Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2654 ggr
[Ante333]
0

En tanke idag

Kan man jobba systematiskt utan att räkna formler.. nej,, tömde orovugnen idag fina prover.. man lär sig mycket utan att famla i ett mörker.

[Ante333]
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En underbar kalciummatt djup svart glasyr

[ton]
0

Snygg

[Ante333]
0

Tack

j-aan
1

Underbart vacker!

annslycka
0

Glasyren ger nästan ett intryck av att den går rakt igenom som glas. Snyggt.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[rolnor]
0

Vad använder du för mängder metall för att få den svart? Är den bränd reduktion? Snyggt.

[Ante333]
0

Det är svartfärgkropp och en kalciummättad glasyr bränd 1250 grader i elugn…. Balans mellan temp och glasyr blev det här

L.A.E
0

Vackert svart,snyggt.

[rolnor]
0

Jag har läst om en glasyr som ska vara "äkta svart", en uranhaltig glasyr som bränns i reduktion. Om jag förstår rätt så är det bara uran som ensamt kan ge en helt svart glasyr? Har tittat runt på nätet men det går inte att köpa uranoxid längre, eller?

Månvind
0

Snygg!!! Kan du tänka dig att dela receptet? blinkblink… :-)

Mia Sjösten
0

Verkligen ursnygg! Ställer samma fråga som Lena…blinkblink.. ;)

[ton]
0

Ja man säger ju att endast uran ger (äkta svart) som ensan färggivare, men så är det nog mätning av reflekterat ljus i laboratorium skulle jag tro för järn och mangan och andra element blir ju också svarta under bestämda villkor, i alla fall om man ser med blotta ögat. Kan ju hända att man kanske kan skymta en dragning åt brunt, blått eller vad det nu kan vara. Men så skall man nog anstränga sig. Och även om det är teoretiskt riktigt så bliver ju ofta en svart av järn väldigt snygg även om den kan dra åt ett annat håll, och betydligt billigare än uran som år 2004 kostade över 700 dollar för 100g

[rolnor]
0

Ja, idag går det inte att köpa uranoxid längre så det är en retorisk fråga, vore kul att testa bara. Har en geigermätare så det skulle vara intressant att mäta på den färdiga krukan.

[ton]
0

Kanske man kan få det någonstans i Asien?

abbis
0

Jättesnygg Ante..Vet hur tidsödande det är att få fram det man vill..Tid är pengar så sälj receptet dyrt 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Ja, det kan nog finnas nånstans, jag undrar om det är p.g.a. att det kan användas till kärnbränsle eller anrikas ännu mer till kärnvapen som det inte säljs längre eller beror det på att det är giftigt/radioaktivt månne?

[ton]
0

Har nog mest med giftigheten att göra och att det ändå inte har någon större roll som ämne i normal produktion, så att meningen med att sälja det är liten. Men om det behovs någonstans så får dom nog tag på det.

[Ante333]
0

Finns några jag känner som hamstrat materialet

[ton]
0

Hade en hink själv för 20 år sedan men tyckte det var lite otäckt med radioaktiva saker, möjligtvis inte så farligt som man tror vad vet jag, men det var mest känslan för något ohanterbart.

[rolnor]
0

Lasse Östman har använt det i gula Kristallglasyrer om jag minns rätt.

abbis
0

Ja man behöver ju inte snorta det 😕

[ton]
0

vad menar du?

abbis
1

Humor, ton….humor…

[ton]
1

forstår bara inte ordet snorta, har kanske bott för länge utomlands!

men humor sätter jag pris på.

j-aan
0

Ranstadverken bröt förr skiffer på Billingen för att utvinna uran. Produkten ingick i ett antispridningsavtal men jag kom trots det över ett par hinkar av den pulveriserade skiffern. Uraninnehållet i produkten var säkert mycket liten men jag fick fram en rödbrun glasyr med mycket "liv". Nu är uranbrytningen nerlagd och dagbrottet fyllt med vatten.

[rolnor]
0

Snorta gör man om man drar in t.ex. kokain genom näsan.

[ton]
0

Jaha, det kunde man kanske prova så man blev självlysande

abbis
0

👍

Månvind
0

Verkligen strålande idéer här! 😂

loislane
0