återvinna lera
Leran måste vara helt torr och så lägger du leran i vatten så det löser upp sig utan att du rör runt i det, så skall man ha i ställmedel också så du inte behöver så mycket vatten. så när det är upplöst efter en dag eller så kan du röra i det.
Jo exakt så har jag gjort även testat köra mixer för att få sönder bitar.. hittat en bra konsistens med vatten/lera.. läste att man kunde använda vattenglas som typ ställmedel.. satt i kanske 1-2msk av sånt i en 10L hink. Kanske där felet ligger. Har blandat det bra också.. förutom att ja kört med typ en betongblandare på borrmaskin har jag satt den på griffingripen och kört med en pinne där.
Har hållt sig likadant sen jag skapade det för kanske 2mån sen.. men testade röra upp de nu och provgör och de bildas sånna klumpar fortfarande. Blir galen. Tänkte att gjutlera va superbra sätt att återanvända leror.
Har hållt sig likadant sen jag skapade det för kanske 2mån sen.. men testade röra upp de nu och provgör och de bildas sånna klumpar fortfarande. Blir galen. Tänkte att gjutlera va superbra sätt att återanvända leror.
Typisk osiktad slip….
Använd en 60 mesh sikt (det räcker gott), och jobba med en diskborste mot siktens botten tills allt runnit igenom. Om leran innehåller mycket grova bitar, kan det löna sig att först sikta slipen genom ett grövre nät (typ "myggfönster"), och därefter genom 60-mesharen….
80 mesh kan bli olidligt långsamt, och 40 mesh kan ge en liten grynighet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
tack bosse. diskborste va ju en bra grej.