Frakta ugn liggande???
Jag har köpt en toppmatad ugn som jag ska köra ca 45 mil. Nu undrar jag om ni tror att det går att lägga ugnen ner i baksätet-bakluckan på bilen eller om den kan ta skada av att fraktas liggande. Annars måste vi ha en släpkärra och då kommer den att skaka runt mycket mer skulle jag tro. (Ugnen är en tre år gammal Nabertherm topp 140 l). Ska hämta den på onsdag så är tacksam för svar snabbt!
Det är inte så lyckat att lägga ugnar ner under transport, oavsett om de är front- eller toppmatade. På frontmatade kan teglet falla ur väggarna, och toppmatade ugnar kan "tappa formen" litet grand, och bli "lösa i hullet" och mindre täta, eftersom tegelstenarna "mosar sig" litet i skarvarna när tyngdlagen får verka på fel sätt. Nabertherm TOP 140 väger 120 kg, och jag avråder från att lägga den ner. Satsa på en släpvagn i stället, och få hem ugnen i bra skick. Lägg gärna några träreglar eller liknande under ramen, så att ugnen inte står och hoppar på sina hjul under hemfärden. Eller, plocka bort hjulen (kanske det enklaste) .
Ugnar är gjorda för att stå upprätt under hela sin livstid, och varför ta risker…?
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag ställde min toppmatade ugn på en tjock frigolit platta, sån man har till isolering, i släpet och spände spännband runt ugnen så den inte skulle kunna röra sig. Det funkade jättebra!
Tack för era svar! Då får det bli släpkärra, känns ju viktigast att den inte kommer till skada.
stående på frigolit lät bra lycka till
Undvik att dra spännbanden över locket. Spänningen blir så kraftig att lockets tegel (eller översta tegelraden) kan skadas. Bättre att trixa fast spännbandet i själva ugnskroppen/stativet etc, så att inget tegel kläms. Men, säkra lockets spännen med ståltråd eller något annat, så att de inte skakar upp och locket börjar "hoppa"… Kör försiktigt.. 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)