Vilken Fältspat till stengodsglasyr?
Jag har aldrig blandat en egen glasyr för stengods men det ska äntligen bli av. Har sett ett grundglasyr-recept där det endast står Kalifältspat och letar i Cebex-katalog och där det finns 4 olika. De andra sorterna i receptet är Kaolin, Krita, Talk Mitt recept är av enklaste slag, endast. Receptet anger att glasyren blir sidenmatt och ska brännas till 1250 grader. Står ingen "färg" så jag antar att jag ska färga in det själv.
Dåligt recept om det inte står vilket fältspat som menas, du borde leta fram ett nytt recept eller så får du helt enkelt prova med ett fältspat och se vad det bliver. dom olika fältspaten har olika innehåll av både baser, aluminiumoxid och kiselsyra så det kan påverka ditt resultat särdeles när man vill ha sidenmatta glasyrer. Och ja du måste färga den själv.
Menar du att Cebex har 4 olika kalifältspat i sin katalog eller? Fältspatsmineral man brukar använda är vanligast kalifältspat, natronfältspat, nefelinsyenit och Cornish stone (China stone). De har lite olika egenskaper. Står det kalifältspat i ditt recept är det det du ska använda.
Du behöver färga glasyren själv.
Om det inte står vilket fältspat man ska använda så brukar det oftast fungera med kalifältspat. Därför brukar jag testa det först.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vissa recept är litet slarvigt formulerade….
Man kan dock "nästan alltid" utgå från att man menar kalifältspat, om där bara står "Fältspat" eller "Feldspar". Natronfältspat brukar anges med sitt namn (ex. Sodium Feldspar). Men säker kan man aldrig vara…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Där står bara kalifätspat i receptet och i Cebex katalog finns det då att välja mellan, 1 Fältspat(Kali/Natronfältspat
2 Kalifältspat NGP
3 Fältspat NS
4 Fältspat( Kalifältspat- Norfloat)
5 Fältspat NGS (NatronNGS-Norfloat)
6 Fältspat FS (Natronfältspat)
Jisset det fanns faktiskt 6 olika som är rena kinesiskan för mig om vilken jag ska välja till vanlig grundglasyr.
Jag skulle prova alla fyra och välja den som blir bäst, på så vis bygger du också kunskap som är värdefull.
Det är inte så enkelt som skrivs, ett natronfältspat eller ett kalifältspat kan variera i kiselsyrahalt från grovt räknat 6-14 mol kiselsyra så resultatet blir väldigt olika med ytterområdena. Men ta ett vanligt förekommande fältspat och använd det konsekvent till att börja med, så kan du ju med tiden utforska andra typer. Lycka till.
Det är rigktigt att jag får testa mig fram till ett för mig fungerande recept, men nu fanns det ju 6 olika fältspat att välja mellan. Ska jag fatta det så att det inte finns ett Fältspat som är vedertaget i ett grundrecept utan att det för nybörjare kan vara vilken som helst av de 6 olika som finns till försäljning?
Ja det är riktigt tänkt, du får prova dig fram och återkomma om du får problem eller bara undrar. Du kan ju fråga hos leverantören om dom har ett fältspat som har omkring 6 mol kiselsyra så har du ett fältspat som funkar bra till det mesta.
Tack , det är en bra början! Har en annan tråd här på forumet också om att ev. blanda egen färgkropp som du kanske sett och där efterfrågar jag en bok för en sån novis som mig som är på väg in i mysteriet med glasyr-tillverkning . Känns fint att ha någon att ställa frågor till. 🙂Jag räknar inte med att någon ska yppa egna lyckade recept för det har jag full förståelse för att man vill hålla för sig själv.
På skolor brukar manutgå från NGP som grund – kan vara ett bra första köp. Lycka till med testerna 😃
Nej men det viktiga är att då du lyckats få fram en fin glasyr själv så är glädjen desto större.
Den som skrev receptet har givetvis utgått från hans/hennes "favoritfältspat"…. Det känns alltid litet irriterande att inte få veta vilket det är (när författaren ändå gjort sig besvär med att skriva ner receptet…).
Fast, ibland är det förstås inte relevant, om t.ex. "favoritfältspatet" är svåråtkomligt i många länder. Då får recepttolkaren ändå prova sig fram. Dock, att grovt ange om det skall vara kali- eller natron, tycker jag inte är ett orimligt krav…den informationen borde alltid finnas med….
