Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1505 ggr
Mumlin
0

Nya ugnen, små koner.

http://www.pmc.se/ugn-for-bade-keramik-glas-och-metalleror/3508-0 Det här är ugnen som jag precis fick hemkörd. Efter att ha tragglat igenom engelska bruksanvisningar är jag rätt förvirrad och lite uppgiven. Det var medskickat små lerkoner, kan man strunta i att testa med dessa och bränna stengodset på den temperatur som står på paketet istället? Och om jag vill göra en mugg i stengods kan jag då göra det, torka, skröjbänna, måla med glasyr och bränna igen eller är det fler steg. Under-, överglasyr? Är det ngt man ska ha. Hittar inte stengodsbränning/glasering för dummies på nätet… Ska köpa litteratur så fort lönen behagar komma in på kontot! :-)

[rolnor]
2

Du behöver en bra bok, helt riktigt, det är för mycket nytt för dej.
En sak är att du kan hitta en del på biblioteket också så sparar du pengar!

abbis
0

Har du aldrig bränt en ugn??

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
2

Någon gång ska vara den första. 🙂

Jag antar att du gått någon keramikkurs och då är det inte alltid man får lära sig att bränna. Det brukar läraren ta hand om.

Jag kollade som hastigast hemsidan där du köpt ugnen och såg att den var svensk. De borde väl kunna fixa en manual på svenska? Du är säkert inte den enda som får problem annars.

Käglorna som följer med ugnen kanske är till för att kolla instrumentet? När jag köpte min första lilla ugn så skulle man ha med dem i en skröj och en glasyrbränning för att kolla om instrumentet visade fel. På så sätt kunde man själv ställa in en annan temperatur som bättre motsvarade den värme som blev.

Annars gör du som du har lärt dig, först en skröjbränning och sedan en glasyrbränning. Och som Rolnor skriver, försök hitta en bra bok.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

Självklart kan det vara så Ulla 😉

Det blir dyra läropengar om man gör fel.Då är det smart att kanske ta kontakt med leverantören och få hjälp.verkar bvara ett svenskt bolag..

En ny ugn ska brännas in sakta..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mumlin
0

Så mycket novis man kan vara! Ingen kurs, ingen bränning, ingenting! Har ju huvudsakligen köpt ugnen som en glasfusingugn. Har bara lusten och fingrar som älskar allt kreativt. Sysslat med många olika tekniker men just lera har jag aldrig lärt mig. Ska som sagt skaffa bra böcker och nörda in i ämnet! :-)

Ulla
1

Då kommer du att gilla keramik. Du behöver inget annat eftersom här finns ett oändligt antal tekniker att utforska. Man hinner aldrig tröttna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
1

Om det finns något negativt med keramik så är det väl att man skitar ned ganska mycket, spån från avdrejning överallt, järnoxidfotspår ända in i huset, bbaaaaaahhh………

liswis
0

Dyra läropengar, och lycka till

stefanandersson
1

Det går säkert väl. På youtube finns en del filmer om "how to bisque fire" men ett studiebesök hos någon som packar en skröj (och du tar med kaffebrödet) kanske är ett alternativ. Ha roligt med din nya ugn :) Ni som vet: Är inte 1 års fabriksgaranti ganska dåligt på en ugn?