Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 1138 ggr
[rolnor]
0

Är energiåtgången linjär?

Jo, de går ju mycket saktare att värma upp en ugn från 1000-1100grader än från 100-200grader. Det kan ju förklaras av energi förluster pga värmestrålning m.m. Men om man bortsåg från sådant, går det åt lika mycket energi då, är det linjärt? Jag minns inte fysiken här, gör någon av er det?😊

Record
0

Din fråga är intressant, elementens motstånd är 11 ggr mindre i kallt tillstånd och effekten därmed högre i starten av ugnen. Men strålningen till isolering o liknande kan naturligtvis gå motsatta vägen. Om jag använder ordet "mättat" kanske det påverkas vid 1000 grader, då även elementens motstånd nått sitt högsta värde.

Dags att ta fram en kurva på detta.. 🤔

[rolnor]
0

Det finns ju nåt som heter värmekapacitivitet, den värme som går åt att värma upp ett kilo av ett ämne en grad och där ges ingen skillnad för hur varmt ämnet är mär man börjar värma, alltså bör det bli linjärt? Googla!

Record
0

Det är klart att när strömmen i spiralerna är konstant, så är förloppet linjärt i evighet..😃

[rolnor]
0

Det är väl teglet som lläcker mer värme ju varmare det blir samtidigt som strömstyrkan minskar som gör att det går trögt mot slutet. Men i en ugn med riktigt bra isolering och andra element ska det gå lika fort hela vägen teoretiskt, skulle spara en massa ström alltså.

Record
0

Du har så rätt, bara till att isolera mer och sista lagret bör vara en värmespeglande folie som returnerar värmen till ugnens centrum. Vet inte om du kommer ihåg att man kunde köpa al-folie för att sätta på väggen bakom el-elementen för att spara ström.  Teorin får du läsa i länken nedan, kommer ihåg den från min studietid om ugnar.

https://www.google.se/search?q=konstant+f%C3%B6r+v%C3%A4rmetransport&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=1IGKVvbYBobGO8L5kZAG

[rolnor]
0

Det ska väl vara något med låg densitet typ fiberull också, porosil har ju en högre densitet och den suger åt sej värme. Visst, reflekterande ytterst.