Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2039 ggr
lotta2
0

Vad retar dej mest

Vad för något retar du upp dej mest i verkstaden ? Jag som jobbar mycket på ett fristående bord i rummets mitt har ju så klart ingen naturlig plats att ha mina verktyg på. Så nu får dom hänga på ena väggen och jag får gå och hämta dom jag vill ha  eller behöver under tiden vilket är skitjobbigt.  Vilket brukar innebära att  jag tar med en låda och sätter mitt på bordet (där den står i vägen hela tiden…och alla verktyg blir skitiga..) Jag har funderat på att ha en takupphängd hylla  med verktygen på, men då når ju inte barnen dom heller. Så nu funderar jag på att sätta dom på ett gammal rullande datorbord så jag kan flytta undan dom efteråt. Men då är det ju jättelågt och kommer in under bordet och sakerna trillar nog av då med…

Visst små löjliga saker att reta sej på men är det inte oftast dom små sakerna man retar sej mest på, eller det kanske bara är jag är sådan??  Vad har ni för något som ni retar er på eller inte orkar lösa bättre just nu?

pyromanen
0

Såg någonstans (ska vrida hjärnan om jag kan komma på vart) takhängda saker gjorda för "köks-ö"-ar som varit så trendiga en period.  Det hängde inte så jättelångt uppe (men vet ju inte hur långa dina barn är :)  Annars kanske det skulle funka med verktygsförvaring på en hylla direkt under bordskanten, typ skruva fast en låda under bordet med öppningen framåt (begripligt?).

Jag har råmaterial i säckar stående på en bräda inne under en arbetsbänk.  De är ur vägen, men när jag ska använda något får jag krypa ihop och lyfte ut ensäck, en helt vansinnig arbetsställning.  Försökte vara smart med hjälp av en gammal fodervagn för grisfoder som fanns i uthuset, som har hjul under, då tänkte jag at jag kunde ha säckarna däri och vagnan inknuffat under bordet… men den blev för tung, så jag höll på att riva bänken (och golve) varje gång den skulle in eller ut…så jag får hitta på något annat.

avalon
0

Det finns ingenting jag inte stör mig på för tillfället ! Vi håller på och renoverar om i verkstaden, och bygger om en del av den till butik. Men eftersom jag är mammaledig nu och bara jobbar en dag i veckan så har vi pausat verkstads renoveringen, för att det var viktigare att fixa dräneringen runt huset och ett eget rum till det större barnet. Så nu är allt kaos i verkstan, inget vatten o avlopp, ingen diskbänk, värdelös belysning, massa byggmaterial som bara ligger, trångt och skitigt.Ledsen

Lotta kan du inte ha grejerna i taket och så en trappstege, den kan man ju ha till mycket och så kan ungarna hämta verktyg ?

poja
0

Vad jag retar mig mest på just nu , det är att jag har alldelles för lite hyllor. Fast  jag har hyllor på vartenda ledigt utrymme, kan inte få in en enda till. Lotta 2, kan du inte skruva fast en hurts under bordskivan. Försöker att ha så lite grejer på golvet som möjligt, mer lättstädat då.

ijonsson
0

Sällan jag lägger kraft på att reta och irritera mej på saker så därför kan jag berätta vad jag är mest NÖJD med istället. Det är det fantastiskt välorganiserade hyllsystem med plastbackar för allt glasyrmaterial som jag ska fixa någon gång inom en snar framtid…

Håller med dej Poja, så lite som möjligt på golvet.

poja
0

Ett väldigt billigt och bra alternativ till glasyrmaterial är lösgodisburkarna som man får grattis, de finns i olika stlk.

abbis
0

Lotta 2..Jag har köpt ett galler som förmodligen är till köksattiraljer  som jag hångt  i kedjor från taket ovanför drejskivan som jag har verktygen hänger i krokar .Den kan du sätta på lämplig höjd och sänka ner när barna är med o jobbar..

Pyro…Jag har köpt hjul på ikea som jag monterat på en spånskiva där jag ställt säckar , glasyrtunnor etc på så kan man skjuta in dom där dom inte är ivägen..

Det jag retar mig på är att jag inte har råd att köpa mig en större ugn för behovet är enormt..

