Gjutlera , Vad är felet??
Köpte en säck med gjutlera(pulver) Blandade halva säcken och har gjutit diverse saker , med bra resultat. Men nu blandade jag andra halvan och då vill det sig inte :( Leran sjunker och när man tar isär formen vill leran inte hålla ihop , den känns lite som när man gjorde sandkakor i sandlådan med finsand och vatten! Vad kan jag göra ??
/keramikdrömmen

Hade du dispex i andra blandningen? (kan ha andra namn också, dit medel kanske inte heter dispex)
Jag tror att det kan bero på att blandningen i säcken separerade, kanske under transport - grova partiklar i botten och fina partiklar upptill.
Ja jag har tillsatt dispex i båda blandningarna ? Kan man tillsätta mer än det står eller blir det också fel ? Och har det separerats under transport , skulle då första blandningen funkat ? Kanske trög men ny på detta :)
Man skall inte överdosera dispex då kan man få motsatt effekt. Nej det låter konstigt att första halvan funkade och andra halvan gick åt skogen, men klart att det hänt något, har du kollat litervikten och är formarna torra? har du provat att sikta lerslamman?