Borax Gothenburg
Hej Jag Behöver er kunskap mina vänner jag har hittat ca 1 ton med Borax märkt Gothenburg i Mina gömmor i Åstorp i 50 kg säckar det kommer förmodligen från Stening Keramik vad används detta till inom keramik industrin och vem kan behöva 1 ton av detta ??
Vad skiljer mitt Borax från Cebex Borax Fritta?
Tänkte för övrigt se om jag kan blanda till lera av mina säckar med China clay vad är lämpligt att blanda med bara vatten och hur mycket??
Hälsningar från Villa Villerkulla Åstorp
Borax är vattenlösligt och endast i små mängder lämpligt i en glasyr, boraxfritta är något annat då det är smält samman med något annat så det bliver ett olösligt silikat. China clay är inte lämpligt ensamt som lera, saknar plastiska mineraler. Du får hitta en lera som du kan blanda med, finns råleror har jag sett på nätet som kostar lite.
tack kan jag blanda det med Piplera jag tänkte skänka material till ungarnas dagis så dom kan göra något kul till jul
jag har flera ton piplera
Piplera kan vara olika plastiskt, men ta lite av det och blanda med vatten och kaolinet så ser du ju om det fungerar. Älta det ordentligt och se till att mängden vatten inte bliver för stor eller för lite vatten är heller inte kul. Har du möjlighet för att bränna? så kan du ju prova även det. Fin chamotte kan vara bra om det bliver för slipprigt!
hur glaserar man penslar det på innan leran torkat
Man kan glasera rått men det skulle jag inte göra om jag var dig, till att börja med så är det betydligt lättare att bränna först och sedan glasera med pensel eller doppa/spruta eller hälla, och så bränna igen.