Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2621 ggr
Byjowithlove
0

Vågig kant vid beskickning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår när jag beskickade två skålar så hände något som aldrig hänt mig förut. När jag började ta bort lera på utsidan av den ena skålens blivande fotring så var det helt omöjligt att få det slätt. Aldrig hänt mig förut. Det var som att miretten guppade upp och ner, upp och ner och skapade ett vågmönster runt hela utsidan av skålen. Visserligen symetriskt så det fick bli en del av designen på den ;) men ändå. Vad beror detta på? Någon som vet? Ska försöka bifoga en bild. Det är alltså det lätt vågiga upptill mot foten som blev spontant.

She believed she could, so she did.

[rolnor]
0

Det blir så ibland, det används som dekoration, kallas väl hoppmärken. Det blir beror på att din skål hade lite annan fuktighet än du haft tidigare tror jag, kan det stämma?

Byjowithlove
0

Hoppmärken alltså! Intressant. Med annan fuktighet menar du att skålen va blötare än när jag brukar beskicka dem vanligtvis?

Byjowithlove
0

Ah! Hittade lite mer info nu. Chattering heter det på engelska och kan styras och användas till dekor. Kul! Alltid lär man sig något nytt ;)

Bo§e
1

"Hämring" kallades det hos oss.  Det fanns t.o.m. ett specialverktyg för detta, som kallades "hämmerhake".   Gav fina dekorer…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

En bit ner i den här artikeln finns en bild på en hämmerhake och exempel på sådan dekor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Den kan vara både mjukare och hårdare tror jag, jag får också så ibland. Hämring heter det OK.

Byjowithlove
0

Ja det var bara så märkligt att hur jag än höll slingan så var det stört omöjligt att få det rakt, eller slätt. Bytte vinkel, och hastighet, men den bara guppade upp och ner. Tänkte att jag kanske knådat dåligt och det var lite blandat hård och mjuk lera som lagt sig i spiral uppåt. Ja man funderar ju och undrar :) Men då vet jag vad det heter på svenska också. Tack!