Sen kan jag göra listan lång  med sånt jag retar mig på som inte gäller verkstan*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Jag retar mig på mig själv som inte alltid lägger sakerna där de ska vara! Synd att jag inte kan skylla på nån annan, hemma kan man ju skylla på gubbenFlört

pyromanen
0

#6, så finurligt! det ska jag göra, tänke inte på att man kunde köpa hjul….

Vanja-K
0

Jag har plattor med hjul under allt tungt. Mmmmm var sak har sin plats. Det blir viktigare och viktigare med åren. Kan inte skylla på gubben hemma, längre. För han säger alltid när jag säger att hitttar inte; vad är det som nu igen.Mobilen t.ex. Ja, har ringt många gånger till mitt eget nr, för att höra var den ligger. FundersamMen det går ju inte att göra med verktyg.

VAD SOM RETAR MIG och har retat mig i minst ett år. Att SISAB som äger skolan inte har kopplat in vår stora ugn ännu. Vi flyttade den för drygt ett år sedan från en lokal på annan plats, till skolan. Så bara ett fåtal elever kan arbeta med lera. För jag får lämna den på annan plats för bränning.

susanne.k.wall
0

Vad fiffiga ni är med hjul under plattor och verktygen hängande ner från taket. jag har så litet så jag har inte plats att rulla undan nåt, men det är jättebra idéer.

Jag kan vända och berätta en lösning vad jag, kanske inte retat mig på, men funnit högst irriterande och det är röran bland råmaterialen. Alltså dom små, oxider m m och sånt man inte har flera kilo av. På den hyllan står även zinkoxid, ballclay o likn. Varje gång jag köper lera kollar jag om jag behöver råmaterial. Och, tills för några år sen, stod allt lite huller om buller på min hylla och jag fick plocka och kolla och kunde ha en pyts kobolt här och en till där osv. Men nu har jag ställt allt i bokstavsordning. Det tycker jag var suveränt. Fast det kanske ni redan har.

lotta2
0

Tack för alla bra råd om mina verktyg. Jag ska ta mej en rejäl funderare på dom råden ni kom med. Det var väldigt många bra ideér. tack tack…

Ska jag berätta vad som retar mej mer? Min ganska nya fina  höjbara stol som jag skrivit om i ett tidigare inlägg har börjat låta… När jag rest mej från stolen så pyser den under kanske 1-2 min ett utdraget PYYYYYYYYSSSSSSSS men gnirkgnissel ljud medan den återgår till tyst läge. (Försök inte, riktigt så tjock är jag inte så stolarna skriker av fröjd när jag reser mej…) Lite lätt småirriterande, men samtidigt börjar jag undra om alla stolar med gas kanske låter? Dom kanske måste pysa ut luft för att fungera. Men innan har jag iaf inte stört mej på det, för nu är det ganska högt? Abbi, pys-gnisslar din?

abbis
0

Näpp …inget pysgnissel här …sånt går väl inte att smörja upp!?

abbis
0

Måste berätta något tragikomiskt..

Blir så irriterad på alla som ringer och vill att man ska byta mobiloperatör..Häromdagen ringde det en kille .Jag höll på med en kund..Han börjar läsa innantill och lyssnade inte ens till mina försök att avbryta..Till slut höjer jag rösten och säger-Det där sitter du och läser innantill och kan du inte bättre så ring inte och stör mig jag har kunder..Kunden som stod i butiken la upp ett gapflabb..Det va den bästa avsnoppning jag hört hitills säger hon…slutade med att vi skrattade gott åt händelsen.

Undrar om grabben fattade vinken och lärde sig texten utantill*L*

teph
0

Ok, men så rolig var du väll inte……………

Dolomit60
0

Det som retar mig med min nuvarande verkstad är att den är så inni h….e  primitiv !!!

Allt är ett stort flytande provisorium !

Ska jag ha vatten ska jag gå ut, och hämta ur en dunk, om jag inte vill gå ut i köket. (Vi försöker skilja verkstaden från den övriga kolonistugan) Om det inte är vatten i dunken, ska jag fylæla på nytt. Om man inte har fylt på slickerskålen från början, och uptäcker mitt i arbetet att man skas gå ifrån, toka händerna, ut och hälla på vatten, och ta in, känns det som ett irriterande avbrott. Skall man dessutom ha varmt vatten, måste man ut i köket och värma upp det. (Irriterande om hösten, och vinern)

Ett liknande problem är elektirciteten. det ska krånglas med sladdar, och färlängarledningar, varje gång drejskivan ska igång, varje gång man tänder cd-spelaren, eller vill ha ljus, eftersom det bara finns ett utag i hela verkstaden.

