Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2969 ggr
Kissinger
5

Hallå alla hobbykeramiker!

Pingviner hotas när Antarktis is smälter!

Tänk om alla vi som älskar hantverket keramik skulle vilja göra ett event på stan i sommar ?

Så här tänker vi;

Alla ordnar workshops i sina verkstäder och gör så många pingviner som möjligt. Sedan samlas vi på stan för att sälja dem och lämna x % till till en organisation som jobbar för vår moder jord, Greenpeace eller någon annan. Vi tänker att den organisation som är intresserad, och som vi väljer, också ska vara med på eventet.

Samtidigt kan vi entusiaster visa upp oss, sälja, umgås, lämna tips till varandra och, inte minst, entusiasmera fler människor till keramikens underbara värld.

Hör av dig om du är intresserad så ordnar vi ett möte någonstans centralt för vidare planering tillsammans.

Telefon 0768020232 eller  inger.harjerud@gmail.com

Hjärtliga hälsningar 
Inger och  Anita
Hobbykeramiker i Stockholm

[rolnor]
1

Hur ska Greenpeace kunna stoppa koldioxidutsläpp??

A.M.L.
1

Aj,aj,aj (mitt samvete talar)

Jag gillar absolut bra miljöinitiativ, och pingviner!!! Men jag har redan dåligt samvete för att jag "nöjesbränner" keramik, knäpper på min ugn och bidrar till energislöseriet….(Försöker till vardags att förtränga det).

A.M.L

Kissinger
1

Rolnor, vet du någon bättre organisation, något bättre sätt att dra ett strå till stacken?

A.M.L. Du kan väl hänga på om vi gör ´et på en söndag?

Tant Apelsin
1

Vilket bra förslag med pingviner och miljö! 🏆

Funderar på om ni har tänkt att det ska vara lokala arrangemang eller att alla ska resa till samma ställe? Bor själv i Göteborg och även om tågen går ofta till Stockholm blir det nog lite långt o kanske dyrt… Om man inte kombinerar det med nått annat nyttigt, fika kanske 😊

[rolnor]
2

Nej, vill man bidra till mindre växthusgaser så ska man cykla eller promenera istället för att ta bilen och undvika att göra av med el om den inte är från förnyelsebara källor. Jag framstår som lite surgubbe och det får jag stå ut med men det tråkiga är att jag har rätt.

[ton]
0

Du har ju rätt och sur gubbe måste man stå ut med, själv är jag minst lika sur så jag poängterar att en hund förorenar lika mycket som en fyrhjulsdriven bil som åker 2000 mil på ett år och en katt förorenar lika mycket som en vanlig bil som åker 1000 mil per år. Uppgifterna har jag från en tidning som tog upp problematiken. Och grunden till undrsökningen var baserad på hur mycket åkerarial som krävs för produktionen av mat till djuren och produktion av emballage och så vidare. Skulle man då inte ta konsekvenserna av det?

Kissinger
3

Varför inte utöka åtgärderna och låta bli att förorena själv? 😉

En gemensam sak för sura gubbar är att de sällan har några vettiga förslag själva på vad man kan göra för att förbättra för alla på vår jord. Det var ju inte surgubbar vi vände oss till med vår idé.

Tant Apelsin och alla andra runt om i Sverige;

Det föll bort en del av texten. Vi tänkte att de som gillar idén skulle ordna sina event i sin del av vårt avlånga land. Men om man kommer till Stockholm så är man naturligtvis välkommen att vara med här. Visst skulle det se kul ut med flera hundra pingviner på stan, kanske utanför något lämpligt museum?!

Oj det är svårt att sitta på händerna samtidigt som man skriver! 👋

[rolnor]
2

Jag kom ju med förslag på vad man ska göra, läs mitt inlägg ordentligt!

Kissinger
2

Jovisst, tack för förslagen Rolnor! Jag har ingen bil och jag köper så god el som jag bara kan. Det hindrar inte mig från att också göra något som samtidigt är roligt!

[ton]
0

Jag kom ju också med ett förslag, eller rättare sagt ett upplägg till att själv tänka om man nu har hund eller katt. Skall det hända något här i världen så måste vi nog vara radikala i våra val av aktiviteter eller så får vi acceptera sakernas tillstånd.

