Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2705 ggr
kladden
1

Reglage drejskiva??

Har en gammal shimpo21-skiva, funkar bra men har ett irriterande problem; då jag bromsar in med pedalen stannar den inte helt, fortsätter snurra långsamt.. Måste alltså slå ifrån med strömbrytaren för att få stoppat den helt.. Någon som vet om och hur man kan fixa detta?

paonas
0

Har precis samma problem och skulle gärna vilja höra en lösning på detta. Har du också en liten ratt/vred nära start/stopp-knappen? Vad använder man den till?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
8

Shimpo "21"  kallas också RK-10.   

I första hand:  Hitta den lilla justerskruven "under hälen" på pedalen.  Denna skall skruvas ner tills skivan står still när du stoppar helt med foten.

Om det inte hjälper har troligen wiren/wirarna blivit slitna och slappa, och behöver sträckas/justeras.  Vissa modeller har 1 tjock wire, medan andra har 2 tunnare, parallella wirar. 

Modellen med enkelwire är lättast att justera.  Det finns justermöjligheter i båda ändar av wiren. Man kommer snart på hur man gör….

Dubbelwiremodellen är litet knepigare…framför allt är det knepigt att förklara i skrift…  Dubbelwiren skall först sträckasdärefter justeras till rätt position.  Den som har erfarenhet av moped- och mc-reglage brukar ha god förståelse för detta….be en sådan person om hjälp, eller ta helt enkelt drejskivan med till närmaste moppe/mc-verkstad…   

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kladden
0

Tack! Det blir till att skruva lite ikväll då. 😃

Boel Töpel
0

Jag har samma problem med att drejskivan inte stannar. Men min drejskiva heter Brent och där finns ingen skruv vid hälen på pedalen. Vet du Bosse möjligen hur jag åtgärdar problemet?

Bo§e
10

Hej Boel,

Brent:

Titta på pedalens undersida.  Sitter det en liten gummipropp mitt under…?…i så fall, ta bort den.  Där hittar du en BLÅ skruv. Vrid skruven tills tallriken står still som den skall.  Om skruvrörelsen inte "räcker till" för att få skivan skall stanna, skruva bort pedalens undersida. Där hittar du även en RÖD skruv. Vrid den tills skivan stannar.  Eventuellt får du justera båda skruvarna tillsammans för att få maskinen att gå som du vill.

Om det inte finns någon gummipropp under pedalen, är maskinen av äldre datum. Då får man öppna pedalens undersida på en gång, och där under hittar du den blå och den röda skruven.  Justera dem enligt ovanstående (dvs först den BLÅ därefter eventuellt även den RÖDA skruven) 

OBS!    När pedalens undersida är borttagen får man se upp med var man har fingrarna….här ligger öppna kablage och anslutningar som kan orsaka elstötar…

Mvh Bosse

🙂

sisela
0

Jag har också en shimpo21 med tjock wire med samma problem, nästan, bara att den stannar på ett mycket litet intervall och snurrar sen åt andra hållet. Det är som att hitta en otroligt "kort" kopplingspunkt. Jag har downloadat manual med felsökning men inte orkat ta itu med det än.

Bo§e
3

>> Det är som att hitta en otroligt "kort" kopplingspunkt.   >>

-----------------

Jo, den punkten är "kort"…..    Om wiren är litet "slapp", kan det vara svårt att hitta precis rätt läge.  Sträck först, så att inget glappar.  Därefter kan man justera till rätt stopp-punkt.

( Pedalen måste inte vara exakt inställd.  Om man justerar så att skivan backar en aning när hälen är nedtryckt, kan man lätt vänja sig vid att stoppa skivan exakt, med hjälp av foten, varje gång.  Till slut vet man inte ens att man gör det…  )

🙂

Boel Töpel
5

Tack Bosse. Du är en pärla. Äntligen har jag fått ordning på drejskivan som nu står still när man släpper pedalen.