Söndagsmatiné
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är lite vad jag gör just nu, passar på att öva mej på engelska.
Kul att du fortsätter att dela med dig av det du gör. Du har jättemycket att komma med. (Jag saknade dig på symposiet 😢)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kul att se! Jag blir lite nyfiken på hur du använder denna fantastiska glaskupa? Är det för att forma en större variant av dina fat/skålar? Gör du en fotring eller plattar du enbart till botten? När jag gör större fat har jag svårt att få foten centralt under fatet. Du kanske har något tips?
Ska väl säga att filmen är till för att visa att man med enkla medel kan göra sjyst keramik, man behöver ju inte ett sånt dyrt kavlingsbord som jag har, går ju såklart med en vanlig kavel som man håller i med händerna. Jag lägger bara den utstansade rundeln ovanpå lampskärmen(glaskupan) och klämmer ned sidorna så det blir en skål. Jag borde haft ett stativ till kameran(filmar med min ipad) och visat momenten, hoppas det inte var för rörigt. Har även testat att lägga en lerrundel i en drejad skål och naturligtvis går det lika bra, lampskärmen är bra för att den är ett klot, formen är vacker i sej.
Jo, jag har inte gjort nån fot, jag funderar på stt köpa nån slags ring och limma på botten eller fästa en drejad fot i botten. Vill du se var centrum i botten är så lägg fatet uppochned på något som står på drejskivan och sätt lite snurr, då ser du om det är centrerat och kan märka ut mitten med en penna t. ex.
Det hade varit kul att se dig göra dom oxå…Du kan ju alltid dreja på en fotring i läderhårt tillstånd ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jo, jag behöver ny filmkamera istället för paddan, julklapp kanske. Har funderat på att dreja dit en fotring, skulle nog bli snyggast men jag vill spara in så många moment som möjligt, serietillverkning för latmaskar.
#4 Tack, för tipset. Det ska jag testa!
Jo - jag som sitter och förfasar mig över att jag inte har råd med en bra filmkamera. Jag filmar med en Canon EOS500D - men den är ju ändå hästlängder bättre än det här. Inte för att va taskig, men har man sådär 30 000 som man kan lägga på att köpa en ny ugn från Uterm så kan man ju förvänta sig nåt som åtminstone är lite bättre, om man ska göra filmer.
Men kul ändå att se alla experiment med snygga glasyrer.
Sorry! Tänker köpa lera istället för dyr filmkamera! (Hårda ord där Ride, semmestern slut?)
Felet är att jag filmar på höjden istället för bredden. Har beställt ett stativ till den så det blir bättre i fortsättningen(men du blir nog inte nöjd Ride, vilket jag struntar i!).
Nu är det väl så att bara för att man köpt en ugn inte är gjord av pengar..
Filmning är inte så enkelt..
Jag filmade mina första filmer med en liten kompaktkamera för 500:- ..Men sen fick jag en videokamera av sambon i födelsedagspresent..
Du har ju några filmer där du filmat rättvänt också och då ser man att det inte direkt bara är filmning på högkant som är orsaken (vilket förövrigt är irriterande när man kollar eftersom man kan ju inte bara vända i visningsprogrammet, som man gör med stillbilder) - upplösningen är 240 p, komplett med riktig "hårdkomprimering"! Vilket är t o m värre än YouTubes "default-inställning" på 360 p.
Det jag menade är bara att det är ju inga stora pengar det handlar om - du behöver knappast köpa en proffskamera (det var jag själv som vill ha en sån och hade jag haft samma budget hade jag utan vidare köpt en). Men du lär ju få en kamera som är mycket bättre än det här för under 1000 kr - hur mycket lera får du istället för dom pengarna och hur länge kommer den räcka med din förbrukning? (det lär väl va "en fis i rymden" så att säga).
Lite är det väl värt att lägga ner om man ska göra filmer iallafall
Men Ride…Det är inte alla som är ute efter att bli proffs på film..Man ser många roliga filmningar med mobiler som är oredigerade .. och ibland vill man prova lite..Gjorde jag oxå innan jag skaffade full utrustning..
Fortsätt filma Rolnor..skulle vara kul och se när du drejar..🙂
Ok Ride jag ska fundera, jag vill såklart få sjyst upplösning, men som du säger är ju youtube ganska dåligt ändå.. Tack abbis! Lite surt med kritik på det tekniska när man vill bidra till forumet. Jag har funderat på att filma när jag drejar, det vore kul, har ett grepp som jag aldrig sett nån annan göra som är lite kul..
Hej Rolnor, jag blir så nyfiken på ditt grepp. Fram med paddan o filma, jag tror det fungerar mer än väl för oss keramiknördar!
Precis, filma för oss som bryr oss mer om keramiken än tekniken! 😃
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Fortsätt filma med din padda! Vi vill se greppet!!
Tack för uppmuntran!