Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1586 ggr
Rivermist
0

Bränna med träkärna

Jag har använt små tunna träfiberband som jag har format till ihåliga  former och sedan doppat i lerslamma och låtit torka. Nu undrar jag om man kan bränna dessa utan att skada ugnen eller andra saker som bränns samtidigt…

Ride84XL
2

Ska nog gå bra - trä i sig skadar ju inget (det bara brinner upp). Men tänk på att det sönderdelas till brännbara gaser och kol vid höga temperaturer. 

Om man lägger trä inne i ett slutet utrymme i en lerfigur och hettar upp den så kommer figuren förmodligen sprängas eftersom gaserna skapar tryck. Så man måste nog se till att träkärnan sticker ut ur figuren så att gaserna har nånstans att ta vägen. Här verkade det ju som att det var formar utanpå figuren - då är det ju inga problem. 

Dock behövs ju effektiv ventilation för det lär ryka och lukta en hel del när man måste stiga så sakta i temp som man normalt gör vid skröjbränning - det tar då lång tid att passera 300-450°C (det temperatur-området blir precis som "pyr-eldning" i en kamin när trä brinner)

Bo§e
2

Ja, står man ut med litet "brasdoft", är det nog inga problem.

Kan dock tänka mig att en brandvarnare, om sådan finns, reagerar…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ride84XL
0

Haha - brandvarnaren sätter garanterat igång. Räcker med lite papper motsvarande ett frimärke för att starta min varnare - om ugnen är ca 300-450°C.  Tänk då hela formar av trä som ligger och pyr, hahaha. Högre upp i temp minskar dock rök och lukt snabbt - men p g a den långsamma stigningen kommer det ju ta lång tid att passera det området.

Rivermist
0

Tack för era svar! Jag gör ett försök :)