Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2775 ggr
pyromanen
0

konstruktiv kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hållit på ett tag med att ta fram "MIN" temugg.  En del barnsjukdomar är borta, men nu har jag liksom tittat för mycket så jag inte längre kan se…  och önskar därför konstuktiv kritik.  OBS att jag är inte ute efter snälla kommentarer eller berömm utan förslag till förbättringar så frågan låter såhär: om du skulle ändra en eller två saker på denhär tekoppen vad skulle det då vara?

pluppan
0

hej

vad modig du är som lägger ut din mugg för att få kritik och jag tror att det kan vara jättebra i längden att höra vad andra tycker

1. jag skulle ändra färgen (det är väl smaksak men det är min smak) tror att jag skulle välja beige eller grönt

2. mera salt, släng i lite till så du får mera kratrar

Bruzapetra
0

Ja, jättemodigt!!

Här kommer en liten notering från mej:) Jag tycker om när ett hänkel är bredare upptill och smalnar av nedtill. Får gärna se draget ut, eller vara. Att det liksom går ihop med koppen upptill. Tycker muggen har en vacker fom annars och vacker dekor. Men hänkeln gör liksom den där sista slutfinishen! Mvh Petra

poja
0

Bra idé att testa av sina alster. Ibland är man osäker på vad man gör och det är bra att kunna bolla med likasinnade.Det är svårt att få folk och säja sin uppriktiga mening när man ber dem. Den här tråden tror jag alla kommer att ha glädje av.

Det första jag tänkte det var att det var en vacker form på temuggen, sen tittade jag lite närmare och kan tycka att hänkeln är lite klen ( för smal), den ser lite ömtålig ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Elorion
0

Japp fram för mer diskussion!!!! Bra gjort Pyromanen.

1. Jag tycker att du ska prova att sätta dit hänkeln utan att "vika den upptill. Prova med att sätta dit den på hänkelns "kortsida.

2. Prova att gör ett djupare mönster, så det kommer fram mer i glasyren.

Dolomit60
0

Jag har inte mycket att säga som inte sagts förut.

Jag gillar formen, och bågen i hanken, och likaså hur du har fäst den uptill. Det känns distinkt, och avklarat. Det är fina naturliga linier. Den har en enkelhet, och renhet, som jag upskattar - utan at det för den sakens skull blir sterilt eler opersonligt. 

Om jag ska "angirpa" något så blir det hanken. Som sagts tidigare verkar den en aning klen. Men det är inte mycket. Den får inte mista just den här mycket klara distinktionen, och renheten…..

Jag funderar också lite över hur greppvänlig den är. Men jag finner det problematiskt att runda av den, eftersom jag åter igen är rädd att det går ut over nämnda "renhet".

Emellertid VET jag ju strängt taget inte om detta med greppvänligheten ÄR ett problem, eftersom jag bara sett det på bild. Det är bara en känsla jag får - prova och bedöm…..

Dekorationeni koppen skulle tjäna på att förtydligas ! Jag insåg först att det var en avsiktligt dekoration, när jag förstorade bilden ! I liet format undrade jag varför det såg ut som det gjorde.

Intet nytt altså ! Fin kopp annars !

emek
0

Heja pyro, jättefin kopp. Jag tycker som Bruzapetra att handtaget kan vara bredare upptill, det ger bättre balans i det visuella intrycket och blir dessutom skönare att hålla i.

emek
0

Färgen älskar jag dock!

lotta2
0

Pyro, jag gillar koppen jättemycket, mycket snygg form, men lite tunt handtag i förhållande till koppens bulligthet tycker jag.  Många verkar ju förorda ett draget handtag och jag håller med det kan vara jättesnyggt. Men jag gillar lika ofta  handtag framställt på andra sätt om dom i storlek harmonierar med koppen i övrigt.  LIte tjockare handtag så är den perfekt enligt min mening. Färgen tycker jag om och också lättsaltningen…:D  Sådan mugg hade jag själv gärna köpt.

Fast med en liten yuttepytte reservation, man ser ju bara muggen  lite snett från ovan på fotot. Hade jag sett den rakt framifrån hade jag väl kanske tyckt ännu mera saker..;D Hade jag dessutom känt på muggen kanske jag hade tyckt att handtaget stämde. Men från denna vinkeln bara handtaget.

