Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2870 ggr
pyromanen
0

förklaring/ skiss lerkran

Tänkte jag skulle få min uppfinnarjockesambo till att göra en lerkran åt mig, börjar bli tröt i armarna….  Men han har alldrig sett en lerkran och jag vet inget om hur den egenltigen fungerar annat än att man stoppar i leran i ena ändan och så kommer den ut i andra ändan i form av en färdigknådat tjock korv.  Är det någon som har en skiss eller pricipritning som visar hur den fungerar eller som enkelt kan förklara det?

Vavrakeramik
0

Gå in på återförsäljarnas sidor o kolla, inbland finns det länkar till faktablad o sånt.

Jag tror personligen att din sambo kan få det lite svettigt med att knåpa ihop en…

pyromanen
0

#!: Har försökt titta på återförsäljarnas… men bara hittat fotografier, inga bilder på hur den ser ut inuti.

Ge min sambo lite järnmalm och en verktygslåda så får han till det mesta :)   Ska bara få honom att tända på idén….

Bruzapetra
0

Wow, vilken gubbe du skaffat dig:D Hoppas du hittar nåt bra tricks att tända han på;)

pyromanen
0

#3, du har ju skaffat dig en som jobbar och tjänar pengar.. det verkar ju faktiskt minst lika smart, då kan man ju köpa en lerkran ….

Bruzapetra
0

Hahaha, ja det är ju inte helt fel heller:D Om man slår ihop dem måste det bli perfekt!

Men för att inte göra min man ledsen så måste jag säga att han har jobbat sååå med min verksta. Nu har han rivit alla väggar i butiken, isolerat och satt upp nya väggar, han är så duktig så:)

Tazen
0

Hej pyromanen,enligt min gubbe så ska det inte vara så svårt att fixa till en själv, han håller på att göra en till mej(jag har åxå en uppfinnarjocke)jag kan höra med honom om du vill men jag skulle tro att det bästa vore om gubbarna snacka sins emellan för min är inte så bra på det skrivna ordet.

KeramikeniSkredsvik
0

Så jätteintressant! När era uppfinnarjockar till gubbar har fått till det, finns det möjlighet att få ta del av uppfinningen, t.ex ritningar och så?

/Sofia

susanne.k.wall
0

Min lerkran, som jag för övrigt inte använder nu, är av märket Shimpo. Du vet säkert hur formen på utsidan av kranen är. Inuti är det som tjocka vingar om tre på varje hållare. Tänk dig en några cm hög cylinder och på den sitter tre vingar som är kraftiga. Har kanske 8-10 sådana sittandes på en pinne mitt i kranen. En motor roterar pinnen så vingarna roterar. Leran pressas på uppifrån och vingarna för leran framåt. Öppningen där leran kommer ut smalnar av till kanske 7-8 cm. Omfånget på vingarna ska vara så de knappt nuddar insidan av kranen. Allt ska vara av starkaste kvalitet. När jag säger pinne förstår du säkert det ska vara nåt starkt. Leran fylls på uppifrån ovanför dom första vingarna, leran pressas ner av en hävarm med en tung platta på som passar precis i öppningen. Dessutom, min lerkran har varit min trotjänare i många år tills den började fälla ut massa gröna prickar. Det finns en tråd nånstans om det, Använd material som inte flagnar av sig. Och starkt material.

susanne.k.wall
0

Nu var det för tidigt, lerkranen är ingen Shimpo det är en Ratcliffe.

lotta2
0

Det finns en bok som tar upp hur man bygger billiga maskiner som lerkvarn etc . JAg misstänker att den ev kan vara utgången men säljs ibland på amazon eller andra sajter, vissa lervantörer i USA har nytrycks utgåvan fortfarande, Axner har sålt den. The potters alternative heter den iaf, och vad jag har hört så är det mycket bra. Många ritningar på maskiner, iaf lerkvarn och drejskiva vet jag med säkerhet ska ingå.  Jag har inte boken själv tyvärr. Jag bifogar en länk om boken sedan kan du leta på google efter mer info. Bok

avalon
0

8, Du har inte lust att sälja din då, om du inte använder den ?Räcka ut tungan

susanne.k.wall
0

Jag vet inte riktigt…den är ju inte helt OK. Jag började på en tråd här med frågan om fler har erfarenhet av att lerkranarna efter åratal av användning börjar fälla ut, dels gröna prickar (som syns först i glasyrbränningen) och dels nåt som ser ut som saltklumpar. Allt det hamnar i leran och gör leran omöjlig att dreja i. Då svarade Bosse på Cebex att det går att göra nåt åt det och jag kunde kontakta honom. Det har jag ännu inte gjort. Så jag monterade bort min kran och har inte bestämt mig än om jag ska rusta den eller sälja. Ska jag sälja den hör jag av mig. Men som sagt, den är inte helt OK att direkt börja krana i.

pyromanen
0

Jag har nu satt en annons i lokaltidningnen om att köpa en begagnad billig, eventuellt trasig kran.  Sambon vill hällre laga en trasig än börja med järnmalm :) så vi försöker med detta först.   Dyker det inte up något så återkommer vi till dig Tazen …. då kanske ni redan är klara med eran och vet precis hur det ska göras :)

lotta2
0

Eller köper en bok med ritningar…Om man nu inte vill uppfinna hjulet på nytt.Räcka ut tungan…men det kanske är lite av grejen att göra en helt egen variant…

pyromanen
0

#14, Just det! -tackar för det tipset!