Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1466 ggr
Annette80
2

Skröjbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startade en skröjbränning igår kl 14:00 nu kl 06:00 står den på 600 grader. Ska det ta så lång tid? (Dett är min första bränning)

Bo§e
2

Av bilden att döma står "Energy" (effektregulatorn) på 25%  (!)  …..där har vi nog förklaringen…..     50% är mer rimligt när man skröjbränner.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Annette80
1

Kan jag ändra till 50 nu? Om jag låter den va kvar på 25, kommer den då inte orka upp till 900?

Bo§e
4

Om den står kvar på 25% är det inte säkert att den alls orkar fram till omslagspunkten.  25% är alldeles för låg effekt.  

Öka till 50% nu, medan den är igång (utan att stänga av) , så borde bränningen fortsätta normalt.  

Om du stängt av, och måste starta igen, kan det hända att styrningen börjar räkna timmar från början igen, och allt tar längre tid.  (Jag vet inte hur just denna styrning agerar i ett sådant fall…det finns olika typer) 

Lägger till:   Om inget hjälper, och bränningen inte fullföljs, måste vi först få svar på frågan om denna styrning möjligen är halvautomatisk (??) …dvs man måste själv vrida effekten från 50% till 100% när 600°C har uppnåtts för att bränningen skall fortsätta… (?)   Ring i så fall någon Cerama-återförsäljare och fråga. (om inte någon här på forumet kan ge oss svar…)

Annette80
1

Har höjt till 50 nu.. Tack för hjälpen!

Annette80
2

Det funkade!! 😃😃😃

Bo§e
3

🙂