Tallrikar som slår sig...
Jag tror mig ha märkt att när jag lyfter ur varma tallrikar ur ugnen är de helt perfekta, men när de svalnat har de slagit sig en aning. Inte jämt och inte alla, men någon och ibland! Nu har jag en teori att om tallrikarna ligger kvar i ugnen tills det är under 50 grader kommer de klara sig bättre. Vad tror ni om det? Kan det ha betydelse?
Jag vill påstå att en keramisk sak inte kan ändra form när temperaturen går från säg 200 grader till rumstemp, materialet är helt enkelt alldeles för hårt och skulle spricka istället.
Det är inte så att dina sättplattor är böjda? För då är tallrikarna "perfekta" när du plockar dem ur ugnen, eftersom de format sig efter sättplattan, men ställer du dem på ett plant bord vickar de.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har fått för mig att det sker en kvartsomvandling vid ca 220 eller något sådant, rätta mig om jag har fel, så även om ugnen står på under 200 kan ju föremålen fortfarande vara hetare inuti och under omvandling.
Men oavsett när omvandlingarna sker och när du brukar ta ut dina tallrikar så är det ju aldrig fel att låta dem stå i ugnen lite längre, även fast jag har svårt att tro att det skulle krävas en avsvalning hela vägen ned till 50…
Äsch då. :( Tack för synpunkter och kunskap!
Enig med lenaR.
Verkar som enda tänkbara orsak.
Temperaturen 575 °C, där lågkvarts övergår till högkvarts, kallas kvartspunkten. I keramisk hantering har det betydelse så till vida att de keramiska pjäsernas storlek förändras när bränningen når nämnda temperatur. Det kan ge upphov till sprängningar. För att undvika det låter man temperaturen gå långsamt förbi kvartspunkten
Just det, och det har nog inget med böjda saker tt göra.
Lena, du hade så rätt så. Tog mig en ordentlig titt på alla sättplattor häromdagen med vattenpass och ögonmått. Använde sedan endast de plattor som jag ansåg helt plana. Och vips, alla tallrikar jämna och fina. Tack, tack för alla råd. Det tråkiga nu är att jag måste investera i nya sättplattor… att de inte håller längre, grrr..
Det var ju synd att jag hade rätt. Men det är ju alltid positivt att kunna lösa ett problem?
Då är nästa tips att vända sättplattorna då och då, så bågnar de inte fullt så snabbt.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack igen ;)