Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2207 ggr
[rolnor]
2014-03-29 19:49

Earth Hour

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänd inte vanliga stearinljus som innehåller en massa paraffin som är fossilt, såna ljus släpper ut mycket mer koldioxid än vad en lågenergilampa bidrar med till miljön. Bränn bivaxljus i så fall, dom är förnyelsebara. Eftersom det här inte är keramik-orienterat så passar jag på att bidra med en bild på en ring som jag skapat i RhinoGold, ha en fin Lördag-kväll!

Annons:
LenaR
2014-03-30 21:48
#1

Vad är RhinoGold för nå't? (För lat för att googla)

Märkte inte av Earth Hour alls i år. Någon gång har jag sett att det mörknar i fönstren, men jag tänkte inte på det i år. Undrar hur stor del av befolkningen som faktiskt släcker ner?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-03-30 23:22
#2

RhinoGold är ett CAD-program där man kan skapa smycken i 3-D som man sen kan printa med en 3-D printer och få gjutna till riktiga smycken, väldigt kul gympa för hjärnan och formsinnet. Ja om man bara släcker och nöjer sej med det är ju allt väl, vanliga stearinljus som ersättning är ignorant dessvärre.

missan9
2014-03-31 10:06
#3

Stearinljus är den enda glädje jag har kvar i livet så jag tänker ignorera dina ord här "Rolnor" Lycka till med ditt skapande iaf som har råd med det.

ecirtaeb
2014-03-31 10:33
#4

Tjusig ring ! Ser ut som att den hade blivit en riktig dyrgrip :)

[rolnor]
2014-03-31 11:09
#5

Helt OK elda stearinljus men man ska inte tro att man räddar jorden från klimatpåverkan!

missan9
2014-03-31 12:07
#6

Ja nu ska man inte äta kött. Det sägs så mycket hela tiden! Vem kan man lita på i samanhanget känner jag. Snart ska vi inte äta eller göra någonting alls känns det som. Sjukt det hela. Vart ska allt bärka hän senast idag på DN.se står det om den globala uppvärmingen och klimatförändringarna att alla kommer drabbas ändå verkar man inte göra något åt saken tänker jag. Jag tycker vi är på väg mot jordens undergång så det kanske ändå är bara att köra så det ryker hela tiden. Jag vet inte. Mitt mörka sinne har lagt sig och orkar inte längre heller snart är det någon mening alls att kämpa men det här har jag sagt förut så jag återupprepar mig hela tiden och ska ändra kurs och bli mer hel som människa i det jag gör och tänker osv.istället om jag kan. Ha en bra dag! :)

Annons:
[rolnor]
2014-03-31 13:13
#7

Jag tycker att man får äta kött, köra bil, bränna keramik med el från icke förnyelsebara källor, flyga på semester etc. MEN, man ska inte gå omkring och tro att man är miljövän, det är självbedrägeri.

Ha en fin dag du också missan!

Ride84XL
2014-03-31 13:55
#8

Jag tycker det där med "Earth hour" är rena tramset - el är ju den renaste energiformen vi har. Sen finns det exempel på riktigt "skitig" användning av el - t ex Londons tunnelbana:

http://www.youtube.com/watch?v=xumonIs52Lk&index=49&list=WLdg3SbQ5V5opQlqOug_Q81Eibv8hACXY7

Men el kan ju lika bra komma från miljövänliga källor. Tänk ett extrem-exempel - nån sätter upp en stor solpanel på taket till sin villa. Det har ju varit rätt soligt dom senaste dagarna och under den dan när "Earth hour" inträder så har dom inte förbrukat nånting eftersom dom fått all el dom behöver från solcellerna och dessutom matat tillbaka sådär 5 kWh till elnätet som "blev över" - sen under earth hour ska man ändå släcka ner för att spara kanske 0,1 kWh på belysningGapskrattar.

Överhuvudtaget stör jag mig på miljötramset när det gäller el. 

Ok att man inte behöver slösa med el, men i Sverige har vi ju rätt bra med en stor del från vattenkraft och även kärnkraft är ju bättre än fossileldat - även kraftvärmeverken är ju bra (maximalt energiutnyttjande och ofta kan man ju elda med "bra bränslen"). Ändå har regeringen lagt på det pisset dom kallar "energiskatt" som gör att vi betalar ungefär dubbelt så mycket för elen som vi hade behövt göra (även om el fortfarande är relativt billigt att t ex värma upp ugnar med så hade det kostat hälften så mycket utan "energiskatten"). 

Om det inte vore för problemet att lagra stora mängder el (så den kan användas i bilar och liknande) så hade vi ju säkerligen inte haft dom miljöproblem vi har nu. Om man verkligen skulle ha nåt som ger effekt skulle man ju stoppa alla processer (eller dom som till rimlig kostnad går att stoppa) som använder fossilt bränsle under 1 timme.

Upp till toppen
Annons: