Hjälp!! Elementen rasat ner!
Har nu kört en första glasyrugn 1250 grader. Tyvärr utan käglor. Verkar på glasyrerna som om det var mkt varmare än så. Flera element har ramlat ner. Känns inte alls kul Läste om.ngn med Scandiaugn som brukade värma upp elementen med gasol och putta tillbaka dom efter bränningarna. Ugnen ska klara 1280 så det känns ju inget bra det här Köpt begagnat men den är i fint skick. Men alltså inga garantier. Vad göra???
Det här ser klurigt ut problemet e att slingorna svalnar fort när du värmer upp dom så du får glödga slingorna som e närmast spåren i stenen först, tryck ihop dom med en stor lång skruvmejsel som du arbetar in i spåret. det måste va mer en rödglödgade annars går dom av, sakta rör dom sig in i spåret med ett lätt tryck med skruvmejseln glöm inte att trycka ihop dom samtidigt så att tråden inte blir för lång.. Är det här första gången du gör det och du kan greja det ska du ha en medalj.. för det är svårt.. det går att greja med lite klurighet.. lycka till
Många sätter kanthaltråds klamrar överallt i stenen för att hålla tråden på plats det är ett sätt du kan göra efteråt.. jag brukar dra ut tråden när jag sätter in nya element så elementen är lite för stora i omkrets sedan kan man trycka till dom med en tång där stenen har sin skarv och vinkel så slipper man klamra dom för det förstör stenen i det långa loppet av slingbyten lättvikts tegel går sönder väldigt lätt.. hoppas ngn har förståt min röriga förklaring
Usch det låter svårt. Har inte gjort sånt förr. Man kan inte värma upp ugnen (utan gods) till ngn viss temperatur och sen putta in dom? Detta känns jättejobbigt. Kanske köpte fel ugn….ägaren innan måste ha bränt i lägre temperatur då? Har lite svaga nerver för tillfället så det här ger mej lätt ångest. Godset blev annars rätt bra, fast lite blekare färger än i andra ugnar pga att temperaturen måste varit mkt högre än 1250.
men du måste testa att fixa det själv.. köp en liten brännare med gasoltub en liten rackare du håller i handen på biltema under hundringen tror jag-- så fixar du det annars får du be ngn annan att hjälpa dig-- lugnt å fint så e det en baggis tänk det så fixar det sig lättare
med vidare eftertanke vid minsta osäkerhet fråga ngn med erfarenhet av gasbrännare.. plåtslagare rörläggare mm.. man ska inte jobba med något man känner sig osäker på
Absolut. Känner en erfaren keramiker som kanske kan hjälpa mej. Och min man. Jag mixtrar ej med nåt sånt jag ej kan. Men detta ska väl ordna sej. Bara det inte blir så varje gång. Blev inget vid skröjen på 900 grader. Får väl sänka temperaturen rejält nästa glasyrbränning. Tack för råden!
Förresten, har en värmepistol men den räcker väl inte, eller?
Hej IndieAnna
Jag har bytt mina element själv och är nybörjare. Hade haft ugnen i ca ett år innan jag bestämde mig för att det var dags :) läste allt jag kom över och frågade alla jag kunde fråga. Nu är mina element utbytta och ugnen fungerar. Men jag satte många kantaltrådar runt om i hela ugnen och dom har inte flyttat sig så värst mycket efter bränning på 1250 grader. Mina element var lagom långa till min ugn och de rör sig lite under bränning men inte så mycket som dina har gjort :)
Hoppas du får ordning på dina element!
/Monica
Morhoppan
Reservelement har sällan "rätt" längd från början. Jo, rätt längd i fråga om själva trådlängden förstås, men spiralerna behöver oftast dras ut till rätt passform när man byter.
Om man råkar dra ut dem litet för långt kan det vara besvärligt att trycka ihop dem igen, men om man först sticker in en metallstång, rör etc i spiralen, går det ganska lätt att pressa samman spiralen, så att den kortas.
Bäst resultat får man om man lägger ner litet jobb på detta, så att elementet passar precis i spåret, dvs varken sträcker eller trycker i någon riktning.
Trycker man dessutom fast ett antal klamrar av kanthaltråd som hindrar elementet att krypa ur spåret, är man ytterligare garderad. Det gäller i första hand "runda", toppmatade ugnar.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Eftersom ugnen var i så bra skick (två tidigare ägare men ingen använt den alls mycket, senare ägaren ca tio gånger) så trodde jag att elementen är original och att de skulle passa. De känns som om de är lite spända (lite korta?) men jag är ju nybörjare på ugnar. Hade inte tänkt behöva Byta element det första jag gör…. Hur får man dit de där kanthaltrådarna? Är det svårt? Skulle jag kunna försöka med gasol o pilla tillbaka elementen och sen sätta dit kanthaltrådar? Köper nästan hellre en annan ugn o säljer denna vidare…Men vill nog göra ett försök att fixa elementen först iaf. Trodde man kunde ha ugnar i några år innan det behövs bytas element, om man inte kör dom så ofta. (typ max en-två går per månad).
Hej,
Jobbigt! Jag brukar använda värmepistol och en ganska lång tång med böjda, smala "näbbar". Jag klämmer ihop spiralen och fäster med märlor av kanthaltråd. Det funkar bra och är inte lika läskigt som gasol. Men värm länge, du känner när du kan klämma ihop spiralen. Försiktigt förstås.
Lycka till!
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Skulle någon kunna beskriva hur man fäster de där kanthaltrådarna. Jättegärna med ngn bild. Jag testade lite med värmepistol men tyckte det tog så lång tid. Kanske testar igen, annars köper jag minigasolbrännare. Behöver nog bättre tång oxå.
Spiralerna verkar egentligen inte ha dragits ut särskilt mycket utan mest fallit ur skårorna. Men vill gärna ha lite såna fästen när jag lyckats få tillbaka dom.
Alltså för att förtydliga: Hur fäster man trådarna i ugnsväggen?
Provat idag
Provat idag med värmepistol men det tar ju jättelång tid att värma upp elementen. Går det snabbare med gasol? Känner mej lite förtvivlad nu. Sån otur med min första ugn…
Till fråga: Tror ni den går att sälja i befintligt skick? Vet ej om jag grejar detta.
Jag har använt gasol och det brukar fungera bra. Har aldrig testat värmepistol, men det känns som om det borde ta betydligt längre tid. Är det så?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Den ugnen såg inte rolig ut. Jag är glad jag har mina element på rör i min ugn. Det lär va lite jobb att få det bra när dom åkt ut så mycket.
Det är lätt att spiralerna blir ojämna med några varv i spiralen väldigt tätt som med lite otur nuddar dom varandra (om inte direkt, så sen med rörelserna sen när elementen blir varma eller efter några bränningar) så att strömmen "hoppar mellan" varven och kan få tråden att brinna av. Man får va noga och trycka ihop dom lite i taget innan man trycker tillbaka dom i spåren, så att varven behåller ungefär jämna avstånd mellan varandra.