Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4589 ggr
laurelin
3

Steinunns röda blir bara brun??

Jag har precis testat "Steinunns röda":

Kalifältspat 45,

Litiumkarbonat 3

Talk 10

Benaska 14

Ball clay 14

Kvarts 14

Järnoxid, röd 10

men det blir mest bara brun. Jag vet att det är svårt med klara röda nyanser men jag har sett bilder på den när den ser betydligt rödare ut. Kan man göra något åt detta, kanske blanda upp infärgningen med någon annan oxid? Jag tycker att den är ganska fin som den är också, men jag är nyfiken på hur man kan felsöka… jag har den på en vit stengodslera (jag gjorde ett litet prov på porslin också men det blev samma där - dock lite svårt att bedöma på mindre yta) och har bränt till 1260 oxiderande. Ganska tjockt glaserad, men inte så att den kryper. Jag antar att den enklaste lösningen är röd färgkropp, men enkla lösningar är inte riktigt min grej ;-)

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmmm…. Receptet liknar en glasyr som jag lagt upp som heter "RedBrown" den blev röströd-brun, en av dom bästa glasyrer för oxidation som jag använt, MEN, jag kan nog inte säga varför din inte blir bra, röd färgkropp är en skitdålig lösning om du frågar mej, det blir nog ingen rostglasyr av det är jag rädd. (gillar inte färgkroppar överhuvudtaget dessutom). Bifogar en bild på en urna glaserad med RedBrown

[perlennart]1
1

Färgkroppar har ju sitt område var det är en utomordentligt bra lösning, betydligt mera röd än en järnröd glasyr. Naturligtvis så blir det något annat. Angående felsökning så har du ju varken tenn eller titan i glasyren så du kan ju börja med det. Och så hög temperatur som möjligt. Och en reducerande bränning med efteroxidation är också en fördel.

laurelin
0

Jag får börja med att tillsätta lite tenn eller titan (små mängder antar jag?) och se vad som händer. Bränna reducerat har jag tyvärr ingen möjlighet till i nuläget, men bränna lite varmare kan jag förstås prova. För övrigt smittade järnet (antar jag) de tennvita föremål som fanns närmast i ugnen, de blev alldeles rosa på den sida som var närmast, så den röda glasyren kommer nog få egna bränningar i framtiden. Jag leker dock med tanken att ställa in några vita muggar mitt ibland det röda i nästa bränning - en vän vill gärna ha rosa temuggar med det är på tok för gulligt för min smak så jag vägrar att skaffa eller blanda rosa glasyr. Men på det här viset kanske jag kan fixa rosa åt henne ändå ;-)

Redbrown liknar den glasyr jag gjort även till resultatet, min blev lite ljusare. Men jag gillar själva "strukturen" på ytan… Jag försökte ta en bild med lyckas inte alls få färgerna rätt. Gammal kamera och ganska dålig fotograf var ingen bra kombination tyvärr…

[rolnor]
0

Hur vill du att resultatet ska bli? Helt "röd" är ju svårt att få fram med järn, det blir bly/krom eller oxblod om du vill ha "röd" färg?

laurelin
0

Den här bilden finns här på forumet, vet inte om länken funkar… http://migrated.ifokus.se/uploads/b4c/b4c54ea5e3e628f5befdbccd668e3f24/porslin.jpg
Men denna färg tycker jag mycket om. Den är ju inte tomteröd, men trots allt mer röd än brun. Och skiftningarna i svart är snygga.

Kan man få oxblod utan reduktion? I så fall är det förstås väldigt trevligt. :-)

Ulle
3

Testa att tunna ut glasyren, Laurelin. Den ska inte glaseras för tjockt. Om du har hittat receptet i receptsamlingen här på forumet så ser du också bilden på min skål som är drejad i porslin och glaserad med Steinunns. Den blir finast på porslin men funkar även på stengods och när den har rätt tjocklek blir den ganska ordentligt röd och slår över i svart på vissa ställen.

Jag har också glaserat den för tjockt och då blev den tråkig och mera åt det rostbruna hållet, så innan du försöker med färgkropp mm, tillsätt lite mera vatten. 🙂

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

laurelin
0

Aha, jag var lite rädd för att den bara skulle bli svart om den var för tunn? Då börjar jag med detta. Det är nog din skål som är min förebild, och när jag tittar närmare på bilden så ser jag ju att den är ganska tunt glaserad… det blir ett nytt test i nästa glasyrugn, förhoppningsvis på både porslin och stengods.

