Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1495 ggr
pyromanen
0

fåglar i fiberisoleringen

Några småfåglar har fått för sig att det är jättekul att picka ut småtussar av min ugnsisolering.  Dels förstörs isoleringen, dels är rummet fylld som fibertussar. Argggh!  Ugnshuset är ju ine alls tätt, och jag vill ine ha det tätt, så det går ite att komma ifrån att fåglar kan komma in.  Någon som har en idé till något man kan ha ovanpå isoleringen? Är ju lite lat också, såjag är inte sugen på att behöva packa in ugnen i presenning mellan bränningarna, s det ska hälst vara något som kan vara där permanant.

poja
0

En fågelskrämma formad som en katt.

koko
0

Katt. Äkta. Boende i ugnsrummet.

zzaga
0

Finns småmaskit plastnät man kan köpa, Nätet brukar användas att sätta vid husbygge precis där taket börjar i nederkant, just för att hindra småfåglar och insekter från att komma in i luftspalten.

Annars kan du väl köra lite puts över?

Vavrakeramik
0

och stackars fåglarne ock…

Kanske ett stort "fruktträdsnät"

bosse-cebex-gbg
0

Ett tunt lager puts låter väl bra……och gärna ett eller två kycklingnät först, som får binda putsen….

Eller så kan man läsa högt ur fiberns säkerhetsdatablad för fåglarna…Glad

Bosse

pyromanen
0

Tack för tipsen!  Det får nog bli zzagas och Bosses putsvariant…  Någongång för många år sedan använde jag en sorts brandisolering runt en murstock i ett bjälklag som hade en metalfolie och ett kycklingnät på ena sidan, fast det var länge sedan jag såg den varianten.  Funderar på om det kunde funka ifall det fortfarande finns….

Fåglarna sitter inte still och lyssnar när jag försöker läsa högt för dom ur säkerhetsbladet Glad

LarsT
0

Jag har använt sådan brandklassad isolering men ska du gå den vägen, se till att det ligger många lager filt på valvet först. Den ullen luktar fullständigt vidrigt när bindemedlet blir varmt och gasar bort. Lukten håller i sig länge …. Puts är bäst men det borde räcka med ett par lager nät och distans mellan så att de inte når ner med näbben till filten.