Ingen 3-fas. Därför kör vi allt genom rakuugnen -altså ingen stengodsglasyr. osv. Det är tuse n sådana saker. Dessutom tar det en kvart at komma till nåarmaste busstation, och ibland går bussen bara en gång i timmen. Ska men hem får man räkna med ytterligare en halvtimmes gåtur. Om sommaren kan man sova över om det inte regnar för mycket - för då kryper fukten in i väggarna. Höst ocyh vinter kan man inte sova där. och om våren blir man förkyod av det….

Men mycket tyder på att jag får en ny verkstad snart……

lotta2
0

Dolomit, efter denna pärs tänk vad du kommer att uppskatta allt det man tar för givet i en vanlig verkstad när du flyttat. Du kommer att må som en prins i den nya verkstaden nästan hur den än ser ut. Jag vet ju bara när vi har renoverat hemma i och man stått och diskat mitt i rummet i en spann och bara haft en platta i köket i flera veckor, så efter det uppskattar man allt vanligt som vatten i kranen och avloppet så mycket mer efteråt. Nyttigt för en ibland att få ställa om sej och se tillvaron med nya ögon. Men ditt nuvarande läge låter väldigt, väldigt jobbigt…

susanne.k.wall
0

Förstår dig Dolomito, jag har också jätteprimitivt. Litet och trångt och dragit och kallt. På vintern när det är riktigt kallt fryser dom glasyrer som står på golvet. Jag har inte heller vatten utan kör med hinkar och dunkar. På vintern klafsar jag runt i 42:or med raggsockor och långkalsingar på. Och aldrig har jag den tiden så jag kan stänga verkstan och renovera. Och så här har jag haft i 15 år!!! Man anpassar sig. På sommaren är det en ljuvlig verkstad, tjocka timmerväggar gör att det alltid är svalt. Men litet. Delar huset med hönsen.

Ugnen står i en f d vedbod, oisolerat. Ugnen går inte på när det är kallare än 0 grader. Och det blir det ju fort där. Så när jag bränner på vintern, packar jag ugnen, tar fram min värmepistol och värmer upp ugnen, riktar värmen mot termoelementet. Så står jag där ett tag. Sen när displayen visar 3 grader eller nåt stänger jag ugnsdörren snabbt som attan och kör i gång ugnen. Så himla anpassningsbar man är. Skulle så gärna ta hit Martin Timell eller nåt liknande program och få min verkstad renoverad…

ijonsson
0

#13 Alla vill vi väl bli bemötta med respekt, oavsett om jag är keramiker eller telefonförsäljare. Att avsnoppa en stackars yngling, som vi ju faktiskt inte vet hur länge han haft detta jobb, är det samma som att gapflabba åt våra första trevande drejförsök! Alla är vi nybörjare i början, eller hur? Respekt är alla förtjänta av i sina yrkesroller.

Jessika
0

Jag har oxå det problemet att jag inte har vatten eller avlopp i verkstan, det är mycket irriterande. Vet inte heller hur man ska kunna lösa det på ett enkelt och billigt sätt…

poja
0

Samma här varken vatten el. avlopp. Kör hinkmetoden. Är så van med det, kan t.o.m se fördelar med det.

Dolomit60
0

Kanske fick jg det att låta värre än det egentligen är….

Det ser ju också ut som om Det finns oclså folk som kämpar under betydligt väre förhållandnen. *S*

En lösning som ujag tycker är bättre än hinkar är om man kan få tagi en plastdammejanne, med kran, och lägga den ner på en hylla, eller ett bord. (förutsätter förståss avlopæ an något slag - jag har den utanför dörren)

Jag tror också att den nya verkstden kommer kännas härlig ! (Om vi får den - men det TROR jag - peppar, peppar…)

Jo, vi vill alla bli bemöta med respekt. Men jag har ett lite speciellt förållande till telefonförsäljare mm. själv måste jag säga. Jag uplever det som ett slags intrång, när någon ringer mig oombedd, och vill pracka på mig nån vara, eller få med mig i nån marknadsundersökelse. Ungefär som om någon skickar in en massa reklam genom min brevlåda, eller när fok står på sta´n, och stoppar mig för att diskutera mitt mobilabonnemang osv. Står man mitt i något som känns mer angeläget, så kan det uplevas enormt störande !

