Helgslappar ni idag?
Vad ska ni hitta på idag? Har ni ledigt eller är ni och jobbar eller har ni öppet i era butiker, ni som har? Njuter ni av söndagen och äter en evighetslång brunch och läser tidningen till? Städar?
Jag ska själv ut och bränna Raku, vilket är en lagom ansträngande och trevlig söndagssysselsättning. Men när jag skulle byta munstycke till ett större brännarhuvud, och det gamla sitter fullständigt fast som gjutet på handtaget. Maken har dessutom åkt iväg på egna trevligheter och kan inte hjälpa till med sin större handstyrka, så vi får väl se om jag kommer ut innan eftermiddagens slut. Jaja, nu ska jag ut med rostlösningssprayen igen och göra ett nytt försök. Irriterande när man måste bli klar med en beställning och man som vanligt är ute i sista minuten. *suckar djupt*

Varken slappa eller särskilt mycket keramik hinner jag med idag, det blir nog mest att amma och byta blöjor och bråka med världens trotsigaste tvååring ! Men min man ska vara pappa ledig varje måndag nu, så imorgon går jag upp med solen och smiter ner i verkstan och kommer inte upp på hela dagen…

Lycka till förresten Lotta, det är inte kul sånt där, när man bara vill köra igång !
jaha, inte så mycket lera för dej idag då Avalon. Men en härlig dag imorgon att se fram till…:D
Nej, jag blev så deppig och hängig så jag fick gå in och ta en kopp té framför datorn. Men det är ingen panik, funkar det inte att få av det så får jag använda det mindre munstycket, det tar bara längre tid att värma upp ugnen..
Jag höll på och produktfotografera till 21 igår kväll..sista rycket för hemsidan sambon jobbat dagligen med sen i våras…Idag skall bilderna redigeras så det tar väl resten av dagen ..dock inte av mig..Vi är trötta båda två då jag går med gallsten och sambon är konvalecent efter en njurstensoperation..Kan bli någon promenad i den vackra höga luften…och en kopp kaffe på den nya kaffemaskinen..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Idag skall jag vara korvgrillare, då vi i våran Egnahemsförening ordnat Tipspromenad för både stora och små. Fina priser må ni tro, keramik. Inte till barnen förstås, de hade nog inte varit så uppskattat. Vinnarna i barnklassen vinner ryggsäck och termos.
Har varit iväg och hämtat en elugn! Ja det är sant! pyromanen är nu blivit med elugn. fast väldigt lite då. Det är en pytteliten toppmatat sak som jag fått låna av en grannkvinna som köpte den begagnat för 20 år sedan då hon gick studiecirkel, fast det blav alldrig nåt mer, så den har legat i hennes källare oanvänd i 20 år. Jag ska ha den till at skröjbränna saker för Raku i. Har tröttnat på att skröjbränna i rakuugnen, det är ju en sån sak som inte blir snyggare av att man eldar med ved, det blir bara en massa timmars arbete…. Sambon fick panik när jag kom hem med den och hindradrade mig i att koppla in elen :)… något med att min provisoriska ellösning i verkstan inte fixar detta…. så jag får lugna mig några timmar tills han fixat bättre el…..
så nu lagar jag lunch och läser ifokus samtidigt, har ni provat det? sätta på ris… läsa ett inlägg…. sätta på stekpannan….. läsa ett inlägg till .. :)
Så gör jag ofta.
Och inte bara när jag lagar mat. När jag bäddar sängen: trär på ett påslakan, kollar iFokus, tar nästa påslakan, iFokus, ett örngott osv… Man kan använda den metoden med det mesta man gör.
Idag blir det ingen keramik alls för min del. Jag ska precis ut och tömma alla blomkrukor och stuva undan dem för vintern. Det var -3 i veckan så jag tror att det är dags nu. Det lär inte bli så mycket blomsterfägring härefter. Det finns mycket annat som också behöver göras, så det är väl lika bra att sätta igång. :)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Idag är jag en trött mamma. Barnen har varit uppe o stökat sen 6 + en översovare. Har släpat runt alla 4 med vagn o ståbräda o allt på tips promenad på skogsvägar! Är tipspromenad varje söndag och jag tycker det är skönt att komma ut ett par timmar med barnen så det inte bara blir tv hela förmiddagen. Det är vi och alla tanter o farbröder i samhället:)) Vi vann faktiskt godispåsar och 4 Sverigelotter, spännande va!! Min man har varit borta 8 dagar, för andra gången nu på 1 månad, på älgjakt i Jämtland och det känner jag av nu
Blir tokig snart av att kånka runt alla barn själv, tusen eloger till alla ensamstående mödrar!! Fasen vad jag skulle vilja gå ut själv o bränna Raku!!!!!!!!!!!!! Nu har stillheten lägrat sig lite, 2 sover o jag hinner äntligen sätta mig här en stund:)

