Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3657 ggr
[rolnor]
0

Jordfelsbrytare?

Jag hade problem med att jordfelsbrytaren bröt bränningen i min förra verkstad, oftast när jag var högt upp i programmet vid glasyrbränning. Detta var ett riktigt skit. Nu med min nya verkstad så installerade jag en sån också, MEN, även med denna ugn fick jag samma problem. En sån här brytare är ju känslig, några få millivolt räcker  för att den ska bryta strömmen, jag tänker att det kan bli krypströmmar mellan höljet på ugnen och elementen inuti kanske? Lite mysko att det sker vid riktigt hög temperatur, det är inte logiskt. Nu skruvade jag bort jordledningen från mitt 3-fasuttag och då gick det bra att bränna till 1300 grader, men det är såklart ingen bra lösning ur säkerhetssynpunkt. har någon av er haft liknande problem med jordfelsbrytare?

Lorita
0

ring en elektriker

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Bo§e
6

Hej, Att ugnsteglet har en viss ledningsförmåga är känt, och dessa krypströmmar kan ibland få en "vanlig" jordfelsbrytare att lösa ut. Genom åren har ett flertal sådana fall dykt upp. Inte minst på t.ex. skolor (keramikrum, slöjdsalar m.m.) Att ledningsförmågan skulle öka vid höjd temperatur, känner jag dock inte till, och kan därför inte bekräfta…men kanske det helt enkelt är så… Det finns huvudsakligen två sorters jordfelsbrytare: *** Den "personskyddande" brytaren (det är denna som vanligtvis finns i hemmen). Den är mycket känslig, och löser ut vid extremt små krypströmmar, och kan vara besvärlig i miljöer där maskinutrustning finns. *** Den "brandskyddande" brytaren (denna används inom industri, och andra sammanhang där det finns maskiner). Denna jordfelsbrytare "har överseende" med de minsta krypströmmarna, och löser ut först vid allvarliga och konkreta jordfel. Har man bekymmer med sin "hemmajordfelsbrytare", kan man byta den mot den mer "industriella" typen. Åtminstone på den säkringsgrupp som försörjer ugnen. En elektriker kan ge mer detaljerad information. Problemet är dock lättlöst.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Jag har ett HFI relä (KEMA) 40A 380V -30 milli A, och jag bränner nästan hela tiden och det har aldrig utlösts.

[rolnor]
0

Tack Bosse! Då är jag inte ensam! Får snacka med elmannen.

Ride84XL
1

Verkar som det här är precis samma problem som jag råkade ut för under mitt ugnsbygge - isoleringen blir lite ledande när den blir tillräckligt varm och jordfelsbrytaren löste vid en testkörning till 1250°C. Problemet uppstod då jag använde gammal kanthaltråd att hålla uppe isoleringen (fiber) i taket på ugnen - vilken då fick kontakt med både den varma insidan och det jordade metallhöjet på ugnen - jag kopplade in en amperemeter på skyddsjord-ledaren för att kolla och värmde ugnen igen och då såg man väldigt tydligt hur läckströmmen ökade ju varmare det blev. 

Vid 700°C började det synas (bara några få microampere läckte), vilket sen snabbt ökade. Vid 1200°C läckte 28 mA till jord, så vid 1250°C var det gott och väl tillräckligt för att lösa jordfelsbrytaren (en jordfelsbrytare av "personskydds-typ" löser normalt ut vid 30 mA felström). Lösningen i mitt fall blev att ta bort en bit av metalltaket på ugnen och ersätta med en ickeledande vermiculit-skiva - sen fästa trådarna i den istället (då fick jag bort läckströmmarna helt). 

Det är ju tyvärr lite svårare med såna åtgärder på en köpt ugn som man kanske vill behålla garantin på och där konstruktionen kanske gör det svårgenomförbart. Troligt är dock att det finns nån metalldel som har kontakt med både den varma insidan och metallhöljet på utsidan (den kalla delen av isoleringen nära utsidan av ugnen skulle annars fungera som "ickeledande barriär")

Misstänker iallafall att "boven" i  mitt fall är kiseldioxid (kvarts) - fibern jag använder är typ 70% kiseldioxid och glas har ju känt dom egenskaperna och det är ju också till stor del kvarts.

https://www.youtube.com/watch?v=HBnICnUhTZI

Ett annat ämne med dom egenskaperna är magnesiumoxid - läste bl a att det var nåt man måste tänka på inom industrin på temperatursensorer av K-typ som kan va isolerade med magnesiumoxid innanför själva "metallskalet" - om man t ex har flera sensorer som används samtidigt kan läckströmmar som går mellan sensorerna i t ex ett metallhölje på en ugn ge mätfel. Det finns tydligen ganska många ämnen med dom egenskaperna som används i ugnar.

[rolnor]
0

OK, det stämmer med mina erfarenheter, vid 1250C och uppåt ökar risken. Det sura är att man ju bränt kanske 60 spänn i el precis då och sen svalnar ugnen så det är pengar i sjön ju..

Ride84XL
0

Jo - det drar ju lite energi att värma upp en stor ugn. Men sen "mår" väl inte grejerna så bra heller kan man ju tänka - om man kommer upp i 1250°C så har ju glasyrer osv börjat påverkas, sen avbryts bränningen när den är halvfärdig. 

Det går väl att bränna om, men man kan ju tänka att det blir svårare att få det resultat man vill då.

[rolnor]
0

Ja, det blir inte lika bra som att bränna bara en gång med den glasyr jag jobbar med nu, inte kul.

j-aan
2

Risken för sprickor ökar när man bränner om sintrat gods. En del leror är känsligare på den punkten än andra.