Ibland kan man tvingas ta arbeten där man tvingas ofreda mäniskor på olika sätt. Det är djupt beklagligt. Jag har själv haft sådana jobb, och är inte specielt stolt över det…..Jag tror att man är tvungen att stålsätta sig och fråga sig: "Vad är det dom har mig till egentligen ?" och "varför går jag med på det här ?" Gör man det så inser man att det inte är personligt, när någn lägger på luren i örat på en, utan att det är en följd av att man har satts på en omöjlig upgift, som stör folk.

Här i stan snackas det ofta om tiggare, som ett problem, likaså grafitti. Däremot talas deet ALDRIG om dom (till tider mycket agressiva) försäljare som använder de mest otroliga knep för att få de passerandes upmärksamhet. Uppenbarligen hyr dm in sig på ställen som inte är almän plats, men ställen man måste passera ibland, och undgår således det problem som tiggarna har. Samma med reklamen; du kan inte gå en meter utan att bombarderas med reklam, på väggar, på bussr, taxibilar osv. Jag har aldrig bett om den ! Mendet är inte reklamen som attackeras, även om den destruerar stdsmiljön - det är Den ofta vackra, och ibland tankeväckande grafittin !

När vi var små så busringde vi. Det var givetvis fåningt! Om en kille på 9 år ringer och väcker mig,och säger nåt löjligt, blir jag irriterad . Senare inser jag att jag själv är lite löjlig. Men när vuxna mäniskor sitter och planlägger regelrätta busrigningskampanjer - då mister jag nästan hoppet…. 

Jag tycker inte det kan jämföras med respekten för våra första keramiska alster som kräver att bli tagna på alvar_ Det är tal om PERSONLIGA prdukter, som vi lagt ner kraft, och energi på, och som ofta är ett uttryck för någon "inre rörelse", eller hur man ska säga det… Det professionella busringandet är ju bara en systematiserat ,kontaktsökande, utan annan själ och vilja bakom, än den ätt sälga en dussinprodukt, vars enda föremål är att berika en ägare som sällan själv sitter och spammar folk per telefon.

Det är givetvis beklagligt att arbetsmarknaden ser ut på ett sådant sätt att folk tvingas ta liknande arbeten. Men det är inte mindre irriterande för det. Och det utförda abetet kommer likäl fortsatt att fylla en lika "livsviktig" funktion….

pyromanen
0

Man kan anmäla sig till något som heter Nixtelefon, då slipper man bli uppringd. Vi anmälde oss till Nix för några år sedan och det är nästan 100%--igt.  Och bäst är det för stackarna som skulle ringa mig…. jag är inte lika snäll då som Abbis…

abbis
0

Dolomit60 kunde inte sagt det bättre själv…tack*L*

Ulla
0

Men jag har för mig att Nixregistret bara är till för privatpersoner? Stämmer det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Oj, ingen aning, jag har ju inte varit företagere förrän tills för någon månad sedan… hoppas inte det är slut med lugnet nu….

abbis
0

#24Kan nog vara så*L*

lotta2
0

#24 Ulla,jo så är det , det säger iaf min rörmokare som är skitirriterad på att dom alltid ringer mobilen när han är ute på jobb. Det borde ju finnas för företagare också kan man tycka.

Jag har också haft sådana skitjobb när jag kom ut från gymnasiet och var helt grön.  Ok, att folk blir irriterade när man  ringer,  men man kan ju ändå bemöta dom med respekt iaf hur irriterande dom är, likaväl som man också vill bli bemött med respekt när man säger nej. Nejtack och lägga på luren funkar alldeles utmärkt, dessutom är det ännu snabbare än att skälla på dom…

Enda nackdelen med nixtelefon är att man fortfarande får en massa samtal av leverantörer som man har nu. Ex telia, bredbandsbolaget osv och dom vill kränga på en fler produkter hela tiden. Jag skulle vilja ha ett utökat skydd så man inte blev uppringd alls av någon teleförsäljare, utan dom kan gott skicka ett brev om dom vill något, tycker jag.

ijonsson
0

bra sagt Lotta2. Säga nej tack är ju ett utmärkt alternativ! Vad detta har med busringning att göra förstår jag inte…