Hälsningar surgubbe

pyromanen
7

Det finns mycket man kan göra som är bättre än att enbart vara sur. Tummen upp för Inger & Anitas initiativ att kombinera "tänka till" med kreativitet!  🙂☀️

Och så tror jag man själv och folk omkring mår bättre av att tänka positivt.  Det finns olika el-alternativ, några bättre än andra ur miljösynpunkt. Man kanske tillverkar saker som håller mycket längre än billigare industritillverkade slit-o-släng-saker. Man kanske välja glasyrer som är mindre giftiga än andra. Man kanske har en liten katt istället för en stor hund eller en stor hund istället för tre…

Kanske konsumerar vi mindre för att vi tjänar mindre (färre pengar att sätta sprätt på). Kör mindre bil för att vi stannar hemma i verkstan. Kanske kan vi få nån mer att tänka till och göra bättre val med hjälp av pingviner… Det är definitivt värt ett försök! Och har en massa människor roligt under tiden pingvinerna tillverkas då är ju redan det anledning nog att göra grejen!

Ut med surgubbar och in med pingviner!

[ton]
0

Det var ju revolutionerande idéer, så är världen räddad, skönt att slippa tänka mera på sådant.

pyromanen
7

Nu föreslår jag att tråden här överlämnas till de som vill delta/bidra  konstruktivt till Kissingers idé.

A.M.L.
5

Javisst, på en söndag;-) kanske jag skulle kunna glömma att jag både har bil (liten), hund (ganska stor…) och en elektriskugn. Heja alla som tänker på miljön å vill hålla jordklotet i god form, på olika sätt! Men det är mycket att tänka på och mycket som kan ifrågasättas. (T.ex tycker jag att kollektivtrafik borde vara gratis och att cykeln är världens bästa uppfinning).

A.M.L

[rolnor]
1

Tror dom har testa gratis kollektivtrafik, det blev rullande fritidsgårdar…

Jag tycker det är kul med såna här initiativ, men jag tycker inte att man får vara naiv!

LenaR
2

Kul idé!

Har du någon tanke om när det här skulle ske?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

A.M.L.
2

#15 Då får biljettkontrollanterna omskola sej till fritidsledare:-)!

A.M.L

Kissinger
1

Tack för stödet! Jag kan ha lite svårt att bemöta negativa personer.

AML, du kan ju tänka som de som gör resor med flygplan; du vet när de betalar för att de smutsar ner. Nä förresten, det tycker jag är den sämsta åtgärden av alla.

Jag och Anita tänkte att vi som tycker att detta skulle vara roligt att genomföra ska träffas och planera vidare. När några hugade har anmält sitt intresse bestämmer vi så snart som möjligt ett datum för ett planeringsmöte. Lite lättare att öga mot öga med åtminstone några bestämma t ex vilket datum som är bäst och vilken plats som skulle vara bra. Någon gång under sommaren i alla fall.

LenaR
1

#18 Alla är inte duktiga på att ge bra kritik tyvärr. Det är inte svårt att sticka hål på ballonger, mycket svårare att få dem att flyga!

Jag skulle gärna vilja spåna lite mer här innan jag hoppar på tåget. Vad tänker du kring workshop t ex? Vem ska den vara till för?

Finns det någon anna organisation än Greenpeace som arbetar för miljön? (Inte för att jag har något emot Greenpeace, utan för att ställa frågan!)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Kissinger
3

Det verkar (inte för att jag vet) som om det finns små keramikverkstäder i vartenda gathörn i Stockholm(överdriver). Jag och Susann driver t ex en i Skarpnäck. Anita har en i Blåsut. Vi tänker samla intresserade vänner och ha en trevlig kväll/dag med lera och då göra så många pingviner vi hinner och vill. Jag ska försöka få till en rakubränning för jag kan riktig se hur fint det skulle vara.

Så svar på fråga 1 är; workshopar är till för vänner som vill vara med och göra en kul grej och samtidigt lite nytta.

Svar på fråga 2; Vi har ju Naturskyddsföreningen. De kanske skulle vilja vara med och passa på tillfället att informera om sitt arbete och värva medlemmar.

Denna kommentar har tagits bort.