Hur många leror använder ni?
Jag har fullt med obrända skålar, krukor m.m som tar för mkt plats och nu har jag köpt min första stengodslera (sm) och den verkar ju så underbar! Grannen har i sin tur en egen stengodslera som hon använder hoss mig när hon drejjar. Känns som att det blir viktigt att torka av drejskivan ordentligt så att inte lerorna blandas..
Antar att det räcker med minsta lilla tummavtryck från en annan lera för att glasyren ska fästa påverkas..

Är dina saker lergods? Och grannens stengods? Ja, i så fall gäller stor noggrannhet!!! För egen del skulle jag aldrig jobba med ler - o stengods i samma verkstad utan att total sanera emellan arbetspassen med de olika lerorna.
Men ni kanske har olika stengodsleror bara? I så fall är det väl inte någon större fara. Se till att godset är rent när du glaserar bara.
Nej, jag har ochså stengods! Det är torra oskröjda saker som står framme pga platsbrist..Ska ut och göra ett storröjj snart. Men snart ska jag ha mitt egna lilla drejrum ute i båtskjulet…
ok, då vet jag att det ej är någon större fara med våra olika stengodsleror.tack!

För tiden har jag tre vita stengodsleror, och en brun, samt en porslinsmassa, och två lergodsmassor.
Det enda som skiljer de vita stengodslerorna är storleken, och mängden chamotte.
Jag gör så, att jag drejar i den med minst chamotte i till att börja med, och fortsätter med den med merchamotte i , och acslutatr med den med den grova chamotten, så slipper jag rengöra drejskivan. Men mellan olika leror rengör jag verktyg, gipsplatta och drejskiva 100% ! Nej - om jag ET att jag ska ha en väldigt opak färgad effektglasyr över en grå stengodslera, och hela laddningen skall ha sådana glasyrer, så kan jag skita i att rengöra om föregående massa har varit vit, och om det inte ligger torra avdrejningsspån på drejskivan.
Ibland kan jag ha et modelleringsdprojekt igång, med en lera, och dreja i en annan. Men då välger jag ut en handfull verktyg till modelleringen, och sitter ett annat ställe (typiskt utomhus)
Annars har jag löst det så, att jag har vita trasor för vita leror, gula trasor för Blålera, och röda för rödlera osv. det är fö. olika trasor för porslin stengods, och lergods. På samma sätt har jag olika baljor för olika sorters slicker (också med "färgkoder") varje gång jag är färdig med en slags lera ältar jag upp det som är kvar i slickerbunken, men låter den tunnaste slickern vara kvar.
Mina standardleror är egentligen fem till antalet - två lergods, två lergods, och en porslin. Men jag överväger att börja arbeta med Ceramas "1109" igen. (Den prickiga) Och så finns det några massor i Skåne jag ar sugen att prova också. Standardsortimentet ändras hela tiden, och ofta kommer det in nya leror pga. olika specialprojekt mm. För tio år sedan arbetade jag nästan bara i "1109", och "1110" Nu har jag inte använd dom lerorna på över fem år !
Dolomit60, jag tackar för tipsen. Smart med olika trasor för olika leror!
Jag är ju nybörjare kan man säga, har köpt min första stengodslera, första glasyren, m.m som behövs vid glasering. Jag är ofta här o kikar för att få tips och ställa en massa frågor..Jättebra sida!!
Man får väl säkert pröva enhel del leror innan man hittar sin favorit. Nu ska jag ta min lilla tjej här..hej