Vad är fel?
Har brännt en ugn med den där grå stengodsleran som liknar sten då den bränns.
Men jag får inte den ytan när jag bränner?! Varför?
Kommer ugnen inte upp i så höga temperaturer eller vad är det?
Hur lång tid ca tar det att bränna stengods?
Blir lite besviken eftersom man skulle kunna bränna stengods i den, men jag tror inte så är fallet : (

Glömde en sak; Vad krävs egentligen för temperatur för stengods eller för att få fram den ytan?

Du måste använda käglor om du har en ugn som inte har automatik (egentligen bör man ha käglor även då). Det är inte tiden i sig som har betydelse utan även vilken temp du nått upp till under bränningen. 1250-1280 någonstans ska dom flesta stengodsleror brännas i, det brukar stå på eller fråga där du köper.

Jo jag vet att man ska ha käglor men jag har inga hemma än.
Men eftersom jag har haft godset inne i ugnen i 13 timmar o det ser inte ut som det ska så tycker jag det verkar som om ugnen inte når upp i de grader som krävs för stengods.

Ja det verkar så om det inte ser ut som det ska. Skaffa käglor och testa igen så vet du !

Ja jag ska försöka hinna det i veckan.
Hej, karolin. Menar du en stengodslera med svarta prickar som är mald lava? I så fall behöver den leran över 1200 grader. Jag har provat den leran och i andra bränningen med glasyr fick jag fram lava-prickarna. Alltså bara skröjbränning på 1000 grader räcker inte. catrin
Jag har samma erfarenhet som Catrin. Prickarna kommer fram i glasyrbränningen.