Strontium eller kalcium
Att ersätta Barium med strontium och hur det evt. påverkar glasyrerna är det ju en del prat om men hur är skillnaden mellan strontium och calcium?
Jag menar, har strontium någon egenskap som är värd att betala det högre priset för, eller är den stort sett lik kalcium?
Alla tre finns ju i grupp 2 i periodiska systemet. Exakt hur dom skiljer sej åt i en glasyr är svårt att avgöra, men min erfarenhet är att Barium och strontium är mer lika än kalcium/barium. Det här grundar jag bara på ett par tre försök så det kan vara fel. Min tanke är att du borde testa och lägga ut resultaten här på forumet. Du får ta hänsyn till att dom har olika molvikt såklart, testa!🙂
En sak till; Dom har lite olika smältpunkt och det kan vara viktigt också!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för svar! Jag som diggar milda, dova färger borde kanske hålla mig till kalcium då. Fast även om jag inte gillar starka färger så är det väldigt lockande att försöka få fram dem ändå, bara för att se om det går!
Att strontium och Barium är mer likt än Barium och kalcium förvånar mig inte, eftersom de är närmare varandra i periodiska systemet, men vilka mest lika av barium/strontium och strontium/kalcium?
Ja, kanske jag bara måste testa själv, men vore kul att höra om någon har någon erfarenhet.
Men om dom har olika smälttemperatur är det kanske inte bara att ersätta dem rakt av? När jag säger rakt av så menar jag räknat i molekyler, så man tar hänsyn till att de har olika molekylvikt förståss.
Jag tror också att det inte går att bara använda lika många mol av respektive, eftersom dom har olika flussverkan. Jag skulle prova att göra både ett test med lika många gram av varje och sen göra prover med lika många mol av varje.