Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 7063 ggr
Keraleij
5

När kunderna har sönder saker

Det händer då och då, bland annat i går, att en besökare råkar ha sönder något i butiken. Oftast erbjuder sig kunden självmant att betala, men den här senaste personen bad knappt ens om ursäkt, bara plockade upp skärvorna och langade fram dem på disken 😕

Jag lät saken bero eftersom kunden köpte något annat, men känner att jag borde ha någon slags policy för förstörda varor.

Hur gör ni?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

imsuchadiva
0

Ömtåliga saker ska stå så de inte kan fara ner och gå sönder. Tycker inte att kunderna ska få utför att något råkar gå sönder, oavsett i vilken affär det gäller.

Keraleij
0

I detta fallet slängde kundens väska runt och svepte ner en skål från en hylla. Tycker inte jag hade placerat den på ett sätt så att den lätt kunde falla ned…?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

missan9
1

När jag började jobba för Pressbyrån för ca.30 år sedan 29 år sedan närmare bestämt sa man att kunden har alltid rätt så det torde vara så  än.

[davidskeramik]
5

En olycka är en olycka, men naturligtvis vill man att kunden skall ta hänsyn till att keramik är ömtåligt. Går jag in i en hantverksbutik, eller vilken annan butik som helst, så passar jag min väska noga så att den inte far omkring.
Jag hade nog, precis som du, låtit saken bero. Men om kunden ber om att få ersätta det den förstört så hade jag kanske låtit hen betala en mindre summa, text materialkostnaden. Det hade känns bra för min del och definitivt även för kunden.

abbis
10

Stopp och belägg här..

Det finns kunder och det finns kunder..

Hur i helskotta ska man ha rätt att riva ner saker i en butik och sen bara spatsera ut därifrån utan att ersätta detta.. 

Jag har kunder som har släppt sina vildbattingar lösa och inte haft det minsta koll alls..SÅNT anser inte jag att JAG ska stå för..DOM fick betala på stående fot..

Jag har haft kunder som rivit ner ett helt bord med keramik och gapskrattat mig rakt upp i ansiktet..och sen gått .Det polisanmälde jag..

Jag har haft kunder som låtit barnet "slänga" tillbaka en kruka som denna  plockat upp och mosat en hel hög med krukor på detta viset, och försökt smita..

Ja listan kan göras lång..

Det finns nått som heter drulle försäkring..Och det får man säga till kunden när "olyckan" eller nonchalansen  är framme..

Men så finns det kunder som "Ber så hemskt mycket om ursäkt och undrar vad dom ska betala"..

Då kan jag låta det gå..

Numera säger vi till kunder som t.ex förra sommaren hade en 10åring som hjulade mellan 2 hyllor i butiken..JA ni läste rätt!!

Som ni förstår har jag varit med om en del..

Men ta sitt ansvar när man går in i en butik med sköra saker..

DET GÖR MAN SOM VUXEN!!!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Leramani
3

Det är klart att en människa som går in i en affär - som inte är ett allmänt område, utan en affärsverksamhet, dvs privat område,  är ansvarig för sina handlingar där som överallt annars. Om en person river ner något så att det går sönder, så är de ersättningsskyldiga enligt lag. Som ägare av en butik kan man själv avgöra när man vill låta kunden slippa betala,  men ansvarsförhållandet är helt klart.

De Lapsus Resurgam

Keraleij
0

Abbis, jag tolkar ditt inlägg som att du gör lite olika beroende på om kunden är ignorant eller ödmjuk? Eller är huvudregeln att klantig kund betalar? Fullt pris?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Thribbi
2

Har aldrig varit med om att kunden inte självmant velat betala för skadan, men jag brukar alltid säga, att det inte behöver, vilken hittills alltid resulterat i att de handlat någon annan kruka, för att gottgöra. Jag tänker, att en olycka kan alla råka ut för, och deras besök hos mig ska kommas ihåg som något positivt, och positiva kunder brukar sprida bra reklam hos sina vänner, som i sin tur kommer på besök …

abbis
0

Det handlar nog om attityd och om det är stamkunder eller bara turister ..Ja  kajsa-h det har lite med situationen att göra och vem ..

Har stamkunder som handlat och rivit ner saker som jag naturligtvis sagt att det står jag för..Självklart!

Men har oxå kört ut turister som släppt sina ungar lösa och oxå fått sura kommentarer om att hit ska dom aldrig gå mer..Det får man oxå ta om man vill ha sina saker hela..För där var attityden Att "jag som har en butik får skylla mig själv" om nått händer..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Leramani
2

Jag hade en kund inne en sommar som ville bryta loss en del av en skulptur, för att "hon vill ha en sån". Kunden var i 50-60 årsåldern och klädd extremt elegant och var behängd med guld. Jag bad henne typ dra åt …  med snälla ord men mycket tydlig hänvisning till dörren.

Att tro att alla kunder alltid kommer att vara snälla är lite naivt. Ibland behöver man faktiskt sätta ner foten.

De Lapsus Resurgam

nickiee
1

5+6 håller med er helt å hållet .. har jobbat i många livsmedelsbutiker å har sett en hel del hur föräldrar rent ut sagt skiter i sin/a unge/ar å låter dom göra precis vad dom vill å låter dom skrika hur dom vill dom springer runt å leka å gapar å springer runt med kundvagnar å kör på folk utan att säga förlåt har själv blivit på körd många gånger  då säger jag till skarpt att detta är ingen lekstuga utan en affär … i en butik jag jobbade å va det ett räcke runt våra kundvagnar å det va en mamma hon sket i sin dotter så fort hon klev in i butiken å lätt henne göra vad hon ville å dotter tyckte mycket om att slå volter runt detta räcke å alla vi som jobbade där va så trötta på denna mor å unge så vi hoppades att det skulle hända något nån dag å den kom dottern slår volter runt räcket denna dag men har misstagit sej på hur långt ifrån kundvagnarna stod å hon slår runt å rakt in i en kundvagn men skallen å det blir ett himla liv må ni nå tro på ungen men 1 person gick bara fram tills mamman kom gående å kollade hur det gick å det va en kund .jag sa rakt ut hon får skylla sej själv dom kunder som stod i min kassa stirra på mej jag sa som det va att mamman låter ungen göra precis som hon vill så fort hon kommer in å ska handla ända tills hon är klar att gå då ropar hon på dottern .då vänder mina kunder ryggen till olyckan å höll med mej jag sa även att detta har jag väntat på . så hon gjorde aldrig om det mer efter det . + dom dagar hon inte gjorde volter förde ungen ett jäkla liv i butiken utan att mamman sa till ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Niklas
0

Fråga vad försäkringsbolaget säger.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Keraleij
0

#12, Ja, det är nog det vettigaste -får inte klarhet om det finns någon generell regel för situationen

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se