Bregotta
0

Jag tycker den är snygg. Tycker inte att hänkelns nätthet stör när koppen är så tunn. Om jag måste påpeka något så skulle jag skippat dekoren. Jag gillar renhet och tycker ofta att dekor som är målad eller ristad ser lite "tafflig" ut och förstör intrycket… Fast som jag sa tidigare så gillar jag koppen! Fin!

ijonsson
0

Härlig, rustik mugg! Hänkeln känns ömtålig o klen, eller vad tycker du själv?! Dekoren känns överflödig på denn fina "kroppen" o härliga färgen. Tycker det känns bra så som du fäst hänkeln upptill - vore det fint med likadan fästning nertill tror du?

abbis
0

Jag tycker du har bra balans i formen .Tycker att handtaget är perfekt till muggens skörhet..Den skall inte ha ett klumpigare handtag eller grövre..Handtaget följer muggens form perfekt..Tror oxå att den är skön att hålla i pga an storleken på handtaget..Färgen säger jag inte så mycket om för jag ser inga fel i nyans eller dekor..Skulle prova den dock i några andra färger för jag har märkt att en mugg ändrar karaktär om den är ljus eller mörk..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
0

Hej! Tycker att formen är enkel och fin och harmonierar med den saltade ljusblå ytan.
Jag skulle gjort hänkeln kraftigare -tycker att den ser skör ut. Håller också med om att dekoren kunde varit lite mer distinkt.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pyromanen
0

Tackar så jättemycket för all respons och därmed hjälp!  Känns väldigt bra att det är konstruktiv kritik ni kommer med allihopa!  Väldigt mycket mer värdefullt än enbart snälla kommentarer (fast ni är ju snälla samtidigt!).  Jo, handtaget är för klent uppe, känns om inte annat när man har ½ liter skållhet te i den… Och det har de flesta av er tyckt och min kompis som fick en i födelsedagspresent säger samma.  Den ska inte bli jättefet, bare lite bredare uppe.  

Sen är det ju så fascinerande det med smaken och baken!  Dekoren ska antingen vara tydligare eller helt bort eller så är det för lite salt eller lagom salt eller så ska den ha en annan färg eller så är färgen bra Skrattande.  Visst är det kul att vi är så olika och så olika är säkert kunderna också.

Tack för hjälpen !

kinnekulle
0

Hej Pyromanen, jag håller med de tidigare inläggen ang hänkel, jag tycker den ser för vek ut, den indikerar inte trygghet, när man håller i muggen, man ska ju inte behöva vara orolig för att den kan vackla när man lyfter i den, sedan tycker jag för det estetiskas skull att det kunde vara snyggt med en lite bredare säker hänkel, utan invik, men jag skulle göra olika och testa, likadant med dekor eller inte, gör några med lite kraftigare alt svagare osv, kolla var det känns i maggropen och håll fast vid den eller släng ut lite olika bilder här så kan vi kommentera!

Jag är inte så förtjust i blått, men det finns ju andra som är, bara du gillar den själv! Formen är jättefin, lycka till/Marika

pyromanen
0

Blått är jag egentligen lite trött på, kan "stå ut" när det är gråblått, annars är det som jag skrev i något inlägg för länge sedan grönt som är min favoritfärg, och jag har inte gett upp än. Jag har i alla mina hittills 9 saltbränningar haft med prover på olika gröna.  Och grönt har det blivit också, men FINT grönt är sällsynt och då bara på små områden, inte något man kan täcka en hel kopp med.  Meeen nångång kanske jag lyckas.  Kanske nästa gång…..

susanne.k.wall
0

Jättefin form på mugen, mjuk och fin. Tycker när det är saltbrännt att den dekoren räcker, men din sparsmakade dekor är annars jättefin. Muggen ser stor ut, och det tycker jag en temugg ska vara. Den enda jag skulle önska är något bredare handtag. I övrigt jättebra. Lycka till/Susanne

veka
0

Hejsan

Hänkeln kändes med en gång fel. Den verkar klen. Om det var min kopp skulle jag svänga till hänkeln lite. Det är svårt att förklara, man får testa och testa.

