Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 3121 ggr
yenipen
1

Kraterglasyr/lavaglasyr/"snor"-glasyr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är på jakt efter ett grundrecept till en opak krater/lavaglasyr som kan färgas in. För att förtydliga den effekt jag vill åt kan jag hänvisa till Gitte Jungersens härliga kraterglasyrer, eller något "snorigare" varianter.

Har lite erfarenhet av sådana glasyrer och tekniken bakom. Dela gärna med er om ni vet hur jag kan blanda en själv, fall det handlar om lertyper eller dubbelglasering eller att addera ett särskilt material.

Tack!

/Jenny

LenaR
2

Hej hej! Jag sökte på sajten och återfann den Lois som ledde mig rätt. Lois sa så här: "Lägg till 0,2-5% kiselkarbid till din basglasyr. Det hjälper också att lägga till 3-10% titanoxid, vet inte varför, men det verkar hindra kratrarna från att bli vassa. Det blir massa textur och annat intresse. Nästan vilken glasyr som helst kan bli en kraterglasyr med kiselkarbid och titanium. Olika proportioner beroende på glasyren. Och kiselkarbiden är inte standardiserad, så varje nytt inköp är annorlunda." Det var verkligen inte svårt att få fram en kraterglasyr. Lycka till!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.