Bränna med glas
Hej
Undrar om någon kan ge mig ett tips på att använda krossat glas som smälts med leran vid bränningen.
Tänkte mig en skål med glas i botten men är osäker på hur jag ska göra.

Jag har testat lite olika, att liksom peta in det i leran och att bara lägga ner det i en skål, det funkar både och, beror på hur du vill att det skall se ut. Krossa det med en kavel i en handduk först så fint som du vill ha det. Jag testade först på små provbitar, för att se hur det skulle se ut.
Jag har hört någonstans ifrån att man inte ska ha det i skålar avsedda för mat eftersom glaset krackelerar och små glasbitar kan lossna. Vet inte om det stämmer, men det kanske inte skadar att kolla noga hur det ser ut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har gjort några saker med glas i och det har fungerat utmärkt även om jag inte har krossat det med en kavel - jag tog en hammare … Dock blev jag busbesviken då jag lagt i det som jag trodde var blått glas och det visade sig att det inte var blått rakt igenom utan färgat endast på ytan och då var det inte någon färg på det när det kom ut ur ugnen.

Hej igen
Undrar om ni lagt glaset i sista bränningen och om ni använt någon glasyr på lergodset.
Tänkte jag skulle krossa glaskulor tror ni det går?
Jag tror inte heller att man ska använda skålen till mat.

I lergodstemp har jag aldrig haft glas, i stengods har jag både haft i före skröj och före glasyr. Det går säkert att krossa glaskulor, om du har en slägga eller nåt kanske, det beror nog på hur stora dom är. Eller lägg i dom hela ?

Jag har också slängt i lite glaskross. Funkar fint. En dam på en utbildning jag gick slängde alltid i en massa glas och inget hände i ugnen under den tiden (ett och ett halvt år) , så det är kanske ganska säkert iaf? Vi körde stengods temp.

Jag har provat med krossar färgat glas som jag köpt från cerama, det funkar bra upp till 1100 grader ung. sen försvinner färgen. Jag lägger glaset på glasyren så de smälter in.

Jag tycker att blåfärgat glas verkar funka (färgat med kolbolt?) . Ev borde även grön glas funka (koppar?).

Tack för alla tips jag ska berätta hur det blir.
Blått fungerar bra, medan andra färger som jag testat har tappat färgen. Grönt kan jag inte ens komma ihåg om jag använt. Men så har jag bränt högre än de 1100 grader som LeWE rekommenderar.
_
_
Det är sant att glaset kan släppa om man lägger för mycket!!! Det ska vara ett bra tjockt lager glas innan det börjar lossna flisor, men se upp ändå!
#4 Lizzie, jag har testat att smälta glas i lergodsskålar, ca 1020-1050 grader tror jag, och det smälte inte och blev krackelerat och fint, utan mjuknade lite och blev matt och trist. Så lägg inte i finaste skålen innan du testat att det går. Eller kör samma glas som LeWE köper, det kanske har lägre smältpunkt?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Kan man krossa en blå vinpava och slänga i*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Klart man kan abbi! Fast bara i stengodstemperatur tror jag.
låter jättekul….måste jag prova..

Hej
Jag provade att krossa glaskulor det gick inte alls,
nu tänker jag prova med glassmycke vad tror ni?
jag ska bränna i 1250gr. stengodslera 

Lizzie
Jag köpte glas dekor ifrån en trädgårdshandel De funkade fint att köra i 1250g
#15 Lizzie, vad var det som inte gick, att krossa kulorna? För har du bara inte för tunn botten kan du helt enkeltbränna kulorna som de är.

Hej igen!
Nu har jag bränt med glas, jag använde stengodslera, sköjbrände, glaserade med järnoxid och transparant, krossade lite glas en del hela bitar från glassmycke grönt och rött brände i ca 1260g.
helt underbart vackert!
men glaset krackolerade. Nu undrar jag vad jag gjorde för fel??

Det har det gjort när jag testat oxå, så jag tror inte du gjorde fel utan det blir nog så.
Glaset kommer alltid att krakelera eftersom det ligger i en lerform och har en annan utvidgningskoffisient än leran, materialen har med andra ord olika krympning och utvidgning. Ligger glaset dessutom i en glaserad yta stämmer det absolut inte. Men det kanske inte gör något, det kan ju bli vackert ändå. Smälter man enbart glas i en form med släppmedel och vill undvika sprickbildning är det mycket viktigt med att avsvalningen sker mycket långsamt, ibland upp till en vecka för att spänningar ska gämna ut. Här är ett bra instument viktigt eller att man utgämnar manuellt. Tider är beroende på glasets volym.
ingvar, menar du att glaset stämmer sämre ihop med glasyr än med leran? Jag skulle ha trott att det var tvärtom. Där ser man vad litet man vet.
Det kanske är bra att smälta glas som behöver långsam avsvalning nu när det är så varmt.
Det var väl L.A.E som tyckte att det tog så lång tid.
_
_

Hej, jag är ny detta forum, men tycker det är väldigt spännande med små glasbitar i botten på t ex fat. Testade att måla med olika oxider/vatten på skröjbränt och sedan bränna i stengodstemperatur (1230 grader) med en liten glasbit ovanpå. Se bild! Från vänster till höger:
Kobolt (blå), Koppar (turkos), Rutil (försvann…) Mangan (aubergine…?)

22
Välkommen hit! Vad roligt att du lagt upp ditt test:) !!!

Hej
Jag använder vanliga glaskulor
senast lade jag i 3st i en sallatsskål med jämna mellanrum
efter den var skrödbränd
glaserade i svart med blå oxid
brände i 1200 gr.
de krackaded inte
Sallatskålen blev som om det fanns vatten i botten
jag tycker det blev jättebra.
jag har oxå bränt med glas….är det speciellt glas som gör att inte godset spricker….mina fat sprack men det syntes knappt och klangen fanns kvar i skålen men när man drog med en våt svamp på utsidan framträdde sprickan..förstår att glaset och leran inte var kompatibla…jag tog glas från en blå vinpava…kan det ha ngn betydelse..
vad menar du med vanliga glaskulor? såna som jag kan stjäla av mina barn när dom somnat……..eller ska det vara några speciella?

Pluppan! Ja, stjäl av barnen o testa, det är såna jag använder.

Borde det inte funka att bara blanda kvarts och nån oxid för att få glaseffekt i botten?

många glasyrer ger fin glaseffekt om man lägger tjockt.

Du kan säket "låna" av barnen
jag köpte mina på Ikea
jag mena låna……………………..
Jag har tänkt at prova att lägga glas i botten på ett fat. Kan jag använda sådant glas som jag köpt för glasfusing, eller är det onödigt att spendera detta här. Ska jag istället åka till blomsteraffären och köpa dekorationsglas, det borde ju bli billigare?
Om jag strör dekorationsglas i botten på skålen, ska jag glasera före eller efter glaskosset ? Smälter glaset ner i keramiken, för man vill ju inte ha skrovligt i botten?
Det är nog svårt att glasera efter det att du lagt glaskrosset löst på botten av skålen.
Det finns en sajt här på iFokus som heter Glaskonst. Där finns kanske de som testat fusingglas på keramik. Hör efter där om du inte får svar här.
_
_
Jag använder grönt glas från ölflaskor samt blått och turkosblått glas från gamla loppisvaser. Ibland en färg i taget, ibland flera och kanske med nån liten oxid eller liknande under glaset eller ovanpå. Det brukar bli fint, och finare blir det ju förstås om man använder sig av glasyrer som reagerar snyggt på glaset.