Ha det bra.

hejbe
0

Jag tycker också att hänkeln är i klenaste laget, har lite svårt för när hänkeln blir för tunn och ser för svag ut!

För tunnt ristad dekor… rista djupare och kraftigare.. eller ta bort den helt….

Fin mugg annars, formen ser god ut att dricka ur!

cherie
0

Fin form..för klen hänkel..men fin sådan..ingen dekor..!/Bra idé att fråga om råd!!/ibland tvivlar man på sin egna förmåga att se det som kanske behöver utvecklas..Ha dt gott. - hoppas vi får se förbättringarna..

Ulla
0

Jag håller med - fin form, något klen hänkel. Men det är den som gör muggen annorlunda så ändra den inte för mycket. Egentligen skulle man vilja hålla i den för att kunna bedöma den. Modigt av dig att du törs lägga ut den för kritik Förvånad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Det lönar sig att vara modig här, (om det nu är så modigt), har ju fått massor av konstruktiv och användbar respons, kan rekomenderas!  Vore spännande att använda iFokus till mer form-disskusioner!

lotta2
0

Bra idé Pyro!! Vidareutveckla gärna denna mer och kom med fler bra idéer, vi vill gärna ha massor med bra idéer på hur sajten kan vidareutvecklas och bli ännu bättre. Formdiskusioner är skitkul tycker jag…

KeramikeniSkredsvik
0

Kan inte göra så mycket mer än att hålla med föregående talare. Hänkeln känns lite för klen. Jag gillar dragna hänklar. Jag gillar dock formen på hänkeln väldigt mycket.

/Sofia

A.M.L.
0

Härlig form, snygg hänkel tillsammans med formen! Kanske är det fotot som gör att det ser ut som en liten skuggad knäck precis innan hänkekln fäster i muggen? För mej är det den som gör att hänkeln ser vek ut. Undrar också om den kanske med ett så stort ganska tunt handtag liksom svajar runt när man håller den? hej och kul att få tycka och tänka!

A.M.L

Rozzy
0

Gillar formen tycker om stora temggar man liksom kan hålla om med båda händerna och värma sig. Trä in fingrarna i hänkeln och dofta håller lite med BruzaP.

Har du någon kaffemuggsform på gång i samma stil? 

Vad har du för diameter på toppen?

pyromanen
0

#26: ca12 cm i diameter.  ca 5 deciliter.  Kaffemuggen i samma "familj" har funnits ett tag.

Rozzy
0

Mysigt, det är en rejäl skopa.

susanne.k.wall
0

Får man fråga vad du tänkt för pris? Jag har liknande storlek i temugg, bränd i elugn som jag tar 250 kr för.

pyromanen
0

Den är ju inte riktigt färdigutvecklad än, men när jag räknar på det så måste den kosta ca 250 kr, den fyller så pass mycket i ugnen.  Jag är ju väldigt ny på det med att sälja.. så jag vet inte om jag hitttar några som vill köpa den till priset, men det får jag väl svar på så småningom.Glad

Rozzy
0

typ 249:-  Skrattande

lotta2
0

Jag hade iaf köpt den till det priset, teälskare som jag är…:D

Rozzy
0

Ja med Räcka ut tungan

pyromanen
0

Va gulliga ni är!  ska bli kul att prova i verkligheten, ska försöka ha med några klara till julmarkaderna :)

susanne.k.wall
0

Jag tror säkert du säljer dom vackra muggarna för 250 kr.

GulleboKeramik
0

Hej pyromanen… jag har inte läst igenom de andras kommentarer… dristar mig ändå till att bidra med min fundering även om jag kanske tangerar sådant som redan är sagt. Jag tycker om blått, fast då kanske lite dovare. Formen är underbar, mjukt kvinnligt rundad och kraftfull, så kraftfull, att jag finner handtaget aningen för sprött. Dock gillar jag att handtaget är så stort, det är fint.

Sigrid1972
0

Håller med det många redan har skrivit - hänkeln ser lite tunn ut och ger ett skört intryck.

I övrigt tycker jag formen på muggen är vacker, dekoren är också fin.