Medeltidsveckan vinmugg i keramik
Jag var på Gotland på medeltidsveckan för ett år sedan och drack vin ur en lite större keramikmugg. Kan inte riktigt minnas formen på muggen men den var så härlig och jag har letat utan att hitta någon liknade mugg. Är det någon som vet hur de ser ut?
Måste kan kanske tror inte vet men kan hända den var oglaserad lergods eller kanske en saltglaserad.. eller ett blyglaserat lergods krus med ett öra? kommer du ihåg om du höll i ett öra?
Jag kommer spontant att tänka på min före detta klasskompis Hanna Helga Lauberg som jag gått på Capellagården med. Hon har tidigare jobbat tillsammans med Lokatta keramik och pluggar numer på Konstfack i Stockholm.
Dessa koppar har jag i mitt hem. Min sambo har bytt till sig ett par, jag har rotat upp och slipat i ordning nån slängd ur bingen och även köpt från vår andrahandshylla. Kopparna är drejade, främst vedbrända tror jag och bär olika typer av glasyrer.
Antingen har hon sålt dem på medeltidsveckan eller så har hon planer att göra det till sommaren. Ca 10 - 12 cm höga.