[perlennart]1
1

En järnröd glasyr skall glaseras tjockt, så får man lättare utfällningar av hämatit. Järnet skall kunna upplösas helt i glasyren så det fungerar lättare om glasyrskiktet är tjockt. Och det kan bli mycket rödare än på bilderna här.

[BillP]
0

Otroligt vacker urna !

//Bill

[rolnor]
0

Tack Bill!

elonsson
0

Gömde benaskan en gång, då blir den brun utan röda inslag.

www.elonsson.blogspot.com

[rolnor]
0

Ja, det är en fin balans i den här glasyrtypen, lite litium och benaska och sen järnet, annars funkar det inte. Jag har sett kommersiella keramikverkstäder som glaserar allt i den här typen av glasyr.

laurelin
0

Har nu gjort ett nytt försök, tunnare denna gång… fortfarande brun. Jag fortsätter att tunna ut (pga "smittan" till den tennvita glasyren bränner jag nu i separata omgångar, det röda får dela ugn med blå glasyr - så det tar lite tid). Detta tränar tålamodet och det är ju också bra ;-) Lyckas jag få den för tunn men ändå inte röd så är det väl något annat fel… men än så länge så blir den inte "för" tunn när den är bränd, den täcker ordentligt trots att det ser lite blaskigt ut i obränd form. Vi får väl se hur det går, när jag lyckas så kommer det i alla fall blir bild :-)

[perlennart]1
0

Som jag skrev tidigare så skall den glaseras tjockt.

AnnaLow
6

Hej! Jag bränner med Steinunns röda hela tiden - min absoluta favorit! Bränner 1260 och använder vit stengodslera. Jag tycker inte att den blir tomteröd men ej heller brun. Faluröd med skiftningar i svart och lite metallisk på vissa ställen blir resultatet hos mig - jättefin när den ligger lite tunnare på kanter och i mönster som då framträder. Jag bränner den tillsammans med min tennvita glasyr och har aldrig råkat ut för att den har smittat av sig (är det inte främst krom som orsakar denna otrevliga "effekt" hos tenn?). Kanske det har betydelse vilken typ av röd järnoxid man använder?

laurelin
0

Jättefin bild. För mig blir resultatet mer likt den än Ulles, men fortfarande mycket brunare. Jag testar vidare, i värsta fall får jag nöja mig med den ganska fina brunröda spräckliga glasyr som det är nu (jag skulle älska den om det inte vore för att jag är inställd på rödare färg).

Intressant med smitteffekten - jag har gjort två försök och i det första blev det en ganska stark rosa (ganska kall och klar rosa, ingen brun variant) på den tennvita mugg som stod precis intill. I nästa försök ställde jag blå föremål i närheten av den röda (eftersom det bara påverkade det närmaste föremålet i första försöket) men hade vita föremål så långt bort som jag kunde. Men ändå så blev ett föremål rosa. Inte lika mycket som första gången dock, men tillräckligt för att jag inte alls är nöjd med det. Dessutom blir det bara en rosa "skugga" på en sida (den som står mot det röda) så man kan inte låtsas att det var meningen och tycka att rosa är snyggt 😉Jag kanske bör nämna att ugnen är liten (64 l), så även om man ställer längst bort så är det inga avstånd att tala om… och luften cirkulerar ju.

Nu kan jag ju se till att bränna röda prov när jag inte samtidigt bränner vitt (som sagt, liten ugn som går ganska snabbt att fylla) så det är mest lite tålamodsprövande men hanterbart.

AnnaLow
0

Ja, jag vet precis vad du menar med de fula rosa "skuggorna" - har råkat ut för det med olika färgkroppar (svart, turkos, lime) så därför undviker jag färgkroppar i största möjliga mån om jag inte vet exakt vad de innehåller (vilket inte alltid är så lätt att få veta). Man blir ju galen när en halv ugn blir förstörd - ibland räcker det med en liten rest från en svart färgkropp på en ugnsplatta för att allt som står på samma ska blir rosaskimrande. Jag brukar lägga på ny plattengobe när det har hänt och det hjälper bra. Men som sagt, jag har inte haft problem med just den här röda glasyren utan har alltid trott att det är kromet som är boven i dramat. Lycka till med proverna - ser fram emot att får veta resultatet 🙂

[perlennart]1
2

Normalt så är det krom som ger rosa färger med en tennglasyr, men man kan ju byta ut tennglasyren mot en zirkonvit så är problemet löst. Idag finns det så fina zirkonvita glasyrer så det kan vara svårt att se skillnaden på tenn och zirkon.

