Byta styrenhet på ugen?
Fundera en gång till, innan du kasserar en fin gammal C-8…!
C-8:an är mycket driftsäker och exakt, och har alla säkerhetsfunktioner som man hittar hos de "senaste" styrningarna.
De vanligaste servicepunkterna på en "åldrande" C-8 är följande:
1. C-8:an innehåller 2 kondensatorer som kan behöva bytas efter lång tids drift. Mycket billig och enkel åtgärd, som gott kan göras som "friskvård", innan något inträffar.
2. Kabeln (den tjocka svarta kabeln från automatiken) kan efter många år drabbas av avbrott i någon av sensorkablarna (siffrorna "fladdrar" i displayen). Kabelbyte är billigt och enkelt.
3. Transformatorn kan förstås också ge upp (sällsynt)….men även detta är lätt att åtgärda.
Däremot: I olämplig miljö (dvs "alltför varmt ugnsrum under lång tid"…), kan frontfolien som innehåller touch-knapparna, torka ut. Man märker det genom att styrningen inte "lyder" knapptryckningarna som den skall. Tyvärr finns inte längre några reservfronter att få tag på, så om detta inträffar, finns det tyvärr inget att göra….
Byt inte C-8:an om den är hel….och "friskvårda" den gärna. Men, om du vill fusa glas eller köra andra komplicerade brännkurvor, är det ju en annan sak…
Jag har PM:at dig lämplig kontaktinfo, om du behöver hjälp med din C-8.
PS Allt jag sagt om C-8:an här, gäller även för C-19 (kan vara värt att veta) DS
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hej! Tack Bosse! Det är C8:an jag funderar på att byta till ;) min befintliga är ännu äldre :) så tack för den infon! Nu tror jag att jag ska göra det!
She believed she could, so she did.
Ok…då missförstod jag… :-) En frisk C-8 (eller C-19) är ett bra val…och nu vet du också hur du kan få service om det behövs…. :-)
"Don't Panic" (Douglas Adams)