Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1768 ggr
helenahenstedt
0

keramiker Dalarna

Vi verkar vara några bosatta i Dalarna. Vore kul att göra något ihop i framtiden, blev sugen när jag såg  att några neråt landet ska bränna raku  ihop.  Själv står jag utan ugn just nu, så jag har stort egenintresse i det här… Gissar att fler av oss har gått i Leksand, vi kanske kan flört med Mats om att hyra saltugnen på något lov eller gasugnen, eller något. Jag vill gärna starta någon form att praktiskt nätverk här, saknar kollegor när jag sitter här framför datorn. Är mammaledig just nu och håller på att ställa i ordning verkstan i vårt nya hus så det blir inte så mycket praktiskt just nu. Men smider planer för framtiden. Hör av er om ni är intresserade!

pluppan
0

Jag bor i Borlänge….

Jessika
0

Jag skulle jättegärna göra något ihop med er andra från dalarna. Jag har inte keramiken som levebröd men det är ändå det jag lever för Skrattande

Det vore helt fantastiskt med någon form av nätverk/samarbete. Hoppas vi kan få ihop ett gäng som kan ses och göra någon form av bränning eller annat projekt tillsammans.

Denna kommentar har tagits bort.
mangobango
0

Jag bor i Falun.

Låter jättebra!

Elorion
0

Japp, bor åxå i Falun. Låter kul:)

Vanja-K
0

Jag skulle gärna vilja vara med också. Även om jag bor i Stockholm. Vadå? Det finns ju vandrarhem, eller att bo på . Det är så trevligt att bränna med andra. Att delge varandra kunskaper.

helenahenstedt
0

För min del får man i och för sig bo var som helst för att haka på, sängplats går säkert att ordna i nån vrå! Mina drömmar är både enstaka projekt som bränningar och ugnsbyggande etc. men också mer kontinueliga samtal och möten och bara dregla över temperaturkurvor tillsammans och annat som jag har saknat så sedan några år tillbaka. Har försökt hitta folk att dela verkstad med inne i Leksand, hade två textiltryckare där ett tag men de betalade bara sin hyra och jag ville ha mer utbyte än så. Nu har vi köpt hus och ska ha verkstad hemma, men kollegor vill jag gärna ha. Självklart är du välkommen!

amandas-keramik
0

hej! min mormor bor inne i falun,så jag kommer gärna och är med om ni ska bränna i hop någongång!!

mangobango
0

Jag är inne på att starta ett Konsthantverkskooperativ i Falun, för återförsäljning av konsthantverk. Dvs en ekonomisk förening som har en affärsyta i centrala Falun och då på designstråket Slaggatan (en satsning som Falu kommun gör i Nordstan). Jag har redan börjat kolla affärslokaler. Har 2 olika intressanta på gång. Kanske kan det vara en plattform för oss? Jag tänkte mig att man kan vara 15 personer som delar, då blir det inte så mycket tid man måste lägga på att vara i butiken och det skulle inte kosta så mycket heller. En lokal jag har fått hyrersuppgift på skulle kosta 277kr/månad per person om vi var 15 pers. Vad tycker ni om det? Jag tycker det skulle vara så roligt att jobba med detta tillsammans med andra keramiker. Det skulle också kunna betyda att vi jobbar med bränningar, ugnsbygge mm tillsammans och sen kan vi dessutom ställa ut/försälja i vår egen gemensamma lokal.

Min förebild är Handslaget i Rättvik som ni kanske känner igen? Jag var med där i 1 år tills jag kände att det inte var riktigt rätt lokalisering för mig. Alla i Rättvik frågade efter Rättvikskonstnärer… Men på sommaren då det var turister var det jättehärligt och jag sålde superbra med. Det var ett bonus förutom att det var roligt att vara med andra konsthantverkare. Nåja, detta betyder att jag har en "mall" klar för hur man kan vilda och driva en sådan förening. Det skulle kunna diskuteras vidare. Och kanske vi vill träffas först och bränna/bygga ngt ihop för att känna lite på varann och se vad vi vill göra tillsammans.

Jag vill bara avsluta att detta känns som ett otroligt bra initativ, jag är jättesugegn på att träffa er andra och det snart!

pyromanen
0

vad avundsjuk jag blir!  synd det tar 4 timmars bilresa till Falun..

abbis
0

#9 Jag är klart intresserad av…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

helenahenstedt
0

Kanske kan vi börja med att  bara träffas och se vart vi vill. Konsthantverksbutik i Falun har jag också funderat på! Vi skulle kunna fundera på att starta en kamratcirkel och få bidrag från studieförbund. Jag gillar pengar.

