Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1407 ggr
Annelieeriksson
0

Hjälp! Automatikproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har köpt en stengods ugn för ca 15 år sedan, den är helt oanvänd..

Har inte någon manual till automatiken, är det någon som vet hur jag ska ställa in den när jag bränner skröj / glasyr?

Tacksam för svar!🙂

/ Annelie Blomma

Bo§e
3

Övre ratten = önskad topptemperatur.

Mittenratten = önskad hastighet upp till den inställda omslagstemperaturen.

Nedre ratten = önskad omslagstemperatur.

Ugnen jobbar med inställd uppvärmningshastighet (mittenratten %), tills den når omslagstemperaturen (nedre ratten), där den automatiskt övergår till "full fart" (100%), för att slutligen stängas av vid uppnådd topptemperatur (övre ratten)

Jag minns inte om någon utjämningtid finns färdiginlagd, eller om den bara slår av vid topptemperaturen… (?)

Lämplig effektinställning vid skröj = ca 40-50%, tillsammans med en omslagstemperatur på ca 600-650°, och en topptemp. på 950-980°C.

Vid glasyrbränning kan du lugnt välja ca 50-60% effekt, omslagstemeratur 450°, och en topptemperatur som passar ditt gods och dina glasyrer.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Annelieeriksson
0

Tusen tack, nu ska jag prova skröja,, :)

/ Annelie Blomma

[rolnor]
0

Jag har börjat bränna glasyr full fart till maxtemp, inga problem. Sparar väl lite ström tänker jag.

Ride84XL
0

Haha - beror väl på vad för ugn man har också vad som blir "full fart". Jag går t ex från rumstemp till 600°C på 5 minuter (något längre med mycket grejer i ugnen) om jag "brassar på" fullt från start. 

Om man värmer en vanlig kopp - är det samma som ny keramik förresten? Eller har sintringen gjort den känsligare? 

Jag upplever färdig keramik som väldigt känslig (i klass med glas). Det går ju inte att använda småskålar som t ex deglar för att värma saker - t ex för att smälta glas i (vilket annars vore schysst istället för att behöva köpa deglar som är besvärliga att få tag på och kostar lite). Dom spricker direkt när man tar ut dom ur ugnen eller t o m bara för man öppnar luckan - pga för snabb nerkylning. Värma "degeln" direkt med gasbrännare för att t ex smälta metaller med låg smältpunkt (som jag gjorde ibland innan jag hade en snabb ugn) funkar ju knappast.

Ride84XL
0

Vad jag sett på filmen när dom bränner "raku" så doppar dom ju dock ner typ 600°C varma saker i vatten, så där är dom ju inte så känsliga - är den leran mycket tåligare än stengods eller är det mest sintringen som gjort det känsligt? Vad jag läst så blandar man ju i lite grejer för att den ska tåla "temo-chock" bättre. Stengods blir ju dock förstås mycket starkare mekaniskt - om det inte utsätts för "termo-chock".

[rolnor]
0

Rakulera brukar vara uppblandad med chamotte-pulver för att klara chocken. Ja, din steroid-ugn skulle sabba dom flesta krukor! Jag hade en tid en 15L dieselugn med en 100kW brännare i, den kom upp i 800 på ett par minuter och krukan sprack såklart i tusen bitar..