JennyKrita
0

Inte en aning om det där med företag/privatperson…har använt mig av Nix i massor av år och det är suveränt. Dock är undersökningar undantagna från detta och häromdagen ringde ett telefonbolag  (minns inte vilket) och hade kommit på en väg runt detta, de frågade om de fick ställa lite frågor som tog ngn minut. Eftersom jag tänkte att ja men ok, en minut har jag över så svarade jag ja. Tjejen ställde två frågor och sedan tredje innebar att de ville att jag skulle prova deras nya telefon. Alltså ville hon sälja men hade kommit på en genväg. Kändes trist när jag ville vara schysst och hjälpa till med undersökningen.

pyromanen
0

nääää någonstans går gränsen för hur man kan tränga sig på folk och fortfarande förvänta sig att bli respektfullt bemött.  För min del så är envisa telefonförsäljare förbi den gränsen.

lotta2
0

"29 Jenny, samma sak hände mej igår. Ett företag (kommer inte ihåg namnet) vill fråga 4 snabba frågor om tv, och efter dom två första ( jag har inget annat än gratis digital kanalerna ) frågade hon om Viasat fick ringa upp med ett erbjudande. Det var tydligen dom som stod bakom undersökningen….För mej luktar detta riktigt illa, ett klart sätt att snika igenom nixregistret…

Ja, man skulle dessutom slippa alla undersökare också i nixregistret tycker jag. Bort med all spamming i telefonen!!

abbis
0

Självklart ska man behandla folk med respekt men då kräver jag respekt mot mig som egen företagare och att jag faktiskt inte alltid har tid..När man dessutom ringer upp och inte ens frågar om jag har tid utan rabblar en massa skit genom att läsa innantill då reagerar jag .Men för det mesta avslutar jag samtalen på ett trevligt sätt..Jag beter mig inte så här varje gång..Som företagare har man definitivt inte tid med undersökningar och man byter inte teleoperatör 3ggr i veckan..tid är pengar tyvärr…

lotta2
0

Ja, jag håller med om att det är skit att behöva svara hela tiden. Jag avskyr det.  Det ringer ju alltid när man drejar konstigt nog…

Kollade på nix hemsidan,  spärren gäller ej för företag tyvärr. En spärr i NIX-Telefon hindrar inte alla oönskade telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte, och dom är många dom med kan jag lova….Det finns ju så många som det är synd om, cancersjukas riksföreing, hjärtsjukas osv…Inte har man råd att stödja allt heller. Och det är väldigt många samtal varje år. Jag vill bestämma själv aktivt vart jag ska skänka pengar och vill inte ha en massa brevmärken heller.

Bregotta
0

Känner mig lite kluven när det gäller detta. Visst skall man var artig och "uppföra sig väl", försöker det men ibland funkar det inte! Man orkar helt enkelt inte med det. Gillar inte när man inte kan välja själv om man vill engagera sig eller inte. Hade inte tänkt skriva något här men precis för en halv minut sedan ringde en försäljare (och vi har NIX sedan länge!!!!) Svårt att orka när man har som jobb att samtala med människor hela dagarna, kommer hem och vill ha lugn och ro och sedan kräver någon ens uppmärksamhet även på kvällstid….. Trött!

ijonsson
0

Abbi, där har du helt rätt - dom bör alltid fråga om jag har tid.

Ja, jag är övertygad om att du är trevlig för det mesta!  Det var inte meningen att trampa på några tår…

Bruzapetra
0

Om jag önskar köpa nåt kan jag kolla upp det själv!!! Det är väldigt sällan jag känner mig i brådskande behov av kalsonger, hyvelblad, bamsetidningar, bokklubb, byta telefon varje vecka, sportens årsbok, blablabla… Det retligaste av allt är när de kräver en förklaring VARFÖR jag tackar nej!!! Då brukar jag köra en lång och långsam harang om hur mycket alla "gratis" erbjudanden som endast kostar 50 kronor i frakt skulle kosta mig i månaden. Ta alla ca 10 samtal i veckan ggr 4 så har jag 40 erbjudanden i månaden som "bara" kostar 50 spänn i frakt och tadaaaa, en liten extra helt obetydlig summa av 2000 spänn i månaden! Give it to me.

