Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2148 ggr
mankka
0

parian recept

Hej, har letat efter ett recept till parian gjutlera, men inte hittat något ännu. Parian ska ge en marmorliknande, matt, krämig, semiopak känsla. Har kommit fram till att det fanns en massa olika recept under guldtiden på 1800-1900 talet. Jag har sett en pariangjutmassa, och en testfigur, men just den gjutmassan gav en för gul, krämaktig uttryck. Vill helst ha marmorlik känsla. Ska gjuta bruksföremål i materialet och glasera insidan av föremålen. Tekanna och skålar. recept och tips tas gärna emot.

rikardbornholm
0

Hej jag fann ett par olika recept på Parian, varsågod. Jag har dock inte provat dem själv.

Till kägla 8

30 Kaolin
10 Ball clay
60 Feldspar

till kägla 6

China Clay 33
Cornish Stone 66

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Rikard

mankka
0

Tack Rickard, ja de var enda recepten jag fann på google själv med. Söker just nån beprövad recept på gjutmassa. skall gjuta i gipsformar :-)

rikardbornholm
0

Varför inte prova benporslin istället.

Ett beprövad pecept är:

Kaolin 25

Feltspat 25 

benaska 50

Den har alltid fungerat för mig och med en järnfri kaolin som Zettlitz kaolin för du det rena vita uttryck du söker.

Rikard

mankka
0

Är inte benporslin mera benägen att deformera under bränningen? Det är ytterst viktigt att skålarna behåller en så rund form som möjligt, gärna helt rund, för att de ska passa in som pusselbitar i en annan form, när de är färdiga föremål. annars ger oglaserad porslin en riktig fin yta, vilket är säkerligen passande till min tekanna o skålar.