Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2876 ggr
rifka
0

Gropiga plattor

Sökte efter tråd om ugnsplattor och underhåll, men jag ställer frågan istället. Om man som vi inte har råd att i nuläget investera i nya ugnsplattor, finns det något bra sätt att fylla de förargliga groparna som uppkommit efter glasyr-rinn. Vi använder alltid plattengobe, men ibland räcker det inte för den glasyr som äter sig in i plattan. Tips någon?

bosse-cebex-gbg
0

Det finns egentligen inget bra sätt att "laga" plattorna permanent, men men kan tillfälligt spackla igen groparna med litet tjock plattengobe. Håller inte särskilt länge, men kladdar heller inte i godset, som diverse blandningar med vattenglas etc kan göra….

Eller finns det andra knep på lager här i forumet..?

Bosse

abbis
0

Tror inte det*L* STORT problem…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

avalon
0

Jag brukar använda eldfast cement, sånt som man har till typ kaminer och kakelugnar. Man får lägga på flera lager, men jag tycker det fungerar bra. Och sen plattengobe ovanpå.

abbis
0

# Blir det sprickbildningar i det efter bränning?

avalon
0

Ja det blir lite sprickor i.

Rozzy
0

Hade ingen aning att man kunde anv eldfast cement var köper man detta?

hansw
0

Jag gjorde en tabbe en gång. En av dem!

Plattengobe det blandar jag själv -----och jag valde fel ingredens så de två saker jag blandade 50% av varje blev en fin glasyr vid 1280 grader. Jag skäms o borde vetat bättre men resultatet blev att alla våra plattor blev fint glaserade på båda sidor. Detta var inte kul! Jag har slipat o skrapat men…. o plattorna är ju tjocka19mm så de räcker ju livet ut. Vi fyller ut gropar o hål med just köpt plattengobe. DEt går o vi kör vidare men om Ni ska blanda plattengobe så köp den färdig eller gör rätt.

Hans wagndal

Rozzy
0

Åhhh Skrikandes vad jobbigt!

Ulla
0

Oj, lyckades ni få era plattor rena igen? Det måste väl ändå vara omöjligt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rozzy
0

Jag fixade tvärt om en gång …."Åh jag hade vit glasyr hemma i denna burken?…så bra då är det bara att spraja på lite…."

Haha. vilken struktur man får rysningar, har kvar vasen den blev unik! 

Plattangobe är bra att ha om man inte har tid att gå på bio o titta på skräckis.

avalon
0

6, Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte den det räcker länge, men någonstans där dom säljer bygg material, typ bauhaus kanske, eller där dom säljer kaminer, eller annan cement och stenar ? Du får kolla runt lite där du bor.

Rozzy
0

Är det sån svart gegga vi lagade gutjärnskaminen med tro?

rifka
0

Tjockare plattengobe i hålen har vi provat tidigare, men jag tycker resultatet blir så där. Det låter intressant med cementen. Jag skall höra mig för och prova på en av plattorna snarast.

abbis
0

tycker att det är svårt att hålla plattorna både rena och plana..Borde vara ett hårdare material i dom..Oavsett man smetar in dom med plattengob eller ej så när det väl fastnar nått så gräver det sig djupt ner..Plattengoben är nog bara för att det inte ska bli en hinna  av dom basämnen som ger glasbildningen  som sen gör att det går fliser ur fotringar någon bra effekt på att inte glasyren ska gräva sig ner idom har den inte..

LeWE
0

Har precis köpt två nya plattor som jag haft på plattengobe. Tror ni inte jag "glömmer" att torka bort glasyr under en sak… det första jag gör nästan på dessa fina plattor … som jag skulle va SÅ rädd om.. åååh, vad sur jag blev men jag hackade i ren ilska bort det så det är inte mer än ett märke kvar.. jag brukar vara väldigt noga med att torka av under!!

avalon
0

12, Nej svart är det inte. Det är som cement pulver och det blir väl grå-brunt.

bosse-cebex-gbg
0

Att vårda sättplattor är en otacksam uppgift….om man lyckas skydda dem från att se ut som pizzor, blir de i stället skeva med tiden….det handlar bara om vilket som inträffar först. Plattor är förbrukningsartiklar, precis som ugnselement och mycket annat…man måste kalkylera med detta, under avdelningen "driftskostnader".

(här har vi ännu anledning att se över sin ugns beteende…kanske jobbar man med onödigt högt värmearbete…kolla med käglor, och justera ner topptemperaturen tills "din" kägla är snyggt böjd..här finns besparingar att göra) 

Om man vill ha plattor som håller formen mycket länge, skall man satsa på kiselkarbidplattor (karborundum). Men de är så pass mycket dyrare, att man kan ifrågasätta om det är värt det…för så småningom blir ju även dessa förstörda av glasyrspill m.m….en inte alldeles enkel avvägning…. 

Bosse

Ulla
0

Ja, det har man ju märkt att plattorna inte håller hur länge som helst. Även om man är noga med att torka bort under så kan ju glasyren rinna. Eller så kan det gå som för mig. Mina plattor som stod lutade mot ugnen fick en knuff så att de ramlade och fyra stycken sprack mitt över. Ledsen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

Nått man ska vara noga med är at kolla efter sprickbildningar.Jag hade en platta som gick av i botten på ugnen så hela staplingen vek sig i  en glasyr..det mesta satt ihop i varandra..

LeWE
0

Usch vad trist!