Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2027 ggr
helenahenstedt
0

Sverigeprojektet

Det var jag som efterlyste keramiker i Dalarna. Min tanke var ett lätt genomförbart, regelbundet utbyte av olika slag. Gärna med ungfär en och samma grupp människor vid varje tillfälle.

I någon sorts förlängning skulle jag jättegärna ha utbyte med keramiker i resten av landet vid enstaka tillfällen. Om vi i Dalarna nu skulle starta en butik så kanske vi kan byta utställning med några i en annan del av landet. Både som grupp och som enskilda medlemmar. Om fler vill öppna butik här och var kan vi hjälpa varandra med tips och råd kring det på samma sätt som vi här frågar om fältspat hit och ugnstegel dit. Eller om någon ska bygga någon specialugn så kommer jag gärna och är med och bygger om jag får och kan.

Det vore jättekul om det bildades grupper här och var och sen kan vi ha glädje av varandra ändå!

poja
0

En mycket bra idé, Helena med nätvärk där man kan ha utbyte med varandra. Man kan ordna träffar eller kanske tom konvent med föreläsare, workshops mm. Tänk vad roligt!

abbis
0

Får ni dålig uppslutning så finns en västmanlänning här..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

poja
0

Du ska vara med även om det blir bra uppslutning, såklart.

helenahenstedt
0

Abbi.s hur är det med Konstnärernas kollektivverkstad i Västerås, KKV? Finns de bara på internet och inte i praktiken? Eller bor du långt från V-ås?

abbis
0

Jag bor lika långt från västerås som från dalarna..Är inte välkommen i konsthantverkarna i örebro heller..dom sa att det var för att dom hade så många keramiker  och att dom ville ha annat…MEN dom har tagit in keramiker sen dess..ändå

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

I koperativ säger de ofta att de har så många keramiker redan, likaså vissa hantverksmässor. De vill hellre ha mer ovanliga konsthantverkare, vi är tydligen rätt många. Slå er in på att fläta korgar i tång eller bind krasar i gethår så ska ni se på annat gensvar…. Vårt material är vanligt!

Jag vill gärna vara med i en grupp som finns i Göteborgstrakten, det vore toppen. Fast jag har fullt upp med egen butik så nån kollektivbutik blir svårt att hinna med. Men som många av er vet så välkomnar jag gärna en eller två andra keramiker att vara med i min verkstad / butik. Det är tufft att inte ha nån avlösare och mycket roligare med arbetskamrater ju. Kanske har det dykt upp nån ny förmåga på iFokus som är sugen? Vi har gäststuga om du bor en bit bort!

LenaStina
0

Jag är med i ett kooperativ, och visst söker många keramiker dit men även många silversmeder och textilare. Jag tror inte man ska var rädd för att vara många i samma material (om man inte har väldigt lika formspråk) för man kan mer hjälpa än stjälpa varandra. Och en kund som t ex vill köpa en mugg har ju fler att välja på i samma butik, annars vill de titta på något annat ställe också och då missar man kanske den försäljningen.

Men som Vävra skrev så visst känns det spännande om någon söker med flätade korgar i tång eller gethårskransar (det har inte hänt än). Vi har en medlem som gör luffarslöjd och han syns ju oftare i pressen än vi keramiker gör, så visst är vi vanliga men vi säljer mycket bättre.Skrattande

Jag tror annars på kooperatividén när det gäller butik för hantverk, för bemanning av butiken tar mer tid och energi än man tror.

LeWE
0

Det här är ju ett fantastiskt nätverk, man känner att det finns andra där ute som har samma problem och samma funderingar som en själv.. och att alla är så otroligt hjälpsamma om man vädrar sina ev problem. Tycker det vore väldigt roligt att vara med i nåt kollektiv som har en butik tillsammans. Det är dessutom väldigt bra att kunna ta hjälp av varandra vid ev öppnande av nya butiker, det vinner alla på.

LenaStina
0

Vi flyttade vår butik från kommunens lokaler på ett sk kulturområde till en privatägd lokal med riktigt centralt läge för drygt 1 år sedan. En del lärde man sig i flytten som jag gärna delar med mig av. T ex att det var en fördel att behålla den ideella föreningsformen istället för ekonomisk förening, men nu med momsplikt.

En del saker som vi beslutade skulle vi ha gjort annorlunda idag med facit ihand. Det mesta blev bra men det var många saker att ta beslut om!!!! En ganska jobbig men otroligt rolig tid.

helenahenstedt
0

Varför var det en fördel att förbi en ideel, istället för ekonomisk?

LenaStina
0

#10 Fördelen är främst att det inte är samma redovisningskrav mot skattemyndigheten. I praktiken kanske det inte är jättestor skillnad för man får ju inte slarva med redovisningen ändå, men för oss var det en smidigare lösning. Var och en av oss har en registrerad firma där vi redovisar vår vinst. Föreningen har inte som mål att gå med vinst.

En ekonomisk förening är en juridisk person som måste lämna in deklaration. Jag känner en på skattemyndigheten och hon säjer att det är förvånande att kunskapen i ekonomi är så liten i många ekonomiska föreningar. Ofta kanske man borde anlita en redovisningsbyrå (dyrt). 

Vi är alltså en ideell förening med momsplikt, vilket innebär att vi måste redovisa momsen en gång per år, övrig redovisning sker endast till de andra medlemmarna.

Det är ju mer invecklat än så här, men man måste ju ta reda på mer vad som passar ens egna förutsättningar. Kolla på www.nutek.se där kan man läsa en del.