Elorion
0

Jag tycker detta låter som en förträfflig ide! Jag skulle gärna vilja träffa er andra som är sugna och börja lära känna er lite bättre irl=in real life. Jag har en verkstad som vi skulle kunna ses i:)

mangobango
0

Ja! Bra idé Elorion. Ska vi sätta ett datum? Ge förslag på vad som passar dig.

abbis
0

Jag kan alla söndagar innan december*L*..men det är kanske bättre att sikta in sig på januari..*L*

kinnekulle
0

Jag skulle oxå gärna vilja vara med, finns det fortfarande plats? j-lrs skit att man bor så långt ifrån.

abbis
0

#16 avståndet behöver inte vara ett problem ..Gods kan skickas om det behövs med bussgods..man kan samordna leveranser..Sen behöver man inte vara på plats så mycket om vi blir många..

Elorion
0

Mango Bango, jag skickar ett privat meddelande till dig.

Jessika
0

Ser fram emot att få träffa er! Jag var så avis när de hade träff nere hos Zaaga och jag inte hade möjlighet att komma med, nu får jag en andra chans, och dessutom nästgårds!Skrattande

Bruzapetra
0

Alltså, vaaar är alla smålänningar:(((( Det känns som jag bor mitt ute i vildmarkenGråter Kanske man ändå kan få vara med på ett hörn nånstans? Nu fick jag veta igår att jag iallafall kommit med i Konstrondan som hålls här på höglandet varje Kristihimmelsfärdshelg tord-sönd. Det ska bli jätteroligt!

Sigrid1972
0

Godmorgon!

Bruzapetra - här har du en smålänning till Glad! Strax utanför Växjö håller jag till o har min verkstad hemma i källaren. Är precis på gång att starta upp en egen verksamhet.

helenahenstedt
0

Allt nu på en gång! Vill inte vänta till januari (känner ni er också smått förälskade?). Så om många kan föreslår jag 11:e eller 25:e november om en söndag är aktuell. Annars får det väl bli i januari, julmånaden brukar vara så späckad. Men det hänger ju på vår värdinna Elorion. Och att så många som möjligt kan.

ijonsson
0

Ingen hallänning eller skåning som é sugen på nåt liknande?

Elorion
0

ummm… var nog lite för snabb där att erbjuda lokal för ett möteGenerad… förlåt.

mangobango
0

Det här va ju kul, vad denna tråd drar igång drömmar! Men det var inte menat som ett Sverigeprojekt… sorry…. och det verkar ju som ni som bor i andra delar av landet börjar hitta varann med. Lycka till med det! Vi i Dalarna fortsätter nu på egen hand. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Bruzapetra
0

Gråter Snyft… Gör det då..!Skrattande Nädå, förstod väl det, men som sagt drömmar skapar det och det vore ju roligt om det bildades lite föreningar här o var i vårt avlånga land:D

abbis
0

Jag  kan glömma det då oxå eftersom jag är från NÄRKE…

Vanja-K
0

"lilla" Bruzapetra! Stackars dig!Gråter men var inte ledssen. Ni som har så många många hantverkare i småland borde kunna ordna något liknande. Det donas och fixas i varje liten stuga i småland.herregud  jag vet inget landskap som har så många hantverkare som i småland. Smålänningar är driftiga till tusen. URSÄKTA NI ANDRA!

Lycka till med er iden. Superbra ide! häls. Vanja-K

ulrikan
0

jag kommer med så här lite på slutet, fick tipset av helena initiativtagaren. Jag är keramiker boende utanför Falun och även jag intresserad av utbyte. Det vore bra att träffas i verkliga livet och spåna vidare, de som är intresserade.

Om Falun gäller som träffpukt kan jag upplåta plats i min verkstad, men tyvärr kan jag inte föreslagna datum i november. (den 24-25 nov är jag i Gustavsberg på gals o keramikmässa) Mitt förslag är sö 9 dec. eller i januari…

silvergran
0

Keramik i södra dalarna

Mitt fritidshus/atelje ligger i en by i södra dalarna. I våran by finns det fyra som arbetar med keramik och skulptur. Jag tror att det kan finnas intresse att tex ha en rakukurs/bränning hos oss.

Kommer att lägga in fotografier från min sommarutställning. Välkommen in och titta./Eva