spruta på glasyren
Jag undrar om det finns många som har erfareheter av att spruta på glasyren på godset?
Jag skulle vilja veta lite mer om det. Jag upplever ofta att glasyren förstör mina saker. Jag har tidigare jobbat mest med engober men jag blir så sugen på alla vackra glasyrer jag ser här på sidan, och vill prova att jobba även på det viset.
Jag minns att vi använde en gammal damsugare som motor till en glasyrspruta på ABF någon gång på stenåldern……men var får man tag på själva sprutan? Kan man möjligen komma undan billigt? Biltema el.dyl. ?
Det skulle vara jätte kul med lite erfarna svar.
Enstaka objekt fast inte i serietillverkning.
Blomspruta in i en kartong som sen kan lämnas till återvinning. Vistas utomhus.
Biltema har.
dum fråga kanske men det fanns några stycken på biltema, vilken rekomenderas?
Funkar det verkligen med blomsprutor? Glasyren är ju tjockare än vatten (och så även blod…)
Jag har sett någon slags färgspruta men handpump kanske man skulle kunna använda??
Jag har sprayat på grasyren på alla de produkter som jag gjort.
Jag gick då på kurs i borås
Där var en kompressor och en speciell spruta. ska försöka hitta en bild på nätet hur den ser ut. Glasyren blandas lite tunnare än normalt för att inte klogga igen sprutan så att säga. Istället kan man spruta på tjockare lager
På lokalten där vi var fanns ett skåp med en kavalett som man snurrade manuellt för att fördela glasyren jämnt . I skåpet fanns också en köksfläkt. Vet inte 100 hur det funkade men …resultaten blev bra. :)
Något liknande denna
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/15/Large/15-454_l.jpg
Färgspruta "Proffs"
Självmatad. Med mjuk och sammanhållande sprutbild. Av pressgjuten aluminiumlegering, försedd med 2-stegs avtryckaranordning. Överliggande färgkopp av plast: 0,6 l. Reglerbar sprutbredd och färgmängd. Munstycke och nål av rostfritt stål. Rekommenderat arbetsstryck: 2,0-3,5 bar (max. 3,5 bar). Luftförbrukning: 120-200 l/min. Färgmunstycke: Ø 1,4 mm. Sprutbredd: 150-180 mm. Nippel för luftanslutning (R 1/4") ingår.
Artikel:15-454 på biltema.
Jag sprutar alltid min glasyr. Jag köpte en spruta, inkl kompressor på Jula för c:a 1500:-
Den funkar utmärkt!
Jag brukar sitta antingen utomhus, eller i duschen när jag glaserar.
Jag har saken på en kavalett som jag snurrar medan jag sprutar.
Här ser du hur fint det blir. Jag fick alltid mina grejer förstörda
förut när jag doppade.

Tack för alla svar! Skönt att man inte behöver köpa svindyra special grejer för att kunna spruta på glasyren. Jula och biltema känns liksom överkomligt…..
Vilket toppen resultat du får Nikmar, helt suveränt fat!
Tack alla!

Är det inte viktigt med ett bra utsug?? Fläkt och sprutskåp?
# 7 - Nikmar, har du Julas art. nr. eller kan du möjligen fota sprutan/kompressorn?
Under årens lopp har jag samlat en mängd felköpta sprutor, som går inte att använda.
Vore jätte tacksam för mer info
//Jose

Blomspruta funkar, men kleggar igen ganska så snart. En tjock glasyr går ju inte, t ex med aska i.
Men många blomsprutor går det åt och ont i handen får man…
Hej Jose,
Min maskin heter " Earlex" Spray Station 3900, från Jula.
Jag tror det är en engelsk maskin.
Jag har haft den sedan i somras- funkar utmärkt!
Jag håller mina glasyrer rätt tunna- flyttal 40.
Efter att jag sprutat glasyren, sprutar jag igenom med en flaska rent vatten, och sedan är den klar att användas igen. Lycka till.
Hej LeWe- kanske…
Men jag sprutar i duschen på vintrarna, och utomhus på somrarna.
Jag har en rätt rymlig helkaklad dusch, så där inne sitter jag på en pall, med kavaletten framför mig på en annan pall.
När jag sprutar glasyren inne i duschen kommer överbliven glasyr på kakelväggen bakom kavaletten, och sedan är det bara att duscha av det hela. Smidigt.
Tusen tack Nikmar!
Den var tyvärr slutsåld på Julas nätbutik…
//Jose

Måste fråga: hur då duscha av det hela? Tar för givet att du då har någon form av slamsamlare…Och att du använder riktligt med skydd, för glasyren studsar väl runt mot väggarna och tillbaka på dig?
Annars är det riktigt ajabaja!
Nej det studsar inte tillbaka på mig.
Men du håller väl koll på att dina glasyrer inte innehåller ämnen som är farliga för miljön Nikmar? Annars är det verkligen aja baja! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hmm… Duschar ut resterna direkt i avloppet? Nej, det missuppfattade jag väl Nikmar !?
Lugn bara lugn.
Jag skrapar ihop överflödig glasyr, och sedan rengör jag bara det lilla som är kvar på väggarna med duschen.
Dessutom har jag ett slutet system på landet med eget avlopp & septitank.
Jag har haft en dyr spruta från typ Cebex, men det funkar bra med en billigare som jag har nu (biltema) har en kompressor av mindre storlek som duger fint. Du bör nog ha någon form av andningsskydd om du sprutar (har inte jag så jag sitter i glashus). Det är nog bra att blanda glasyren lite löst så munstycket inte kleggar igén, annars är det mycket enkelt. Lycka till!!!
#19 Puh! Nu kan vi alla andas lugnt igen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag köpte en sån från jula.. ska prova den.. utomhus! Främst att spruta på Terra sigillata, spännande!
Tja LeWE, altså det var du som köpte den sista
.
…huvudsaken är dock att nu vet jag vilken effekt man borde ha.
Har en gammal Nilfisks dammsugare som borde få gå till pension…!
//Jose;-)

Jose
Tror nog de hade fler på Jula i Häggvik??
men du kanske inte bor i närheten!
Den är slut på Julas internetbutik. Åker till Malmö nästa vecka…hoppas de har den där!
LeWE har du provat den redan…?

Jose, nej jag har knappt hunnit packat upp den än men snart..
LeWE, jag väntar
…

Vad kul det är att så många har haft det här med att spruta på glasyren i tankarn. Väntar med spänning på era resultat med nyinköpt utrustning.Skriv gärna och berätta hur det går. Tala gärna om hur man inte bör göra….
Själv har jag köpt en………………..glasyrtång!

#27 Jag med.. hinner aldrig öppna den där kartongen
Men kanske snart.. den som väntar på nåt gott osv…
Classe Olson har också billiga sprutor,m.fl.

Jose.. nu har jag äntligen provsprutat och det funkade bra, jag är inte så van men det gick ändå bra tycker jag. 
LeWE… oh, vad roligt!
Hoppas den finns kvar i Malmö… tusen tack för ditt svar!
//Jose
Det finns ju ett Jula i Järfälla, nära och bra. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Sparkar igång en gammal tråd.
Vilken kraft på kompressorn anser ni vara det minsta man behöver?
Jag har en yttepytte som egentligen är till för airbrush (modellbygge). Den är för svag har jag insett.
Utrymmet i verkstan är inte överflödig så jag söker en så liten som möjligt men som ändå gör sitt jobb.
Edit.
Skapade en egen tråd i ämnet.