Blåsor i skärven porslinslera
Hej!
Jag har stöt på ett för mig nytt problem som jag har svårt att avhjälpa. När jag bränner Porslinslera med en tennglasyr, har både en från cebex 950( som utgått) och från Lars Tärn CO12. resultatet är en skärv med massvis av små små blåsor som ligger både djupare och ytligare i glasyren. Det händer att jag slarvar med knådningen men detta kan bara inte bero på det. Jag har provat att skröja i högre temperatur nästan 1000 grader och ökat utjämningstiden. Jag använde tidigare porslin 970 från cebex. Den fungerade mycket bra fram tills för ett år sedan. Kanske har något i deras massa ändrats. Jag har nu även provat med 1100 leran och HF lera från L T med liknande resultat. Det blir ännu tydligare och blåsigare när jag dekalbränner, då kan en till synes slät tennglasyrskärv bli superblåsig. Det känns så tråkigt och jag FATTAR inte vad jag gör för fel.
Jag blir så glad om någon har en fundering på vad jag kan göra för fel eller har tips på annan glasyr eller vad som helst!
Vänliga hälsningar
Johanna

Ligger blåsorna i skärven eller glasyren? Lite otydligt.
Ja det är lite otydligt.. de ligger i glasyrskärven men verkar ha med någon reaktion ifrån lerskärven att göra.
Nej, fem helt olika leror kan inte plötsligt ha fått ändrad sammansättning, samtidigt…! Jag tror snarare att din ugn har ändrat '"beteende", kanske pga slitna element, spänningsfall, eller båda sakerna i kombination. Oavsett vad din "ordinarie" topptemperatur är vid glasyrbränning, prova med att sänka gradtalet 10-20°C nästa gång, så märker du om resultatet blir sämre/bättre/perfekt, och du har ett "spår" att följa….kanske måste du sänka ännu mer, men börja med 10-20°C.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Håller med Bosse om fem leror och kom just på att nått liknade hänt mig.
Jag fick en knottrig glasyr vid dekalbränning. Då använde jag en bredsmältande glasyr som jag misstänker började röra sig redan vid dekalbränningen?
Föreslår att du byter glasyr till en som passar Porslinslera exempel Tärns
P 001, transp. blank glasyr speciellt anpassad för Porslinslera i såväl reduktions- som oxidationsbränningar 1250-1300 C, blanda i 10% tennoxid, så blir nog livet rättvist?
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se
Tack Bosse och MiEkberg för de råden. Det stämmer att den är bredsmältande glasyren, dock står det från 1200 grader. Min ugn är relativt ny men ska sätta käglor nu för att kolla hur den verkligen går upp i temp. Och byta glasyr är nog vettigt, det tänkte jag men inte att prova en transparent med tenn. Det ska jag göra. Tack ska ni ha!
Hade tidigare en vit glasyr från Cebex som var konstig sista gången jag köpte den. Visade sig att tillverkaren hade bytt ut en ingrediens av ekonomiska skäl.
… eller så har Cebex köpt upp en ny glasyr och döpt om den till samma artikelnummer?
Har inte speciellt stor tilltro till det företaget.
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se