Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4879 ggr
[rolnor]
5

Göra egen fritta

Frittor är aktuella på forumet nu.

Man kan göra en behållare (degel) av stengodslera med rejält med chamotte för att den ska tåla värme bra, hur stor man gör beror på hur mycket fritta man vill smälta och hur stor ugn man ska värma degeln i, jag har jobbat med ca 3liter. Lämna ett ca 3cm stort hål i botten. Hur man ska blanda den osmälta frittan får man läsa sej till och beräkna, jag har gort boraxfritta som jag använde till en oxblodsglasyr. För att inte pulvret ska rinna ut stoppas en tuss med eldfast fiber i hålet i botten och den fyllda degeln placeras i en ugn (rakuugn typ) och stöttas runtom med porosil eller annan eldfast sten. Ugnen placeras en bit upp så det får plats en plåthink med kallt vatten under och såklart ska det vara hål i botten på ugnen så att den smälta frittan kan droppa ned i hinken. Värm så på för fullt, vid ca 1000grader smälter frittan i degeln och proppen med fiber löses upp, smältan börjar droppa ned i hinken. En poäng med att ha vatten i hinken är att glaset stelnar snabbt och spricker till mindre flisor som förenklar malning till pulver. När det inte droppar längre stängs värmen av. Glaset i hinken ligger på botten och det kan vara lite osmält pulver kvar, detta kan enkelt tvättas bort genom att röra om och dekantera bort vattnet. Glaset grovkrossas med ett metallrör el. dyl. placeras sedan i en kulkvarn med lite vatten som får gå över natten. Frittan är nu klar, om det finns bitar som inte malts ordentligt plockas dessa bort, frittan förs ned i en hink, vattnet dekanteras av och pulvret torkas. Jag har upprepat det här några gånger och det har fungerat bra, det går säkert att göra bättre med en bättre degel, kanske av grafit el. dyl.

[ton]
0

Finns färdiga deglar och finns även lera som är beräknad till att göra deglar av, super bra inlägg rolnor!

[rolnor]
1

Tack ton! Kan tillägga att jag byggde en liten cylindrisk ugn isolerad med eldfast fiber, ungefär som en lite smalare raku-ugn och värmde med en modifierad oljebrännare, smältningen tog ungefär en timme. Det är bra att sikta frittan när den är färdigmalen.

L.A.E
0

Har 20 kg fin degelera hemma men kommer inte till skott att använda den. Det är nog dags att dreja deglar så har man kommit en bit i alla fall.3-4 liter verkar bra tror jag ungefär som du har gjort  rolnor.

Hur tjock har du gjort degel ?

[rolnor]
0

Jag gjorde den "slabbuilt", tjocka väggar, kanske 25mm. Bättre dreja en med tunnare väggar säkert. Tittade på ebay, dom säljer grafitdeglar för metallgjutning en sån tål det mesta men dom kostar därefter. Att göra egen fritta är kul men såklart en massa jobb jämfört med att bara beställa, men är det en egen formel eller nån som inte finns att köpa så är det ju enda sättet. Jag har jagat Ferro3110 till Kristallglasyrer, fick köpa den från USA men nån här i Sverige kanske kan ta hem den om man köper lite mer?

[rolnor]
0

Såg precis att Lars T. har Ferro3110.

L.A.E
0

Ja, den har jag också köpt hos Lars T.

[Ante333]
0

Hade varit intressant att prova göra en egen fritta men tid är ju också pengar om man inte har den tiden över. Har lyckats komma över tre säckar Degussa 90208 den bästa kristallfrittan jag känner till.. om man vill göra riktigt stora kristaller

[rolnor]
0

Hittade formel för den, men kan den vara så enkel eller fattas det något?

OxideAnalysisFormulaNa2O28.89%1.00Al2O39.51%0.20SiO261.61%2.20

Det är i princip vattenglas med lite aluminium.

[Ante333]
0

det är den formeln

[ton]
0

det är inte lite aluminium när man snackar kristallglasyr.

[Ante333]
0

En riktigt bra kristallbas på fritten

90208……50

Zinkoxid…29

Kvarts…..21

Har ej lyckats få en lika bra och snabb kristall tillväxt på 3110 som denna fritten

[ton]
0

Vad är det för formel på 3110?

[Ante333]
0

Jag får med bor och kalcium när jag tar den frittan e hemma nu inte i verkstaden kan inte kolla på ngr prover. Men på 90208 fick jag nästan decimeter stora kristaller perfekt runda på 3 timmars hålltid

[rolnor]
1

Ferro3110

CaO 6.30% 0.29 K2O 2.30% 0.06 Na2O 15.30% 0.64 Al2O3 3.70% 0.10 B2O3 2.60% 0.10 SiO2 69.80% 3.03

Förmodligen är inte bor så bra i en kristallglasyr, liknar väl lite aluminium så jag förstår att Degussa-frittan är bättre, kalcium bidrar väl inte heller med nåt positivt egentligen?

[Ante333]
0

Jag undra vad natrium jämfört med kalium gör. En gammal kemist Pukall hade ett recept byggt. På kalium och zink bara i basen. Natrium zink bas funkar bra också. Sedan har man byggt fina spontana Kristallglasyrer med cm stora kristaller som kan vara riktigt fina

[Ante333]
0

Gjorde en läcker svart med blåa kristaller räknade bort lite natrium och zink och körde in MnO tillsammans där och färgade glasyren med koboltoxid fint blev det hålla på så här e kul men vansinnigt

L.A.E
0

En liten fundering av andra frittor hur mycket används de här ?

Har använd  de här för ut innan de tog slut US. Ferro 3134, US. Ferro 3124 .

[Ante333]
0

Använde 3134 mycket innan både i oxblod och kristaller kombinerade flera frittor tillsammans

[ton]
0

Du har rätt rolnor, bor är inte önskat i en kristallglasyr men kan ingå i små mängder. Jag forstår vad du menar med att det liknar aluminium och så ser det ju ut rent teoretiskt om man bara ser på oxidformen, men bor är ju en glasbildare och kan därför inte jämföras med aluminium. Kalcium stör inte direkt kristallbildningen i moderata mängder kan det vara bra att kombinera natrium med. Natrium eller kalium? så skulle jag välja natrium som min favorit till detta, upplöser lättare dom andra ämnena i silikatet med natrium. Med ett natrium-zink-silikat kan man få en decimeter stora kristaller på få timmars avsvalning. Men snabbast växer lithiumkristallglasyrer, dom växer så snabbt att man inte behöver styra avsvalningen.

[rolnor]
0

Har aldrig set en litiumkristallglasyr men det borde ju gå fint att använda den metallen istället för natrium eller kalium, får såklart räkna om eftersom litium väger så lite per mol. Då kunde man ju använda litiumkarbonat och kvarts för att ersätta frittan sen en gnutta  kaolin?

[ton]
0

Gömde nog att skriva att sådana glasyrer rinner så mycket att dom bara kan brännas i horisontalplan, rinner annars av.