Har inte vart med om än att nån springer efter mig och frågar varför jag inte köpte nåt när jag går ur en affär! Nå, det här är en hjärtefråga för mig:))) Sitter vi och äter frågar min man om han kan ta telefonnumret och ringa åter när vederbörande sitter och intager sin måltid. Vi kan hitta på många varierande uppslag till varför vi inte är intressserade. Jag vet, ååååh vad löjligt och omoget och respektlöst men kan man inte nån gång få protestera lite mot omvärlden!!! :))) Är inte det typiskt svenskt att vi ska vara så tacksamma och korrekta och vuxna och aldrig protestera och bara finna oss i hur allt fungerar jämt, fram för lite vardagsrevolt tycker jag!!!

Snälla jag vill inte ha nåt skäll, jag är alldeles för mesig för att ta emot detFot i munnnen

poja
0

Håller helt med dig Bruzapetra vi är alldeles för flata och tiger still  om mycket. Hur många vågar t.ex klaga på maten på en restaurang. Där är jag mesig.

Bruzapetra
0

Ja poja!! Visst är vi flata. (ursäkta lotta att din fråga blev nåt helt annatGenerad) När jag är hos min syster som bor i frankrike sen 7-8 år tillbaks så njuter jag av deras livfulla temperament!! En dag var vi ute och körde bil och jag som är lantis och van vid att möta ett fåtal bilar på vägen körde som en redig kratta. Vet inte vad jag gjorde för fel just då men i vilket fall brakade en svettig gammal gubbe förbi i högsta fart och pekade finger åt mig!! Det är ju skit kul!!!! Snacka om att få utlopp för alla sina känslor. Tycker det är underbart att få spela ut hela sitt känsloregister! Bättre än att tiga och undertrycka känslor tills det smäller. Likadant maten, där susar den snabbt ut i köket igen om den inte passar kunden:) Jag försöker leva efter måttot att stå på mig, funkar inte alltid, jag är ju trots allt svensk, men det är ingen som tackar mig för att jag mjäkar och inte kan säga ifrån, tvärtom! Och det är ju sååå kul att få vara lite fräck ibland, mår inte alla lite bra av det?! Kyss

lotta2
0

Hehe Petra det är väl bara kul när en tråd får eget liv? :D

Jag kan ofta vara lite mesig och kan ha svårt att säga till om jag får halvkall mat på restaurangen osv, men jag försöker också lära mej att inte vara så mesig, och säga ifrån. Inom vissa områden är det lättare än andra. Prutande kunder är jag inte hellre förtjust i. Däremot är jag en pest i bilen, tutar och svär och pekar finger snabbt om någon idiot inte kör ordentligt eller försöker tränga mej. Så så jag skäms ibland när barnen är med och jag inte kan vara tyst.  Vi är alldeles för väluppfostrade vi svenskar, man ska inte märkas och inte göra väsen av sej. Inte gnälla för småsaker och sådant. Men det är bra, jag stödjer en revolt jag med…:D

Bruzapetra
0

Jag revolterar lite nu genom att sitta vid datorn med en god prilla, som min tandläkare sa till mig i förrgår att sluta med, och en två liters Cola bredvid mej, som jag tjatar på min man att sluta medOskyldig.

Bruzapetra
0

Usch vad tråkig jag är nu men jag har inget att göra:)) Så jag skriver om mer som retar mig; att jag ÍNTE HAR nån verkstad att reta mig på!!! Nu har den varit förstörd i 4 mån snart och det är fortfarande bara ett skal utan golv och väggar utanför mitt köksfönster… Idag kom dock en försäkringsgubbe hit och gav mig lite hopp! Han tyckte allt som jag och snickarn bestämt skulle göras var bra, inga försök till att snirkla sig undan pengar eller tid eller dylikt. Tack, tack, tack…. Så idag har jag pratat men arbetsledaren och de kommer, förhoppningsvis, nästa vecka och börjar bygga upp. Jag vågar inte hoppas för mycket men ändå! Då ska jag bara njuta av att se den växa upp igen, underbara härliga verkstad!!!! Tänk att få sätta snurr på drejskivan igen, tjohoooo…..

abbis
0

På tal om restaurang besök så skickade jag tillbaka maten på en a la carte restaurang på talinnbåten.Jag har aldrig gjort så förut och mina vänninor satt bara och gapade.Det tråkiga var att vi fick in lika dålig mat en gång till och då insåg vi att all maten var lagad på dagen och uppvärmd..Fisken var torr o ljummen och potatisen hade ett hårt skal..Dessutom var det sur servitris..Jag tror dock att det är typiskt svensk att säga -det va gott när det egentligen smakar skit..

