Kalciumkarbonat(krita)
Var på granngården och köpte 2 säckar kalciumkarbonat 79 kronor säcken. Kalciumkarbonat (kalksten),(krita) med den kemiska beteckningen CaCO3. Är för trädgård och vattendrag och höja PH värdet runt brunnar och vid tillverkning av djurfoder. Kalkstensmjölet var lätt åt det rosa hållet. Undrar om det går att ha i keramiken ,det kanske inte är tillräckligt fin mald.
Ser att det står siktkurva 0.500 mm på CaCo3
Hej, Kalksten (kalkspat) består till största delen av CaCo3, men kan variera i renhet. Den rosa färgtonen indikerar troligen ett litet järninnehåll. Bernard Leach anger "kalkstensmjöl" i flera glasyrrecept i sin "A Potter's Book". Det kommer säkert att fungera hyfsat. Föroreningar behöver inte nödvändigtvis försämra en glasyr, men eftersom graden och typen av orenhet ständigt varierar, kan det bli svårt att upprepa resultaten nästa gång du köper nytt material. Sikta bara bort det grövsta materialet, som kan skapa irritation i för övrigt bra glasyrer… /Bosse
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Kalkspat finns i många olika färger och det beror på organiska inslag och olika kristallstruktur, och inte metalloxider.
Jag skulle nog sikta det i en 80-100 mech sikt först, om du nu inte har en kulkvarn förstås.
>> och det beror på organiska inslag och olika kristallstruktur, och inte metalloxider >>
Det kan nog stämma (om än inte alltid). Jag växte upp nära ett kalkbrott, och minns dessa färgskiftningar i berget. Blågrått, gröngrått, gulaktigt, rosa, och mer…..
Spännande med lokala bergarter…!…idag är det dock inte många som äger en kulkvarn…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Kulkvarn, det har jag en rätt så stor en som nog tar en 10 liter i volym på tre behållare.
Det var tänkt att ha det i dammen och trädgården men det blir delvis i glasyr istället.