Bränna om gropbränt?
Jag har en del föremål som jag har bränt i en grop, grävd hemma på gården. En del har blivit väldigt fina och jag vill gärna kunna använda dem. Kan man bränna om dem i en vanlig ugn så de blir täta? Jag har vaxat med bivax, men dels så var det väldigt svårt att få det bra, och nu efter ex. antal månader så känns ytan inte så skön längre. Känns som vaxet blivit trögt. Har förmodligen för mycket vax på. Därför tänkte jag att man kanske kan bränna i grop först och sen slutbränna i stengodstemperatur. Tror ni att färgerna skulle försvinna då?
Tror färgerna försvinner
Nej det blir inget kvar av dom vackra färgerna.
Så ni tror inte det. Nä, det kan ju vara därför man aldrig har hört att någon har gjort så. ☹️ Men har ni ett tips på ett mer lätthanterligt vax än bivax?
Jag tror inte jag vet!
Om det bara handlar om ytan kan du prova med Schellack.
Glömde säga att du först måste ta bort vaxet.
Ok, tack för ditt svar #4 rolnor. Då vet jag också det nu. #5 tack för tipset. Men hur får jag bort bivaxet?
Ska säga att det mesta av det som blir så fint med gropbrännt är helt enkelt kol och det brinner upp över typ 500 grader. Bökigt få bort vaxet är jag rädd, krävs lösningsmedel, aceton kanske?
Jahaja! Då får det vara med vaxet. Den funkar ju som den är.
Om vaxet ligger på ojämnt och du vill försöka få ut det över ytan så kanske det fungerar att mjuka upp med en hårtork/varmluftspistol eller att ställa föremålet i ugnen en stund. Då tränger det ju antagligen längre in og. Bivax smälter redan vid ~60 grader.
En keramiker jag känner till som gör gropbränningar använder en blandning av bivax och balsamterpentin för att polera upp en snygg yta på sina skulpturer..

Prova att bränna godset så det sintrar först. Sedan kan du gropbränna dina krukor. Det finns säkert leror som klarar det.
#11 krävs det månne chamotte i leran för att den sintrade skärven inte ska spricka vid gropbränningen?

#12 troligtvis krävs det chamotte i leran. Har testat detta på rakutekniken med framgång. Använde då en lera som heter K123.

Men om godset är sintrat före, så kan ingen reduktion uppstå så att godset blir svartbränt.
De Lapsus Resurgam
Är det så? Är det inte bara sot som gör att det blir svart?

Nej, det blir svart av reduktionen. Om man inte bränner i mer öppen bränning förstås, men då får man inte mycket rolig yta, bara dåligt bränd lera som går sönder lätt. För att få högre temp så lägger man ju material runt och över som täcker och håller syret borta.
De Lapsus Resurgam
Hm, krävs det lera med järn i, alltså mörkare lera? Tänker att i ljus lera finns inget som kan reduceras rent kemiskt?
Det är nog inget i leran som reduceras. Jag tolkar det som du, Rolnor, att det är en ofullständig förbränning som gör att kol/sot inte förbränns utan svärtar godset. Om man tillsätter mera syre så bränns det svarta bort.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har gjort gropbränning några gånger för många år sen, under en utbildning. Vi hade rött lergods som blev svartbrunt av reduktion. Inte bara av sot.
De Lapsus Resurgam

För den som inreserad , prova gärna att bränna med obvara teknik. Se länken:
eller
Provade tekniken för länge sedan under utbildningen, man får fram spännande ytor.
MVH Rikard

#20 jag har gjort många obvara bränningar med mina elever på Hellidens fhsk och även testat med sintrat gods. Det har fungerat utmärkt. Med en gaseldad rakuugn är det en helt luktfri teknik vilket gjort den idealisk på de mässor och festivaler vi visat tekniken på.
#19 Jo just röd lera innehåller järn som kan färgas, men det borde den göra även om den är sintrad före gropbränning tycker jag.

#22 håller med dig men det blir en ytlig reduktion. Det kan man kolla genom att slå sönder en kruka och se på färgen i skärven. I sintrat gods går inte reduktionen så långt in i godset men det ser vi ju normalt inte.
#10 vaxet ligger inte ojämnt på men det har blivit matt. Kan ju vara att det är för tjockt på. Jag ska prova att värma upp den. Har provat balsamterpentin med bivax och det funkar bra, det är bara jag som blir lite nojig med terpentinet. Det kanske tar död på blommorna som jag vill ha i vasen…. Tanken har slagit mig att jag skulle bränna dem klara i ugn först, men som sagts tidigare i tråden så tvivlar jag på att det blir några fina färger då. Jag bränner mina helt råa i gropen och har några krukor som inte blivit färdigbrända. På dem kan man se att färgen går in i materialet när man tar sönder dem. Så färgen ligger inte bara på ytan. Kom och tänka på en sak nu…om jag polerar med bivax o balsamterpentin och sen värmer upp alsterna i vanlig ugn typ till 100-200gr, förångas terpentinet då?
Kom att tänka på att det är nog bara det svarta som går in i skärven. De andra färgerna ligger nog bara ytligt.
Terpentin är inte giftigt för blommor?
Jag har bränt mycket svartgods och reducerande bränningar? Förstår ditt dilemma. Du kan bränna din keramik rent i vanlig elugn, men du måsta bränna över den temperatur som var i svartgodsugnen. Testa 950-1000 grader. Kom ihåg ventilering. Då försvinner all reducering och vaxet. Sen kan du bränna om i svartgodsugnen, dock med mycket reducering om du önskar det svart eller glasera och bränna i vanlig oxiderad elugn. Är du missnöjd med vaxet, kan man varma keramiken i ugnen, eller nära element, öppen spis , annan värme som gör vaxet mjuk, sedan skrapa bort vaxet försiktigt och avsluta med att polera. Vist blir reducering mera svart med järnhaltiga leror, men det beror också på hur reduceringen blir. Lycka till.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com
Tack så mycket för tipsen. 😊