Dreja på plattor
Hej! Jag har nu provat att dreja på oglaserade keramikplattor, vilket jag tycker är otroligt smidigt. Det jag saknar dock är de ränder som finns på drejtallriken så att man lätt kan få samma bottendiameter på grejorna. Ni som drejar på plattor, hur löser ni detta? Sitter ni och mäter med krumpassare för varje sak ni drejar eller hur gör ni?
Ögonmått?? Har aldrig ens funderat över att det skulle vara ett problem. Drejar jag på plattor är det oftast stora saker och då är oftast inte exakta mått så viktigt tycker jag.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Japp ögonmått.
Du skriver oglaserade kakelplattor, jag andvänder vanliga glaserade som jag fått från en kakelleverantör funkar hur bra som helst, är det bättre med oglaserade och i så fall vart får man tag på dem eller har du gjort dom själv?

Jag undrar också var du får tag på de oglaserade och hur fäster du dem lättast/bäst?

När jag drejar kaffemuggar som är väldigt tunna, blir de alltid deformerade om jag drejar direkt på drejskivan och sedan lyfter av dem med händerna. Därför behöver jag dreja även små saker på plattor.
Jag använder oglaserade kakelplattor som min man fick av en kakelleverantör. De är jättebra eftersom godset lossnar från plattan efter en stund och du slipper ta skärtråd som riskerar att förstöra formen på det du drejat.
Jag använder 20 mm tjock MDF (hård spånskiva) sågat i runda plattor med en elektrisk sticksåg. Med bitarna som blev över sågade jag till trekanter och limmade fast på undersidan, tre eller fyra beroende på hur stor plattan är. Bitarna gör att plattan fastnar på drejskivan med bara en liten klick lera och inte kasar runt. MDF är nästan oförstörbart och är också bra att kavla eller knåda på eftersom det är poröst och leran lossnar lätt. Om man behöver markera ett mått kan det göras med blyerts på DMF-plattorna, med hjälp av t ex en passare medan skivan snurrar.
Jag har också 4 cm tjocka gipsplattor gjorda med hjälp av en rund kakform, absolut det bästa jag använt men riskabelt eftersom bitar av gipset kan lossna om man stöter plattan eller skrapar med verktyg. Och en bit gips i leran gör ju att godset exploderar i ugnen.

Jah använder gipsplattor som jag gjutit i hinkar av olika stlk. Godset torkar bra då. Sen använder jag händerna som mått.

Hej! När jag började med keramik mätte jag allt med linjal. Hade en pärm där varje modell fanns ritad och alla mått nedskrivna. Var hur noga som helst med att allt skulle vara så lika som möjligt. Sen efter att åren gick tyckte jag det var nästan synd att "ta bort" hantverket genom att mäta allt. Numera mäter jag ingenting, absolut ingenting. Det har blivit lite av min filosofi att sakerna är inte helt lika varandra, utan man ser att dom är släkt. Dom flesta kunder tycker det är jättekul. Naturligtvis är det samma stuk på muggarna, men blir en mugg högre eller lägre, ja, vad gör det? Det vi gör är gjort för hand. Unikt. Finns egentligen bara en av varje./Susanne
Hur fäster ni trä eller kakelplattorna på drejskivan?Vanja-K

Med slickers.
Jag drejar en 1 centimeters tjock platta som jag sen gör spår i så att det blir ett vakum när man trycker fast plattan..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
jag gör som abbi.s
Har hittills använd plattor jag sågade ut av våra rivna före detta badrumsväggar, spånskiva med plastmatta på, det har funkat jättebra, men jag hade för få plattor så jag skulle vara duktig och såga en massa plattor till av hela nya spånskivor. Gjorde 64 nya i helgen, ganska jobbigt med sticksågen! Men de är inte lika bra tycker jag. Skulle dreja stora formar utan botten vilket brukar funka utmärkt på "badrumsväggsplattorna" men det kanade av nya spånskivan. Kanske blir bättre när plattorna blir lite använda och inte lika "blanka" ? Någon som använt vanlig spånskiva som vet?

Tack för era svar. Det där med ögonmått låter inte så dumt. Jag har alltid för höga krav på mig själv att allt ska vara perfekt. Dags att försöka träna bort det tror jag

Pyromanen! Jag drejar stora fat på spånplattor. Har sågat ut runda sådana, några nästan lika stora som drejtallriken, några större. Jag har haft dom säkert i 20 år och gör aldrig rent dom bara skrapar av leran med en degskrapa och dom funkar jättebra. Dom blir nog bättre med åren, när dom varit med ett tag./Susanne
Jag använder också spånplattor. När de är alldeles nya och klösen gärna glider av, så kan man fukta med svampen alldeles innan man lägger på leran. Då brukar den åtminstone stanna kvar där den ska för min del.

Jag väger upp klösarna först.
Om man har lika tunga klösar hela tiden, känns det på handgreppet ungefär hur man gjorde sist. I annat fall kan man mäta höjden med vänsterhanden; man navänder fingrarna, och emellanrummet mellan fingrarna som mått. Mend höger lillfinger kan man få ett liknande ungefärligt mått på bredden. Det finns en massa sådana mått man kan använda sig av. men dom är ju ungefärliga.
För att få det slutgiltiga måttet på krukan har jag en såndär järnställning med två spetsiga pinnar på. (Vad det nu heter….)
Vidare fuskar jag på det sättet att om jag gör tio likadana pjäser, så tar jag ut de sju som liknar varandra mest.
Dom återstående tre säljer jag kanske nån annanstans eller vid en helt annan tidpunkt.
Men jag har egentligen aldrig kommit helt överens med gipsplattor. Och jag tycker att det är svårt att få saker att likna varandra helt och hållet. Men samma dekor, och glasyr får ofta folk att tro att dom är lika. Jag berättar det aldrig för andra än keramiker. Om man inte uptäcker det själv, så "ÄR" dom lika !
Men eftersom andra keramiker kanske genomskådar det, så känns det bättre att avslöja sig själv innan nån annna gör det….*S*

Jag drejar på oglaserat kakel och använder ögonmått. Dock är jag ej så noga med exakta mått om ej kunden önskat det (då tar jag en linjal). Vill folk ha precis lika så skicka de till Ikea, det ska väl synas att det är handdrejat. Drejar man en serie muggar så brukar de gå att para ihop så att de passar tillsammans tycker jag..
Jag fäster på en drejad lerplatta som abbi, ibland om jag tar mycket lera säkrar jag med fyra lerkorvar som jag trycker fast på drejskivan mot kaklets kanter. Lerplattan kan behöva torka till lite innan man fäster första kaklet. Jag blöter lite med en svamp på undersidan av kaklet, trycker fast i mitten och blöter lite på ovansidan så att leran ej sätter sig för hårt fast.
Var köper ni oglaserade kakelplattor? Pris?
/Sofia

Jag använder runda spånskivor i olika storlekar, fäster med en drejad lerkorv, tycker att det går bra. Har svårt att tänka mig att dreja på fyrkantiga plattor?? Blir man inte störd av det?
Saknar du ränder?
Jag hoppas du har en fet svart vattenfast tuchpenna och en linjal så kan du göra dig några snygga ränder på dina plattor.