Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 2894 ggr
xarfez
0

Guide -> centrera leran på drejskivan

Jag hittade en guide med bilder på nätet hur man centrerar leran på tallriken :D

http://www.jhpottery.com/tutorial/center.htm 

zzaga
0

Roligt att se olika människors grepp när de drejar. Fins några där som jag inte kör med.

Den där "bringing the clay upward" bilden såg lite skum ut, så gör inte jag. Någon annan som använder det greppet?

Hur gör ni när ni drar upp kanterna , som på bilden? Jag kör med höger fingerknoge och pek och lång finger på insidan.

lotta2
0

Ha, kul att se andra dreja. Älskar att kika när andra gör saker, lär sej alltid något nytt, eller får någon ny idé.

ZZaga, vilket grepp menar du som ser skumt ut? Att klämma ihop leran så den bildar en pelare? Det gör jag ibland om leran är lite osamarbetsvillig och vill mjuka upp den lite. Eller om den är ganska hård eller ojämn i konsistensen.

Drar upp kanterna gör jag med höger knoge eller h pekfinger och vänster pek men med v långfingret ihop  för extra styrka…låter ju underligt, men ni fattar nog…Är väl det vanligaste skulle jag tro?

xarfez
0

Jag bläddrade framåt till steg 4, "trimming the base". Oh my god, hade ingen aning om att man kunde/gjorde så :D

avalon
0

Håller med om att det såg skumt ut att liksom ha ena handen både inuti o utanpå, men det kanske funkar ? Måste testa!

Det där med att centrera när man skall dreja av/beskicka/svarva (vad man nu kallar det ) e ju knepigt tycker jag. På bilden här ser det verkligen ut som han skall putta av grejen från skivan. Hur gör ni ?

zzaga
0

lotta2

såhär: jag drar upp leran men inte på det sättet som visas på bilden. Jag tycker det ser lite skumt ut att hålla händer som i ett V.

Jag liksom mer kramar och trycker upp leran.

xarfez

Hur gör du när du beskickar?

Avalon

Jag kör inte med några lerklumpar när jag beskickar, jag tycker bara man riskerar att de deformerar föremålet eller helt enkelt lossnar. Jag kör med lätt fuktad skiva och lätt fuktade kanter istället.

Sen skulle jag nog beskicka föremålet innan jag sätter på hänklet och förmodligen skulle jag använt en bränd chunk istället för en mjuk ler "hög".

Ulla
0

Efter att ha gått på drejkurs hos Anders Fredholm har jag börjat göra chuckar som är torra men inte skröjade. En sådan är lätt att göra och lätt att justera så att den passar det föremål som ska beskickas. För att fästa den på drejskivan så doppar man bara botten i vatten och placerar den på plats. Fungerar mycket bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

xarfez
0

Well. Jag har kanske drejat 2 ggr i mitt liv så jag har aldrig behövt göra det ;).

Jag är nog mer åt skulptur hållet.

zzaga
0

#Ulla

Det va ju ett smart tips:) Jag har bara andvänt skröjade chunkar innan.

Xarfez

hehe… ok… sorry:)

Ulla
0

Det fungerar verkligen bra. Tänk bara på att inte göra den för tunn så håller den i alla väder.

_
_

avalon
0

6 Ulla, hur man du att man justerar den om den är helt torr ? eller har jag missförståt nåt ?

5 zzaga, jag har oxå testat lerklumparna men dom var som sagt ej bra, jag tycker kanten har blivit förstörd även när jag gjort som du o bara fuktat kanten. Jag kör me wttex nu, det e helt kanon ! Men det känns som en chuck vore bra oxå !

L.A.E
0

Vi har både skröjade och torkade chuckar båda sorterna  fastnar med vatten.Skulle dom skröjade släppa så lägg en tun film av drejvattnet på talriken så sugs chucken fast. Lätt som en plätt.

Ulla
0

#10 avalon

Om du behöver justera en chuck så är det bara att fukta litet med en svamp när den sitter på drejskivan och sedan beskicka den. Det är klart det blir ju bara en liten justering - om den ska se helt annorlunda ut så får du nog göra en helt ny.

_
_

avalon
0

12 Ulla, ok, då hade jag fattat rätt ändå !