laurelin
0

Krom finns inte i någon av mina glasyrer, men nu när jag surfade runt (letade efter inspiration för askglasyrer) så snubblade jag över en tråd där man pratar om att koppar kan smitta? Och faktum är att det fanns kopparoxid i ett par föremål… Det som fanns för övrigt var askglasyr (1 del karolin, 1 del aska och 1 del fältspat). Men kanske de koppar som är boven? I så fall är jag skyldig den röda glasyren en ursäkt för falska beskyllningar ;-)

[perlennart]1
0

Koppar ångar ganska skapligt det med men rosa av koppar? har det funnits  någon svart färgkropp eller liknande i en tidigare bränning?

laurelin
0

Allt jag har haft i ugnen är koppar, kobolt, tenn och järn. Jag har använt receptet ovan och ett basrecept med kvarts, fältspat, karolin och krita som jag har färgat in. Plus aska. Inga färgkroppar. Sättmaterialet är nytt, ugnen är begagnad. Dagens bränning med aska, tenn och lite kobolt och pyttelite koppar blev som den skulle.

[perlennart]1
0

Krom sätter sig också på stenarna och försvinner efter några bränningar, så teoretiskt kan det vara en liten rest från tidigare ägare av ugnen.

laurelin
0

Men då borde det väl varit mest rosa i början och sen ebbat ut? Nu kan jag bränna en ugn som blir perfekt, allt som ska vara vitt är vitt, och sedan har jag fått skuggor i nästa.

Den enklaste lösningen vore förmodligen att byta ut tennet (det är ju dessutom relativt dyrt, och jag färgar in med 8 % för att få den lagom täckande), men jag vill gärna använda upp den glasyrhink jag har… Jag kanske får köra helvita ugnar till den är slut och sen byta till zirkon. Och hoppas på att det inte är själva ugnen som förstör för mig…

[perlennart]1
0

Låter lite konstigt det där. Byter du till zirkon så skall du veta att zirkonfrittor finns i många olika sorter som alla har olika egenskaper och fårmåga att ge vit, en del är helt sterila vita medans andra kan ha en liten dragning åt tennets vita färg. Här är det värt att prova sig fram till vad man gillar, Frittorna är på många sätt bättre än zirkonsilikatet och zirkonsilikatet är överlägset zirkonoxiden som man inte bör använda till att färga vitt, även om det står i en del böcker.

Derst
1

Laurelin, du kan bränna kopparröda glasyrer sk. oxblod i elugn om du tillsätter kiselcarbid i glasyren. Det blir då en sk. lokalreduction med ett resultat som är mörkare och oftast lite gråtonad än en "vanlig oxblod".Elementen i ugnen kan dock ta skada har jag för mej. kan vara kul att testa, men det behövs många prov! Inte helt enkelt i alla fall!

laurelin
0

Ok, nu har jag öppnat ännu en ugn… och vissa saker är rosa. Kan det vara askglasyren som smittar? Kanske det kan finnas krom i den? Det var en tekopp med askglasyr som stod närmast… inget järn i ugnen denna gång. Men muggarna som blev rosa var glaserade till hälften i tennvit glasyr och hälften blå (1% koppar och 2% kobolt, väldigt blått alltså) så det fanns ju lite andra oxider. Hela den vita ytan blev inte rosa, utan en skugga som tonar ut. Snart måste jag nog bestämma mig för att tycka om rosa.

Som tur var klarade sig de vita vinglasen som stod högre upp i ugnen… annars hade en hel beställning varit förstörd…

Derst
0

Alltså i ett glasyrrecept på Oxblodsglasyr, inget annat!

laurelin
0

Tack #25 för tipset, det får bli ännu ett kommande projekt! Jag har så mycket att göra och testa i verksta'n att jag nog måste säga upp mig från jobbet för att hinna med ;-)

[perlennart]1
0

elementen tar inteskada av kiselkarbid i glasyren.

Har du bild på det rosa?

Vad har man brännt för trä till aska? inte tryckimpregnerat hoppas jag?

Kunde kanske teoretiskt finnas någon form för kromsalt i det. Annars så är det ett mysterium, kunde vara kul att se i verkligheten!

