Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1230 ggr
tubtub
0

Det här med oxider...

Jag är totalt novis när det gäller oxider. jag har tänkt använda mig av oxider ( tänkte börja med järnoxid) vid rökbränning som jag tänker "strö" runt grejorna. Men vad ska jag välja

Det finns järnoxid,  järnoxid hematit ,sulfat, syntetiskt,röd, svart . känner mig måttligt förvirrad  Antar att alla ger olika resultat men något tips någon?

Ulla
0

Det enda jag har använt på liknande sätt är järnsulfatlösning (vid rakubränning), så tyvärr kan jag inte säga något om hur resultatet av de olika järnföreningarna blir.

Hoppas att någon annan kan ge dig ett svar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

tubtub
0

Ok tackar så mycket. Har  har du eller någon annan någon aning om vilka olika egenskaper de olika varianterna har.När använder man vad så att säga. Är något fattig så jag har inte lust att prova mig fram . Det är en jungel för mig….

LenaR
0

Röd och svart järnoxid ger lite olika färg om man använder dem på rått gods (som du väl gör i rökbränning). I glasyr är de väldigt snarlika. Hematit är äkta röd järnoxid, det finns syntetisk också, men det är dyrare och inte lika bra.

När man bränner vid låg temperatur rekommenderas ofta järnsulfat, och jag gissar att det beror på att det har lägre smältpunkt?

Tips: Om du bara ska använda ett pigment, prova med kopparoxid (eller kopparkarbonat), det ger fina gröna/röda färger! (Total smakfråga, men kopparoxid är utan konkurrens min storfavorit alla kategorier)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

tubtub
0

tack tack tack  det känns inte lika snårigt längreGlad då lutar det kanske åt sulfatvarianten för min del (pga temperaturen).Ska  ta och testa kopparoxiden också .