lotta2
0

Petra vad kul att det äntligen ska komma igång då efter all torkning osv. Hoppas den blir toppen nu..:D

Usch Abbi betaldade ni verkligen för det? Jag har tom lämnat restaurangen en gång när jag fick kalla pommes frites en gång till maten och klagade och fick tillbaka dom microvärmda= skitäckliga, men det var ju evigheter sedan. Men så äcklig mat hade jag aldrig betalat för. Det är ju ungefär som att sälja en mugg utan botten…

abbis
0

När du säger det så skäms jag att säga att vi faktiskt betalade.Tanken att resa sig och gå kom vi inte på*L*

Dolomit60
0

När jag jämställer det med busrigning, är det för att det är oönskat, och att det inte rör sig om personliga samtal, utan att man är slumpmässigt utvald.

För mig har det betydese om jag exempelvis ligger och sover, eller sitter med något viktigt som kräver min koncetration.

I sådana fall känns det OK om det är tjejen, ungen, eller nån polare som ringer, eftersom deras personliga hänvändelse till mig har ett helt annat värde för mig. Om ungen har ett problem, eller vill tala om att hon hakar på en kompis hem efter skolan, så använder hon telefonen för att informera mig om något jag behöver veta, och bara det att hon ringer för att tala med mig har ett värde i sig. Samma sak med tjejen, eller mina polare.

Därför är det OK om dom ringer och väcker mig.

Sonofon har inte samma betydelse för mig. Det har heller inte en busringare. Det är att jämföra med om min tjej satt i vardagsrummet när jag kom hem - eller en okänd representant för ett företag. Därav jämförelsen.

Jag vill göra skillnad på de organissationer som arbetar för ett acceptabelt mål. Jag vill för allt i världen inte angripa Amnesty, eller Cancerfonden därför att deras existens är  så öppenbart nödvändig, och för att jag är övertygad m att även jag har glädje av att dom finns, och för att jag nånstans tycker att det är allas plikt att bidra till liknande projekt, i den mån man kan.

Den helt precisa gränsdragningen kan kanske vara lite svår iofs.

Typ; hur många lördagar i rad  får Jehovas vittnen hindra en från att utföra sina äktenskapliga förpliktelser, genom att ringa på dörren, innan man i bryskt tonläge ber dem att i en viss hast  bege sig till något ställe där genomsnittstemperautren vida överdtiger jordskorpans - och ta boken med sig ???!!!

Det är ju inte så tollerant, men det är som "Bregotta" säger en fråga om att orka ibland- även om dom egentligen bara vill mig väl…..

Denna kommentar har tagits bort.
pluppan
0

en kul grej som en kompis till mig använder när det ringer telefonförsäljare. ofta frågar dom om man har EN minut eller om man själv frågor hur lång tid tar detta så får man det svaret. han kollar då på sin klocka och låter försäljaren tala…….när tio sekunder återstår börjar han att räkna ner

tio, nio åtta osv tills det är noll och då lägger han på luren. han gav dom EN minut som utlovat. hihi jag har tänkt att jag ska göra så själv men inte prövat ännu.

frykis
0

Hur anmäler man sig till NIX registret och går det att göra till mobilen?

lotta2
0

Här är en länk nix, och nej det gäller ännu tyvärr enbart fast telefon. Synd för fler och fler skippar ju en fast telefon numera. Men för oss som fortfarande har det och tror på privatlivets helgd så är detta skönt. Även om det har sina brister så slipper jag iaf strumpor, hälsokost och trosförsäljare i mängder…

Ulle
0

Nu känner jag att jag måste säga mitt om telefonförsäljare.

Enligt mig finns det två sorters telefonförsäljare:

1. De som förstår orden: "Nej tack, jag är inte intresserad", ber om ursäkt att de störde och lägger på.
  2. De som inte har vett att ta ett vänligt men bestämt nej och som tjatar vidare tills man blir vansinnig.

Den senaste tiden har jag råkat ut för ett flertal från grupp nr 2. En kille hävdade hela tiden att han inte ville sälja något utan bara informera. Han blev till slut mycket otrevlig och jag tror att det beror på den stora frustration som han och hans kollegor måste känna inför ett så själsdödande jobb.

Jag försöker så långt det går vara vänlig men bestämd men den senaste tidens telefonsamtal med uppkäftiga unga killar som läser innantill, får mig att gå i taket.