[rolnor]
0

Jag har testat olika recept med kiselkarbid men blir aldrig riktigt nöjd, men jag har sett bilder på såna lyckade så det är väl jag som inte hittat rätt….😡

Derst
0

Mina har inte heller blivit riktigt ok tror det krävs lite tålamod! Trevlig att testa i alla fall!

laurelin
1

#29 Jag skäms lite för att lägga ut bilder på de skruttiga grejor som blivit glasyrprover… titta på färgen, inte på formen ;-)

I mitten syns det rosa, till vänster en mugg som är ganska vit men som också skiftar lite (det kan alltså bli vitare). Till höger är det första provet med askglasyren - den var alldeles för tjock och flockade sig men man ser färgen som det blir när den blir "som den ska" (om det nu är någon ledning för er experter som kan analysera innehåll?). Askan är köpt på cebex, jag har börjat fundera på att ta aska från grillen men inte kommit så långt ännu. Jag hoppas att cebex inte har aska från impregnerat trä…

laurelin
0

Kanske ska nämna att bägaren i mitten är doppad i en ljus grön glasyr överst, jag tror att det var 2 eller 3% kopparoxid (just denna nyans blev aldrig mer än ett prov). Och muggen till vänster är doppad i hälften tennvit och hälften blå (2% koboltoxid och 1% kopparoxid).

[rolnor]
0

Jag har svårt att tänka mej att den rosa färgen kommer från järn??

[perlennart]1
0

Nej det kan jag heller inte tro, ser ut som typisk kromsmitta!

laurelin
0

Jag tror inte heller längre att järnet är boven, eftersom det dyker upp även i ugnar utan järn. Och eftersom det är "lokal" smitta och inte händer i varje ugn så borde det ju inte vara något som sitter i väggarna, utan något som jag själv stoppar in i ugnen. Det känns som mest troligt (eller minst osannolikt) att det är askan, den kan man väl aldrig veta exakt vad som är i (iaf inte utan en riktigt analys).

Det får bli en hederlig empirisk undersökning: vita föremål med en annan glasyr i taget. Jag återkommer här om/när jag kommer fram till något - nu har jag blivit lite besatt av detta och klarar inte av att släppa det utan att ha hittat något slags svar… Dock kan det ta ett par veckor innan jag bränner igen.

HelenaAR
0

Kan det inte ha blivit lite reducerat? Det tycker jag att en del saker blivit ibland när de stått tätt och trångt i ugnen, inte hela saker bara en liten bit. Tänkte om ugnen är liten och välpackad så kanske askglasyren tagit syret?

Beror ju lite på leran då kanske och inte bara glasyren…

laurelin
0

Det var inte så trångt i förra ugnen (jag var tvungen att få färdigt en beställning), men det är klart, det blir inga jättemängder luft ändå… den teorin får vara med i samlingen.

Tack så mycket för all hjälp förresten, det uppskattar jag enormt!

LenaR
0

Hur har det gått laurelin? Har du fått ordning på de rosa glasyrerna och Steinunns röda?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

laurelin
0

Hej, det var längesen… Det har skrivits lite i en annan tråd, men här kommer en snabb sammanfattning… Den röda blir bättre och bättre, vissa ytor blir riktigt bra. Metallisk yta och ganska brun, men åt det röda hållet. De rosa är en hel följetong, men slutsatsen är att det är en askglasyr som smittar. Blandar man tennvitt och aska blir det en stark (enligt min mening ganska ful) rosa färg, blandar man aska och ofärgad glasyr så blir det samma gröna som askan får ensam. Dock är det fortfarande oklart hur det kan vara så mycket krom i askan…

laurelin
0

Bilder finns i tråden "hur hett smittar krom?".

ullgra 1
0

Viken Brännkurva använder ni som får steinnuns att bli röd

LenaR
0

#42 Jag vet inte om det hänger på brännkurvan, men jag kör upp ugnen så fort den orkar till 1220 ungefär, sedan 1 timmes utjämning.

Jag tror tjockleken är viktigare, precis som Ulle skriver. När den ligger för tunt blir den brun, när den ligger för tjockt blir den lite fadd. Och jag har inga problem med att tro på att den blir vackrast på porslin, fast jag har inte provat det själv.

AnnaLow
0

Jag kör full fart till 1260 med 10 min utjämning. För mig blir den inte brun om jag lägger den tjockt men däremot (snyggt) svart där den ligger tunt.

LenaR
0

Jag har skrivit klantigt i #43. (Om det var mitt inlägg du svarade på, Annalow?) Jag menade inte att Steinunns blir brun när den ligger för tjockt, utan att den inte blivit samma vackra röda då. Finaste röda lystern har jag sett när den ligger "lagom" tjockt. 

Man skulle alltid bifoga bilder när man pratar glasyr. Jag saknar foton när andra "bara" beskriver, sen har jag inga själv…