Jag skall ut i verkstaden och sikta en glasyr och ev blanda till en till - om jag har grejor. Hade tänkt att göra några adventsljusstakar men är inte helt klar över formen än så det kanske inte blir idag… Borde städa lite i verkstan också fick lite dåligt samvete när jag läste att lotta2, tror jag det var, städade sin i fredags, borde jag oxå verkligen göra… fast det är ruskigt trist! Gör nog det en annan dag…
Just nu gör jag precis som "pyro" läser ifokus samtidigt som allt annat jag måste göra… Hur bra blir det?
Hade Vernissage i går på kulturnatta, jabbat massor sista tiden.
I dag sitter jag av tiden försöker koppla av, vilket inte går.
Har dåligt samvete för allt som måste göras…med huset, trädgården, ateljen, veden, tvätten, hundarna och har inte lust till något. Men jag går nog ut o lägger på lite markduk i japanska …den har blivit lite större. Det kan ju va kul att slippa se leran stänka upp på vårt nybyggda plank (vilket inte riktigt är klart)
Markduk är toppen ändå… om man får ut den.
Vad jag låter gnällig!

Har faktiskt en riktig slappardag!
Vet inte om det är att slappa …men jag ska köra igång några auktioner på tradera..
Har både en slappar och drejdag. Har lyckats med tre alster. Den sista fick jag dock jobba extra med. Kanten på skålen blev för tunn och sjönk ihop. Det gick att skära bort o göra en mindre skål. Tack för alla trevliga inlägg på sidan och alla goda tips o råd. Ha det gott
En riktig slappardag efter en hektisk vecka, jag har tro det eller ej varit inbjuden till 1: galamiddag på stockholms slott 2: konsert och buffét på konsertsalen av bulgariska ambassaden. Förstår ni paniken när det är dresskod 1: aftontoilett och 2: kort klänning! Äger inte en klänning överhuvudtaget och absolut inte en som kan platsa i ett sådant sammanhang.
Nu njuter jag bara att få klafsa omkring som jag brukar i favvotröjan och mjukisbrallor, veckan har dock varit som en dröm.
Har alldeles nyss vaknat ur min söndagseftermiddagsdvala intill kaminen. Har dock slitit både fredag och lördag med barnpassning och med att laga mat + varit behjälplig med att packa ner älgkött i påsar och märka desamma.
Detta hände i Stöpafors där min son med familj bor med sina två illbattingar till söner. När vi åkte hem i mörkret sprang en älg över vägen!!!!! Jag hade suttit och tänkt på det. Det gör jag alltid när vi far den vägen. Men nu hände det alltså. I morse gick jag inte ur sängen förrän kl 9.30 men då var det dags för tvättmaskinen, har samlats på hög ett antal veckor av nån eller flera anledningar. Jag tvättade, gjorde buljong på älgben samt satte en skröj.
Det sista är jag väldigt glad över. Det har liksom med tvätten stått stilla ett tag. Jag blir road över alla ni mammor med erat slit att få en stund för er själva utan barn. Jag kan berätta att trots att jag blir pensionär till våren så har jag svårt att få en stund för mej själv jag också. Det handlar ju dock mest om helgerna men jag är inte lika pigg som ni är antar jag.

#15 Min mor säger likadant:) Hon har alltid nåt att göra och min far med som redan är pensionär. Tror aldrig de varit så upptagna:)
Nu sover äntligen knattarna!!! Nu ska jag, hm, nu ska jag, ja, jag vet inte vad jag ska göra nu….. Har ingen lite roliga inlägg att skriva?! Det får väl bli fötterna upp i soffan:) Ingen verkstad= inga roliga problem att skriva om, tänk om jag ändå hade nåt knivigt problem att skriva om;)
#15, det kanske är just fötterna upp du behöver:)
Jag har rakubränt idag hos Emil Berlid.Tillsammans med LeWe ock lerlek.Testade horse Raku igen. Häftigt!!!!!!!!!!! Sätter in lite bilder i fotoalb. senare.Vi hade ne riktigt trevlig dag.Urkul!!!
Imorgon ska jag , cupcake och troll bränna svartbrännning hos LeWe. Ser verkligen fram emot det.
Gud var det kommer att lukta bränt . Två dagars bränning sätter sina spår. Ingen ide att tvätta håret idag. Undrar om jag får sova bredvid gubben inatt???
Så här är det inga latmansdagar på helgerna.Ha! Ha!
Hur gick det med rakun, Lotta?
Fick vikariera som lärare på min gamla skola ons och tors. Kände när jag vaknade att jag var proppfull av inspiration! Sambon tog med sig sonen på ett grävjobb och dottern låg på soffan hela dagen efter magsjukan. Jag har drejat så det inte får plats i torkskåpet längre:)
Jag känner mig som karl-alfred

Vi började slappt, sov till halv 12… Men sen har det varit full rulle med sonen med i verkstan och många storslagna planer som tillintetgjordes för att han först var för arg och sedan för glad. Jag hann beskicka 2 föremål, sen fick sambon komma och hjälpa mig packa ihop. Lite antiklimax alltså. Men kul att när vi kom hem fick jag erbjudande om att vara med på hantverksförsäljning en vecka före jul mitt i stan, så nu måste jag fundera och planera snabbt hur det skall kunna hinnas med. Bebisen firade genom att bajsa som en brandspruta när vi badade i badkaret ihop senare på kvällen så man får väl säga att min söndag har varit rätt lyckad ändå. Bebisbajs på hela kroppen betyder väl tur, eller..?

