Glasyrfråga
Hej!
Har inte blandat så mycket egna glasyrer tidigare utan mest köpt färdiga som jag experimenterat med. Var inne och tittade på receptsamlingarna för stengodsglasyrer (toppenbra idé!) men blev osäker på enheterna. Är det % (det blir inte 100% med alla ingredienserna), vikt, volym eller delar? Någon som vet? Tacksam för svar!

Det är procent du skall räkna. Sammanlagt skall det bli 100%. Konstigt om det inte blir det!?
Ibland skrivs recept så att summan av basmaterialen mycket riktigt blir 100%, men sedan läggs något till, t.ex. + 4% kopparoxid, ovanpå de 100%-en…
…och då blir ju summan 104…..
Bosse
Men ibland anges ju bara viktdelar, dvs det handlar bara om det inbördes förhållandet mellan materialench, och då kan ju summan bli vad som helst…..
Bosse
Tack för så snabba svar!
Jo, de flesta recept hamnar "runt 100%", men ett av dem blev hela 182%! Därav frågan om der rörde sig om viktdelar. Tack för tipset om basmaterial och tex oxidtillägg! Då stämmer det mycket bättre.
Man blir snurrig.

I de aldra flesta fall handlar det om viktdelar. (undantag finns)
Jag brukar utgå från en grundglasyr, p å 100% (Typiskt en klarglasyr = ofärgad tranpssperant )
Därefter inför jag typiskt färgande oxider, tenn, zirkon, zink, eller saker som ska ge olika effekter, som exempelvis rutil, eller tiatan etc.
Jag drar ett streck under grundglasyren. Det som står under grundglasyren uttrycker jag i något jag lärt mig kalla "plusprocent". Dvs procent av grundglasyren.
Består altså grundglasyren av
10 g kaolin
20 g krita
30 g kvarts
40 g fältspat
( = 100% grundglasyr)
och jag vill ha en honungsgul transperant glasyr, kan jag försöka införa satser om 2, 3, eller 5 plusprocent järn. Dvs. 2, 3, eller 5 gram per 100 gram grundglasyr. Hela glasyren kan då sägas hamna på 102, 103, eller 105 procent. Eftersom vi inte räknar med mer än 100%, så vore det kanske enklare att beskriva det som "delar". Men med begreppet "plusprocent" får vi möjligheten att skilja grundglasyren från tillsatserna. Det kan vara praktiskt om man vill se hur en och samma grundglasyr fungerar med järn, kobolt, eller koppar exempelvis.
Ofta refererar jag emellertid till tillsatsen, utan att tala om att det gäller plusprocent, och säger saker som: "häll i fem procent järn, så blir den gulaktig".
Slarvigt, införstått, och förvirrande - men så är det, och vana keramiker vet att jag menar procent av grundglasyren. och många recept är skrivna så i böcker.
När detta ´är sagt, så skall det också sägas att om man tog bort tre procent av grundglasyren, och införde de färgande ämnena i dess ställe, skulle det ofta inte påverka glasyren nämvärt. (utöver att den bilr infärgad förståss….)
Det är däremot viktigt att man VETA precis vad man har gjort
Hur som helst är det betydligt ENKLARE, att bara räkna med plusprocent. Det gör ju också att man kan genomskåda glasyrens upbygnad enklare, om det är många ingredienser.
Samtiliga glasyrer i exemplen, (utom tilsatsen av koppar) är fö. väl fungerande stengodsglasyrer. Den gula kan användas till mycket !
Minns inte exakt hur mycket kobolt det är i den blå. vid rätt mängd blir den snyggt midnatsblå. Dom gula är snygga över engober. Infärgningar av glasyren är snygga på porslin, om än lite "sterila" längden.
Tack åter igen för värdefulla tips! Fram med miniräknaren…

Vad händer om man har i rutil? Hur mycket ska det vara i plusprocent?
Rutil är en form av titandioxid så den innehåller inte bara järn utan titan också. Det påverkar säkert resultatet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Titan och rutil är jätteroliga ämnen att leka med !
Om man blandar det med exempelvis mangan, och kobolt, kan man få man glasyrer, som skimrar i gud vet alla färger- det kan påminna om olja på vatten, fast mycket mindre klart. särkiljt i Borglasyrer.
Vidare kan man få kristallbildningar av titan, och rutil. Det kan inte bara användas i det vi normalt sett menar med "kristallglasyrer", men även till vissa sk. "effektglasyrer". Hur effekterna, eller glasyrerna ser ut beror lite på vad man i övrigt har i glasyren. Men Rutil och Titan kan bli VÄLDIGT olika i olika glasyrer. Det är en mängd olika effekter som kan upnås med dessa ämnen. Det kan inte beskrivas i ett enkelt mess så här, så mitt råd är helt enkelt PROVA, PROVA, PROVA !! därefter vill jag råda till att expereimentera också !
Man ska inte vara rädd att få i för mycket eller för lite, eller göra fel ! Så länge man bara har målade plattor i ugnen, och ställer saker som man är osäker på i en skål eller så, så kan inget hända. Ta gamla skålar som det inte är så noga med, eller gör en massa psovskålar, och se vad som händer när man blandar olika ämnen - och skriv för guds skull upp allt du gör ! (Och lite för din egen skull också….)
Rutil brukar bli lite gulaktigt sådär. Problemet kan vara att få rutioen att upföra sig exakt lika dant från gång till gång.
Jag tycker det är väldigt sällan man ser glasyre med mer än 15% rutil i, och under två procent är väl frågan om man kan märka rutilen.
Men å andra sidan så trodde jag heller aldrig att 0,2% krom i en glasyr skulle kunna spela någon avgörande roll för en glasyrs utseende - Det kan det. Jag trodde heller aldrig att jag skulle komma att använda en glasyr som bestod av över 15 mangan.
I dag använder jag en glasyr som innehåller över 30 % Mangan.
Så testa! Titanoxid är jätterolig !!!