Nu bär det av till affären för inköp och börjar då med NGP (tack) och ser hur det blir. Tänkte börja med denna och leka lite med olika tillbehör och se om jag kommer fram till en fin glasyr. Sen får jag testa en annan grund-glasyr.
Har en lång och tid av vedermödor och lyckostunder framför mig!
Irriterande är det ju men kanske det är på grund av ovetande att man inte anger kvaliteten
Cebex i Malmö var dåliga på att plocka fram analyser.. Undrar om dom har dom i sina kataloger? Och hur aktuella dom skulle vara om dessa nu fanns med?
Ja men hos forshammar är det ju inga problem att få analyser.
#18 : 👍🤔
Tack
Har du analysen på Odenvälder leran och Basalten som Cebex säljer?
Där ser man att NGP är den som ligger närmast optimalformeln och det bliver ju lätt att räkna med.
Ante333: Jag hittade faktiskt en gammal analys av Basalt:
K²O - 0,6 / Na²O - 2,4 / CaO - 7,9 / MgO - 10,3 / Al²O³ - 14,1 / Fe²O³ - 11,2 / SiO² - 48,6 / TiO³ - 1,6 Men ta den med en stor nypa salt..!……"Basalt" är ett svepande och luddigt begrepp, och den kan variera en hel del, beroende på ursprung, och det har "blåst många vindar" sedan denna analys togs fram….
Allt jag hittade angående Odenwälderlera, var "Se Albany Slip"….och det ger ju inte mycket hjälp….att det är en "rödlera" visste vi ju…
Odenwälder
59,5 SiO2-20 Al2O3-0,9 TiO2-8,2 Fe2O3-1,1MgO-5,6 K2O-0,2Na2O
Inte roligt när det är luddigt. kan ju chansa på Odenwälder Analysen. idag har jag inte samma möjlighet som förr att få materialer analyserat som förr men tack ska du ha.. den blir nog fin i oilspots glasyren..
Går ju med Fremington clay eller kreutzton eller någon Annan järhaltig lera eller ren järnoxid
Vill ha en lera med en viss MgO halt i sig
Hm.. upptäckte idag att jag råkat beställa kalifältspat NGR istället för NS som jag brukar anvämda.. 😕Vilka är skillnaderna? Kan jag bara köra på med denna istället och hålla tummarna eller är det risk att det blir rinnigare glasyrer eller ändrar det vilken temperatur jag behöver upp i?
så är ju basalt det du skall använda, har normalt 7-9 % MgO även kreutzton har hög halt och odenwälder har också en del men inte lika mycket som foregående. En Annan varian är skifferlera som har hög halt av MgO och det finns ju i Sverige.
Kom på att takpappfabriken 100 meter härifrån kanske har skiffer dom strör på sin takpapp.. om det nu e skiffer? får kolla
Har precis gjort teser mad bara fältspater utrörda i lite vatten och tjockt pålagt 4-5 mm. Brända 1250 elugn. 1.Cornish Stone 2. Kali/Natron, Forshammar 3. Nefelinsyenit 4. Kali/Natron, Norflux NGP 5. Soda feldspar, Norflot 6. Soda feltspar (Cebex 71031) 7. Kalifältspat Har även testat att göra Albany Slip, då det inte går att få tag i "the real thing" och det funkade hyfsat i en del av glasyrerna . Albany Slip (substitute) Rödlera 72 (jag hade lergodslera-pulver) Krita 10 Soda fältspat 8 Talk 5 (EPK) Kaolin 5 (tog vanlig kaolin)
Tack för att du delar med dej, kul att se. Lite förvånad att dom smälter ut så bra, nefelinsyenit tycker jag ser fin ut är den lite grönaktig? Det sista receptet med substitutet, har du nån bild på den också?
Det var så lite….jag får så mycket hjälp och glädje av er alla här. Nefelinsyeniten är en av de klaraste vita med ganska så täta krackeleringar. "Albany slipen" ser du en skymt av under nr. 6-7 på bilden. Kan fixa bättre bild… De fyra brun strecken i fältspaterna är olika järnoxider, men dom blev rätt så snarlika. Provar med Manganoxid nästa gång. Jag gjorde nog mer än femtio olika tester efter recept från olika källor och vi blev nöjda med drygt fyrtio av dom. Tror jag är på väg att bli besatt … :) Delar gärna mer….
Ja, det är lätt att bli biten av glasyr-vampyren! Förti av femti glasyrer är ett bra resultat!
Så roligt, tack för att du visade!