Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2015 ggr
GulleboKeramik
0

Frostkänsligt?

Hej alla… jag skulle vilja fråga. Finns det något som är känsligt för frost, bland en keramikers material? Min verkstad skall mer eller mindre gå till vintervila strax och jag vill ta undan sådant som ev inte tål minusgrader. Så om nån har kunskap om detta, är jag tacksam för svar.

avalon
0

Leran mår inte bra av att bli fryst. Glasyrer som är blandade i vatten vet jag ej, men kan tänka mig att det inte är så bra.

pyromanen
0

En engobe glömde jag i vintras i ett ouppvärmt rum, den blev konstig i konsistensen, ungefär som lera blir, inte att den inte gick att rädda, men den behövde silas igen.  Sen kan ju hinkar mm frysa sönder om det vill sig riktigt illa. Jag skulle tog flytta allt som inte är torrvaror till frostsäker plats.

ijonsson
0

Jag har varit med om att zink blir lite skum om den varit utsatt för fukt o kyla, men det kanske gäller alla glasyr material…?

Ulla
0

Jag hade två sorters köpevax som jag glömde kvar när min sommarverkstad gick i ide förra vintern. Avdragsvaxet blev helt förstört - det blev en enda stor klump av innehållet i flaskan. Det vanliga vaxet förändrades också. Det separerade. Visst gick det att smälta klumparna, men riktigt bra blev det inte så jag slängde sk*ten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

poja
0

gips

abbis
1

Fick faktiskt ett halvt ton lera fruset en vinter när min potatiskällare inte höll tillräcklig värme..Men döm om min förvåning , den leran var betydigt bättre efter frysningen..Tog ett tag innan jag  testa den efter att alla sagt att den är förstörd..men så plockade en praoelev upp fel klumpar och den åkte med av bara farten…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Förstörd blir inte leran av frysning, men har man ingen lerkran utan måste handälta får man en del mer jobb!

Läste i en av länkarna som Lars T tipsade om att man förr lät leran frysa med flit som led i lerbearbetningen..  kolla långt ner i "raku, sättplattan spricker" tråden.

mangobango
0

Glasyrer kan bli konstiga. Men man kan prova med att koka upp dem, alltså hetta upp dem. Det beror lite på vad glasyren innehåller om det funkar eller ej.

Lera kan frysas och tinas. Det är ju ett naturmaterial som följer vädrets makter året om, så varför skulle den bli förstörd? Det har den ju utsatts för i 1000-tals år. Kanske som pryomanen sade, lite mer jobb bara. Jag har i alla fall erfarnehet av flera lersorter som frusit och är lika bra att använda.

susanne.k.wall
0

Mina glasyrer kan frysa för att jag har så himla kallt längs med golvet (snacka om arbetsmiljö) men jag siktar om dom när dom tinat och det har funkat.

joggman
0

Jag har en glasyr som jag brukar använda till mina storsjöodjur, den  blev kvar i ett kallutrymme. Efter upptining blev storsjöodjuren läckrare än någonsin, glasyren skiftar i allt från bers- ljusgrön- mörkgrön och nästan svart.

Vavrakeramik
0

Det låter ju nästan bra med lite frost i verkstan för vissa saker…..