Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1037 ggr
lotta2
0

Tillverkare av elugn?

Någon som vet någon ugnstillverkare som tillverkar stora toppmatade elugnar som är minst 90 cm i diameter, helst 1 m ??? Har letat men inte hittat någon. Tacksam för tips!

troll
0

Har du pratat med Uterm? De tillverkar ugner på beställning (gjorde i alla fall). Björn var det förr som man skulle prata med.

martensson
0

Gå in på Nabertherms hemsida! Dom har alla storlekar..

www.nabertherm.de

lotta2
0

Tack för svaren. Nej, jag har inte kollat efter ngn specialbyggd för det blir väl  enormt skitdyrt misstänker jag, jag tänkte mest höra om någon sett någon som tillverkar dessa jätte topp ugnar som standard.

Naber har inte heller 90 -100 cm  i dia som standard heller…:(

KeramikeniSkredsvik
0

Jag blir så nyfiken, vad är det för stora saker du ska tillverka?
/Sofia

lotta2
0

Inga gigantiska handfat i alla fall Sofia! :D  Nej, bara vanliga enkla fat, fast i större storlek…

martensson
0

Kom just på här på morgonkvisten att du skulle kunna bygga en själv ju *L* Om du inte skall bränna en jäkla massa så funkar det ju att tillverka den som en Raku ugn med hönsnät, extra isolering, en pyrometer och gasol. Bara en tanke.

Lycka tillGlad

LarsT
0

Jag har sett så stora toppmatade fast med fiberlock och det fungerar en viss tid i alla fall men fiber är i slutändan bara fiber och det säckar neråt, hur man än gör. Lägre bränntemp ger längre livslängd förstås men de jag sett har också fått byta lock lite då o då. Sen är det ju hälsofaktorn …

Vill man så gör nog de flesta ugnstillverkare specialmått, i varje fall mina leverantörer, men som sagt, det kostar en slant extra. Man får också lägga till element i bottnen för jämn tempspridning. De största runda ugnsplattor jag kan få tag i som lagervara är i alla fall 935 mm i diameter. Vill man spara pengar kan man tänka sig en ugn som bara tar ett fat och därmed inte blir så många liter stor.

lotta2
0

Umåform, tyvärr sträcker min entusiasm med gasolbrännare sej maximalt till att bränna Raku, men tanken är ju god. Men att skröja ett så stort fat i en sådan  fiberugn med gasolbrännare hade nog för mej liknat tortyr. Fats jag är övertygad om att en del hade klarat av det, men nog inte jag, otålig som jag är.Så nog får det bli fabiksbyggt i så fall. Men tack för omtanken. Kanske ger jag upp  min jakt och hamnar där till slut ändå.:D

Lars T, går det inte att få tegellock på en sådan stor ugn? Är det för stort? Fiberlock är ju rena skiten tycker jag…Dammar och fnuttar och så hänger dom ner som uttänjada gamla sockar till slut. Nej, riktigt lock måste man ju ha, enligt min åsikt. Hmm, lägre höjd kanske man kunde ta. Få fundera på vad man behöver i höjd. Men då är det väl nästan lika dyrt som att köpa en större frontmatad direkt, eller en vagnsugn…:(

Jag hittade Lasse Östmans hemsida dör han beskriver sin ugn "big " som han byggt själv 1 m i dia för  elbränningar. Intressant, men det skiter sej direkt för mej då jag är totalkass på elen. Och joj, vilket gediget bygge, trots fibertaket…länk

LarsT
0

Visst kan du få tegellock men jag tycker bara själv att det är tveksamt med ett så stort lock. Tänk dig locket till Sagas eldbox så ser du problemet, fast lite överdrivet. Tyngd vs. diameter vs. upphängning. Men visst går det….däremot kan det aldrig bli lika dyrt som en frontmatad med 1 meters bredd inte. En 1 mtrs toppmatad envåningsugn blir nånstans 200 litr ca. och en merkostnad för lock och bottenelement + specialchassi.

lotta2
0

Ok,Lars tack för svaret. Det lät ju inte helt oöverkomligt i pris ungefär. Men just i Sagas ugn så  är väl den saggande eldboxen pga rå eld till skillnad mot elbränning? Det kanske frestar på mer än elen så att säga? Mitt porosil-lock till min runda elugn 223 l och ca 70 cm i dia saggar ju inte alls i topptemp, och det har jag murat med Sairset och Porosil tegel, och så har jag bara ett metallband ihopsvetsat med två spännband  och det verkar ju funka utmärkt. Är ju tungt att lyfta såklart.  Nabers HO300 har ju ett jättelock också i tegel, men jag vet ju inte hur dom funkar i verkligheten.