Jag har varit ansluten till Nix i många år men sedan jag startade eget är man tillbaka i träsket igen.

En kille jag känner brukar kontra med att börja berätta för säljaren om hur han mötte Jesus. Det brukar få dem att avsluta samtalet ganska omgående…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

lotta2
0

HAHA Ulle, den älskar jag " hur han mötte Jesus" det borde ju få dom att lägga på illa snabbt iaf om dom är som jag…:D  Det var kul! Men jag håller med, det finns olika grader i helvetet för  försäljare, vissa förtjänar att grillas extra långsamt.;D 

Men varför kan vi inte få en lag om att stoppa ALL marknadsföring via telefonen och mobilen? Jag avskyr detta intrång på mitt privatliv!!

lotus
0

Nix funkar jättebra, förövrigt är jag just nu irreterad på mig själv för att jag sölar ner nåt så in i bänken i verkstan!Fattar inte hur jag gör …är ganska trött och irreterad på det det är ju så kladdigt överallt.Det är ett riktigt i-landsproblem men hade man haft råd skulle jag gärna ha någon som städade där ibland.

EvaLeraMM
0

Ett tips gällande telefonförsäljare. Jag brukar alltid säga att ja redan har det gratis via mitt jobb. Men när min sambo hörde mig säga i telefon att jag själv sålde underkläder i massor så såg han lite frågande ut. :o)

Lilja
0

Försäljare är väl såå jobbiga. Min dotters mobil står registrerad i mitt namn så den stackaren får stå ut med en massa försäljare som tror att det är hon som har ett företag. Måste se till att registrera om den.

Vad jag retar mig på i min verkstad är att jag inte har något golv! Eller rättare sagt inget färdigt golv. För många år sedan hade rummet en vattenskada och det dåvarande trägolvet revs ut. Det som nu behöver göras är att gjuta cementgolv. Helst vill jag ha dit en lastbil med cement och ett tjockt rör som "bara" häller i cementen i min verkstad. Enda problemet är att det kostar för mycket pengar! Att inget kan vara lätt och gjort i en handvändning. Drömmer om ett golv!

Dolomit60
0

Jo visst är det skilnad mellan em som förstr ett hövligt ne, ochdm som har svårare att acceptera det. Det finns ingen anledning att vara oförskämd mot någon innan man FÖRSÖKT den trevliga vägen.

Och visst måste det vara påfrestande att ha det som arbete att sitta och spamma folk per telefon.

Och EGENTLIGEN vore det väl rimligare med en lag som slog fast att man inte fick utsättas för spam, telefonspam, eller brevlåderklam, om man inte hade bett om det, så att den som önskade reklamen, kunde beställa det, i stället för at man som nu ska behöva sätta lappar på dörren, eller anmäla sig till speciella telefonlistor.

Inte för att ansträgnigen är så enormt stor, men principen lixom - varför utgå från att folk vill ha något, bara för att dom inte sagt till at dom inte vill det ?

Men Ulles grej där med Jesus var rätt härlig Det är ju nästan rena dolda-kameran-uplägget ! (Inte på telefon då, men typ när man antastas av säljare på sta´n - vet inte om ni har dem i Sverige) Jag garvade så jag låg dubbelvikt när jag läste det !

abbis
0

Idag ringde det en säljare för rengöringsmedel och hygienartiklar.Trots att sambon vuíd upprepade tillfällen sa att vi säljer sånt själva så gav han sig inte ..Till slut säger sambon -HÖR DU INTE VAD JAG SÄGER VI SÄLJER SÅNT SJÄLVA OCH SKA INGET HA!!!

Ulla
0

Var nyss inne en vända på Konsumetmakt iFokus och hittade där en artikel om NIX-registret. Intressant att läsa för den som undrar hur det fungerar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

frykis
0

Jag retar mig på alla de som kommer in och säger: När du bränner nästa gång kan väl jag få "slänga" med några grejer som jag gjort på kurs eller "kan inte jag få komma in och greja lite med lera nån eftermiddag och så kan ju du visa lite" eller "vi är ett gäng som vill komma på studiebesök en förmiddag (gratis förstås). Jag har blivit tvungen att säga nej till allt!

frykis
0

Oj, vad sur jag låter! jag vill bara tillägga att min verkstad är kanon!! så ingen ska tycka synd om mig.

Rozzy
0

**Nix funkar inte för allt!
**