Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 935 ggr
Caths
0

När glasyren runnit på sättplattanplattan?

Jag har varit oförsiktig att ``skydda´´ mina sättplattor och använder oftast tre fot under föremålen. Har klarat mej bra med fläckar av runnen glasyr, MEN nu är det lite väl mycket!Skrikandes

Tycker det är synd att slänga dem!

Har ni något tips hur man kan göra för att få ``bort´´ dem så inte alla 3 fötter fastnar  i fläckarna?Fundersam

(Jag brukar lägga på grov Chamott så att det mättar fläckarna,men efter ett tag blir det ganska knöligt)

pyromanen
0

Vinkelslipare  (då blir det gropar istället he he)

Dolomit60
0

Efter en tur med vinkelsliparen brukar jag fylla upp hålen med extra  plattengobe. Plattengoben får gärna vara lite tjockare än vanligt. Därfeter målar jag plattorna som vanligt. Det blir oftast en del småsprickor i i alla fall.  Om hålet är stort låter jag det torka innan jag målar vidare.

Med tiden blir alla plattor mer eller mindre håliga, sprickiga, och fläckiga, och ojämna. Det är ofrånkomligt även om man skydar dem, och konstrar med spacklar, och pulver, och verktyg av alla de slag. Jag brukar då degradera dem till skröjplattor. Dom sämsta sätter jag överst så att det inte blir för ostabilt.

Nästa gång jag degraderar plattan blir den rakuplatta, och slutligen använder jag skärvorna till att täcka hål med, och liknande.