Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 13148 ggr
SaviLera
0

obränd terra

Jag vill göra grön glasyr, i receptet står obränd terra - vad är det, kan ngn hjälpa.Tack

Bo§e
0

Det är ett gammalt naturpigment, eller lerjord (jordpigment) som den gemensamma benämningen är. Det finns åtskilliga grundtyper, som Ockra, Umbra, Terra osv, med mängder av undergrupper. Användes flitigt inom färgindustrin, och vid beredning av div. konstnärsfärger på den "gamla goda tiden", och i viss mån även idag. Jag hittade den här länken: http://www.ottossonfarg.com/sv/produkter/farg-fargmaterial/fargpigment/jordpigment/italiensk-terra-di-siena-obrand-1kg.aspx

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Finns ju mycket gröna glasyrer att köpa färdigt, vill du jobba med lergods eller stengods/porslin?

Mia Sjösten
0

Finns det månne ett tips på någon bra grundglasyr att använda till dessa färgpigment? Har sysslat lite med marmorering och ådringsmålning och har lite kvar av dessa färgpigment…

[rolnor]
0

Blir det verkligen samma färg i en glasyr?

loislane
0

Jag har också funderat på om mina färgpigment går att använda i glasyrer. Eftersom jag målar som huvudsyssla så har jag en del, men går alla att använda? 🤔

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
0

Många färgpigment förändras när man värmer upp dom, jag har själv målat en del olja och i det fallet är det nog koboltblått och kadmiumrött som skulle funka men det är jag inte säker på.

[ton]
0

Naturligvis så förändras Terra di Sienna i bränningen eftersom det är ett järnhaltigt råmaterial, och om alla dina pigment går att använda kan jag ju av klara grunder inte veta eftersom jag inte vet vad du har.

Bo§e
1

Idag är en hel del "köpepigment" syntetiska, trots att de säljs under de gamla namnen, umbra, terra, ockra, osv…

Eftersom de är tänkta för färgberedning, finns det inga krav på att de skall gå att bränna…  Jag hade en gång stort besvär att få tag på grön umbra, som ett glasyrrecept föreskrev….visst fanns det firmor som sålde "grön umbra", men "the real thing"…?…ingenstans… !  

Innan man köper pigment från någon färgfirma, måste man ta reda på hur det förhåller sig med äktheten.

Har man pulverpigment liggande, är det förstås bara att testbränna.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

loislane
0

ok, tack Bosse!

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

SaviLera
1

Tackar för alla svaren, har köpt terra verde (äkta vara) och skall prova.

jag har gott genom alla möjliga gröna recept i alla medier men det som är så vanlig i Frankrike tycks inte existera ngn annanstans, orsaken är att den innehåller bly - men fantastisk fin är den.

Derst
0

Någon som vet vad som ger den gröna färgen i Grönjord (ex.terra verde med fler)

#Innehåller äkta Terra verde bly? Vad innehåller den mer?

Zinkoxid och Titanoxid köpt hos kermikmatr.lev. går utmärkt att använda till konstnärspigment o är bet. billigare än den som är avsedd för måleri, något grövre kanske.