Usch, haft migrän hela helgen och nu har man baksmälla efter den. Annars går mina helger alltid åt att röja hemma, det gror igen så himla fort. Men det kanske ni känner igen. Så vill jag gärna ha tid med familjen att göra nåt tillsammans. Vi brukar träna våra hundar dottern och jag. Hon är duktig och kör agility med dom. Sen säger det smack och det är måndagmorgon och då sitter man här igen…
#19, Vanja, jo jag använde lite smörjmedel och sedan 5 min senare undrade jag om den verkligen hade suttit fast, så lätt släppte det. Jo, det blev en sisådär bränning, fick lite för mycket reduktion i ugnen/ hade brännaren lite för nära hålet. Skulle givetvis ha ökat brännarhålet när jag hade den större bännare, men glömde det och kom på det när det var för varmt i ugnen, så jag fick ha brännaren ganska nära ugnen och fick därför för mycket reduktion. Ska bränna mer i kväll och öka brännarhålet lite granna så blir det nog bättre färger. Gillar bästa att bränna när det är lite småmörkt då jag ser bättre in i ugnen. Synd bara att det blir kolsvart så snabbt numera.
Idag så är båda mina barn sjuka och hemma med huvudvärk och illamående och jag får väl vara korta stunder i verkstaden.
Mycket kul att se vad ni hittat på under söndagen. Många lät ju ha haft det trevligt och vissa inte så kul, tvätta och migrän var inte så livat direkt. EN hel del är ju väldigt produktiva ändå.Petra med alla barnen får mej att känna mej rejält trött bara av att läsa om promenaden, och minnas det eviga slitet med småbarnen… Frykis med sin bal på slottet under veckan lät ju jättkul, iaf gillar jag att klä upp mej på bal, det händer alldeles för sällan bara, var nog 15 år sedan dess ;( Jojo,Babybajs på kroppen måste väl betyda stor tur ;D. Vanja, ni verkar ju haft skitkul. Hoppas det blev lyckade grejer också som grädde på moset.
Storkrasch på lördagen…marknadsbordet tippade…kommer att minnas ljudet ett tag…Hela folksamlingen tystnade och vände sej om…det var en liten trevlig mest äggost och tunnbröds-marknad och jag hade som tur var inte så mycket framme. Hade inte kollat under duken…skivan låg lös…sånt kommer jag kolla noga i fortsättningen. På söndagen blev det lite av varje, hit och dit, letade vinterkläder i garderoberna och på ICA Maxi, vantar och stövlar. Hösten är här, varma färger och lite frost, härligt och på med mössan!
A.M.L

#24 OJ! hur gick det med all keramik? gick allt sönder eller?
Jag lyckades välta ett hopfällbart bord nyligen när jag plockade ur en glasyrugn, som tur var gick bara en sak av ca 10 sönder när det small ner i betonggolvet, det kändes som jag verkligen hade tur…
En stor skål la sej uppepå den krossade högen och höll! resten blev skärvor…en kompis tog hand om alltihop och hade pusseldag med barnen och en limflaska. Dom fick ihop en hel del…
A.M.L

….tråkigt!
Visst, inget kul men ändå skönt att för en gångs skull kändes det som en ren otursgrej (var det väl inte riktigt heller, men jag visste åtminstone inte om faran…), värre när jag håller på hemma och leker cirkusartist, staplar på konstiga sätt, ställer skivor med grejer på halvbra ställen och sen stöter jag förstås till alltihop fast jag bara skulle…sånt e värre…varför gör jag så??? är det inte tillräckligt spännande utan balansövningar?
A.M.L

#28 ….. känner igen det där, varför är man så dum!!! tänker man varje gång… jag ramlade i trappen här om dagen bara för att jag var slarvig hur jag satte ner fötterna! I allt man gör måste man ha en liten tanke på vad man gör.
# 28 Hoppas du hade försäkrat..om bordet var hyrt (ej ditt eget) Kan du begära ersättning av arrangören om bordet va dåligt ihopsatt..
Men jessika då vilken otur.
#30…Platsen jag hade var en del av ett större äggostfösäljningsbord och jag får vara med för att jag spelar fiol (tillsammans med andra) till dansen i ett folkdanslag. Marknaden är liten, nästan ideel och väldigt uppskattad men några försäkringar är det inte, det var jag som skulle ha lyft på duken och kollat konstruktionen…det får gå på oturskontot den här gången och jag fåtr vara glad att jag inte hade så mycket på bordet. Hade det varit nån stor arrangör och rejäl hyra så blir det ju annorlunda.
A.M.L